Häst med kraftig grovfoderbrist

V

vinter2009

Är under ett anonymt nick då frågan är lite känslig.

Jag arbetar och har min häst i ett stort stall där det finns en häst som ser ut som ett skelett. Hästen är ganska ung och tränas/rids regelbundet med tävlingsplaner nästa år. Hästen har absolut ingen överlinje, knotigt kors, uppdragen buk och revbenen syns.

Hästen har alltid tuggat väldigt mycket på stolp i hagen och har förstört alla hagar den har gått i, nu har jag även sett att den äter sitt eget bajs rätt så frekvent. Jag har försökt göra vad jag kan (lägga ut träd och halm i hagen) samt nämnt på ett finkänsligt sätt att hästen ser ut att ha tappat lite hull. Även övrig personal har uppmärksammat detta men ägaren svarar med "ja, kanske det.. eller så är det bara för att h*n alltid har varit så fin och rund innan som man tycker att h*n ser lite tunn ut nu" (den har alltid varit lika tunn).

Till saken hör att ägaren är ungefär dubbelt så gammal som jag och anser sig vara relativt kunnig inom utfodring och hästskötsel (även om h*n slänger ur sig de mest märkliga "sanningarna" om foderstater, ridning och annat). I övrigt är ägaren väldigt trevlig.

Min fråga är alltså, hur kan jag på ett listigt sätt göra det bättre för den här stackars hästen? Hur kan jag få ägaren att tro att h*n själv kommit på att hästen ska ha mer grovfoder? Eller ska jag bara försöka fortsätta slänga till den lite extra så fort jag kan?

Stallägaren tycker att var och en får sköta sig själva så får ingen backning där.

Tips?

Sv: Häst med kraftig grovfoderbrist

Jag har nog inte ngt bra råd tyvärr. Det enda jag kan komma på är att prata med ngn annan kanske lite äldre person i stallet som också kan prata med hästägaren. Om detv är riktigt illa så går det väl att anmäla det?

Men jag skulle inte ge hästen mat utan att ägaren vet om det. Jag hade inte velat att ngn annan matade min häst. För mig känns det inte alls som ett bra sätt och inte ngn lösning på problemet.

I sådana lägen så gäller det att man försöker vara lite smart, försök ta reda på vem din korkade hästägare litar och tror på och så försöker du få den personen att prata ägaren tillrätta. Går inte det, berätta för någon veterinär eller liknande som med myndighetsstämma kan tala om hur landet ligger.

Jag anser att stallägaren inte ska lägga sig i foderstater förutom om hästen verkar fara illa.
Om denne är rädd om sina stolpar kanske h*n kan trycka på lite mer.
Kenneths förslag var bra.

Stallägaren bör ju bry sig eftersom denne har ett ansvar för hästarna som är inhyrda där.
Anmäl om du inte får något gehör, ge inte extra mat för då finns ju problemet kvar om ägaren flyttar hästen.

Om hästen är underviktig och knotig så lär den ju inte må bra därför bör du anmäla snarast om du inte får ägaren eller stallägaren att lyssna.

En häst som gnager på det extrema viset du beskriver får antingen för lite tuggtid eller så har den mask.

Jag är själv stallägare, och jag skulle inte acceptera att någon höll sin häst så hos mig. Ja det finns svårfödda hästar och hästar som lätt blir understimulerade och därmed börjar tugga trä, men om det nu är så att hästen får orimligt lite foder så skulle jag säga till. Jag som stallägare har ju ett visst ansvar för hästarna i mitt stall, det är jag som får stå till svars inför en eventuell djurskyddsinspektör som kommer ut och kontrollerar gården. Det är väldigt känsligt det här med att lägga sig i, och många tar väldigt illa vid sig av att bli "trampade på tårna" när det gäller ens häst. Jag brukar hålla tyst så länge inte hästen far illa, och låter skarpt bli att komma med åsikter om hur folk tränar, sköter eller utfodrar. Men det du beskriver tycker jag pekar på en häst som far illa så då skulle jag lägga mig i.

Att slänga till hästen extra när du kommer åt är ingen bra lösning.
Att smygutfodra hästen utan ägarens vetskap kommer ju bara leda till att ägaren tror att hästen klarar sig på den fodergiva som ägaren bestämt - alltså en för liten giva.

Du tror inte att det kan lösa sig om hästen kommer ut och tränar/tävlar så småningom. Ser den alltför mager ut kommer folk säkert kommentera detta. Och "folk" i form av tränare och andra tävlingryttare kan man tydligen lyssna på (om inte "vanligt folk" duger). ;)

Om ägaren är trevlig som du säger är det väl kanske bara att säga att hästen ser tunn ut några gånger och se vad som händer. Hon kanske blivit "hemmablind."

Tack för alla svar och olika synvinklar.

Självklart "smygutfodrar" jag inte hästen på nåt sätt som egentligen gör till eller från, det är snarare att jag inte väger ner påsarna om det är några gram för mycket (t.ex 3,2 kg istället för 3).
Hästen får idag 8 kilo hösilage och nåt kilo kraftfoder/dag. Står på spån. Den är runt 165-167 cm skulle jag tippa, ingen jätteliten häst med andra ord.

Att anmäla är en absolut sista utväg. Jag har en fått en idé om att ta hit en foderkunnig person/uppfödare (som jag tidigare samarbetat med och som "har ett namn"=en person som man lyssnar och tar emot råd ifrån även om man är självutnämnd expert(?)) som kan föreläsa och hjälpa de som vill med foderstater. Finns nog fler i stallet som skulle behöva ha lite kött på benen. Kanske kan funka?

Tipset om veterinär var också bra, kanske skulle styra upp en heldag i stallet med vet. och foderkunning som kan berätta om varför, hur , konsekvenser av fel utfodring ect. Då behöver ju inte den specifika hästägaren känna sig utpekad heller..

Om ägaren är trevlig som du säger är det väl kanske bara att säga att hästen ser tunn ut några gånger och se vad som händer. Hon kanske blivit "hemmablind."
Precis. Då hjälper det inte med ngn föreläsare.
Den måste få stämplat i pannan:devil: -Din häst är för smal!!

Tack för alla svar och olika synvinklar.

Självklart "smygutfodrar" jag inte hästen på nåt sätt som egentligen gör till eller från, det är snarare att jag inte väger ner påsarna om det är några gram för mycket (t.ex 3,2 kg istället för 3).
Hästen får idag 8 kilo hösilage och nåt kilo kraftfoder/dag. Står på spån. Den är runt 165-167 cm skulle jag tippa, ingen jätteliten häst med andra ord.

Att anmäla är en absolut sista utväg. Jag har en fått en idé om att ta hit en foderkunnig person/uppfödare (som jag tidigare samarbetat med och som "har ett namn"=en person som man lyssnar och tar emot råd ifrån även om man är självutnämnd expert(?)) som kan föreläsa och hjälpa de som vill med foderstater. Finns nog fler i stallet som skulle behöva ha lite kött på benen. Kanske kan funka?

8kg hösilage till en stor häst är på tok för lite!!! Det kanske behövs det dubbla beroende på ts.

Säg rakt ut att du borde öka hösilaget!
Jag tycker det är så konstigt med alla andra råd och även råd om att anmäla. Det bästa är väl att vara rak och tydlig i första hand och prata med hästägaren.

Vi har föreslagit rakt ut att h*n borde öka på grovfodret. Ledde till ingenting.

Till saken hör även att de flesta hästarna i allmänhet får ganska lite grovfoder och mycket kraft, så "attityden" i stallet till utfodring skiljer sig inte särskilt från just den här personens - det är bara det att dennes häst är den enda som ser ut som en harpa. Det är därför jag tror att det skulle kunna funka att ta hit nån som är duktig på foder OCH som inte minst är namnkunnig så det ligger lite tyngd i orden. Jag blir ofta "pikad" att jag ger min häst för mycket grovfoder trots att h*n är lättfödd och får (enligt mig) minsta möjliga mängd. Om det kommer hit nån och pratar generellt till alla så kanske en attitydförändring i allmänhet kan ske, tänker jag?

Men jag känner mig som sagt lite hopplös och vet inte alls vad som är bäst att göra. En anmälan kanske skulle kunna hjälpa men det känns verkligen som att det bästa vore att lösa det på nåt annat sätt.

Om det är som du säger så skulle det ju om inte annat vara en bra idé för att ändra attityden i stallet, vare sig det hjälper den enskilde hästen eller inte! :crazy:

Nu får man såklart acceptera att folk har olika preferenser, men jag personligen kommer alltid hysa större respekt för de som hellre har ett par kilo extra att bygga av än som vill ha sina hästar så slimmade att man börjar tumma på grovfodret. Hellre hömage och välmående än inget hö i magen!
Oavsett orsak tycker jag det är jättetråkigt när man börjar dra ner på grovfodret på hästar som inte är överviktiga. När man t ex inte kan se skillnad på att magen är lite större för att den har mat i magen eller för att den är fläskig.

Spontant låter 8 kg hösilagen väldigt lite för en stor häst som dessutom står på spån. På gränsen till hälsosamt lite beroende på torrsubstans.

Mina ponnyer får 6 kg och de är från början i gott hull, står på halm, får även 1 kg hö vid kyla och även lusernpellets...

En bukig häst kan man inte banta/svälta. Att buken hänger ned beror på att de muskler som håller upp tarmarna (i buken och ryggen) inte är så starka. Slutar man fodra och har dålig koll på proteinintaget blir det ju inte bättre muskler eller resultat av träningen.

En fläskig häst mäts genom att känna över revbenen eller att revbenen inte känns överhuvudtaget. En fläskig häst är ofta inte särskilt musklad och går ned i vikt genom bättre balans mellan energi och protein plus motion. Att bara sänka fodret hjälper inte.

Hästen får på tok för lite mat!

Jätte bra idé om att ta ut veterinär och annan foderkunnig och prata om det, då gäller det ju bara att denne självutnämnde expert vill vara med.
Annars tycker jag faktisk du ska ringa till länsstyrelsen och prata med en djurskyddsinspektör, dem är inga monster och det är inte att "anmäla", tycker dem att det låter illa kommer dem ut och ser att allting står rätt till och slänger ett öga på den "illa" behandlade hästen, tycker dem att hästen är för mager pratar dem med ägaren och denne får en varning om att hästen måste skötas bättre och dem kommer ut en gång till x antal veckor senare för att det förhoppningsvis blivit en skillnad till det bättre, har det inte det då så blir det värre men det är ju mellan hästskötare och inspektör. Det låter ju dessutom som att du står på ett större ställe och då är det ju heller inget konstigt att dem kommer ut och gör stickprov för att se att allt är som det ska :) Så ring och prata med dem, dem brukar kunna se till att sätta lagom press så att det som behöver hända händer utan någon direkt dramatik :)

Jag har gjort en liknande sak då jag visste om ett par hästars hovar blev väldigt illa skötta. Men nu har jag tur som står i samma stall och hon är även min kompis och jobbar som djurskyddsinspektör så hon är lätt att prata med för mig och det löste sig med hästarnas hovar, ägarna fick en liten näsbränna och numera är hästarna fina i sina fötter.

Djurskyddet är ju till för att skydda våra djur, inte att jävlas med ägare :)

Det e totalt för lite grovfoder! Jag har den filosofin att man ger först och främs hästen grovfoder och sen kompliterar man med kraft. Inte tvärt om!

Jag kan tillägga att min åringspony äter(fritillgång) mellan 8-10kg/dygn.

I know, därav rubriken och frågeställningen i tråden. ;)

Jag har bestämt mig för att först prova en gång till att säga rakt ut att de borde se över foderstaten, sen oavsett vad som sker ta hit ett par föreläsare och om hästen fortfarande inte får mer foder så ringer jag länsstyrelsen inom någon vecka.

Har hittat en bild som nästan kan jämföras med hur hästen i fråga ser ut. Den har dock lite mer hull över revbenen än den på bilden:
http://3.bp.blogspot.com/_gri11KjFGcY/SKSz6D6wyHI/AAAAAAAAATc/O96WKDU_hww/s400/newyork3.jpg

Visst känns det helt sjukt att ingen har ifrågasatt detta tidigare? Ska tillägga att jag är nyinflyttad i stallet.

Det verkar ju inte bra alls! (såg bilden) Hoppas ni kan lösa detta för hästens skull!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka