Häst med konstig mage...

Kaffeekopp

Trådstartare
Hallå!

Jag är så trött på att hitta ena hästen med gula bakben varje morgon nu :( (kan tillägga att han är skimmel... :cool: )
Han har varit såhär sedan i somras nu, och jag får inte slut på det! Han är verkar inte må dåligt av det, men hur kul är gula skimmelben och svans? Dessutom fräter det ju på pälsen...
Jag har provat ge honom...
x ProViva (funkar första två dagarna)
x koncentrerad probiotika (bra i 3 dagar)
x StomachPlus (funkar inte alls)
x Awinna (mjölksyrabakterier som han håller sig bra på i dubbel dos i nästan en vecka)

Har även provat att ta bort havren (bra i 2 dagar) och allt salt (ingen skillnad).

Hjälp? Finns det någon som har några andra förslag? :confused:

Kan tillägga att jag även pratat med vet, men jag hade redan provat allt han tänkt föreslå...

Sv: Häst med konstig mage...

Vad har du för grovfoder? Hö/hösilage med mycket socker kan göra att känsliga hästar blir dåliga i magen. Även om den hygieniska kvaliteten inte är så bra blir de dåliga.

Får han tillräckligt mycket grovfoder?

Går han i sandhage?

Bakjäst kan funka på vissa hästar. Testa med att ge hästen 1 paket om dan av den blå jasten för bröddegar.

Har hösilage av ok kvalitet, har för mig att sockret var lite över normalt, ska kolla det!

MonteRose: Tillräckligt mycket hösilage tycker jag att han får, 11 kg/dag.

Ja, han och min andra går i sandhage nu på vintern, dock får de fri tillgång på gräsfröhalm för att inte pilla i sig en massa sand och spara på täckena.

Bakjäst har jag ju faktiskt inte provat, ska komma ihåg nästa gång jag är i en affär!

Har du testat att ge mer grovfoder? Är det lite blötare silage och stor häst får den ju i minsta laget. Visst räknas halmen in också, men hästen kanske mest pillar lite i det.

Hur lång tid mellan fodringar kan också spela stor roll. Många stall har ju långt mellan kväll-morgon fodring och får då hästen bara några kg silage som räcker några timmar så är det ju som att be om magproblem.

Hur länge har du testat magsakerna/ändringarna?
Tänkte hur lång period, så du inte tagit bort det efter ett par veckor för att det 'inte funkar'?

Han har fått två kilo extra hö hela vintern, men har minskat ner lite nu när det blivit varmare, får grösfröhalm extra på natten istället för att ha något att göra. Halmen äter de gissningsvis 6-7 kilo tillsammans av varje dag i hagen.
De får mat fem gånger om dagen, utspritt så jämnt som möjligt över dagen.

Foderändringarna har jag låtit vara i en månad innan jag ändrat tillbaka, det andra i 3 veckor, utom provisoriskas som ges i sprutor i munnen 3ggr varannan dag (har gett detta två gånger med en veckas mellanrum). Är det för kort tid?

Hur stor är hästen? Spontant känns det som lite grovfoder till en maghäst, särskilt om det är silage. Vet ni TS-halten?

Socker kan för vissa hästar ställa till det rejält, Candida lär vara ett känt problem på häst, även om många veterinärer förnekar det.

Edit: på min maghäst fungerade bara MagTarm från Krafft. Allt annat var noll skillnad. Maxdos i fem dagar brukade göra susen.

Vet mååånga hästar som inte funkar på hösilage,oavset TS-halten,jag skulle testa att ge bara hö ett tag.

Vet en ridskolehäst där alla andra äter hösilage utom han,om nån råkar ge fel så brakar hans mage ihop på en gång. Kan ju vara värt att testa iaf?

Min var också dålig i magen. provade bakjäst, blev lite bättre ett par dagar, sedan samma igen. sedan började jag med 2 dl loppfrön samtidigt som jag tog bort halmen (1 kg) han fick. på två dagar var han helt bra igen. Han får fortfarande en kub jäst och en dl frön om dagen.

Han blev dålig samtidigt som vi började med en ny bal halm som antagligen inte var så bra som vi trodde ...

Eftersom han går i grushage så kanske du borde köra en kur med loppefrön. Hästar kan bli lösa i magen om det finns grus i magen.

Jag tycker oxå 11 kg hösilage låter i minsta laget om det är en normalstor häst.

Jag tycker, liksom de andra, att 11 kg låter rätt lite. I övrigt låter det ju bra med så många fodergivor. Min hästs mage mår extra bra av bakjäst, han får ett halvt paket om dagen, men då är han inte maghäst från början. Det är dock en riskfri och väldigt billig (50 kr/mån) grej att prova. Tänk bara på att om du ger uppblött foder, vilket jag gör, så måste fodret blötläggas i ljummet vatten för att bakterierna i jästen inte ska dö. Gör de det så blir jästen overksam på magen. Se i så fall också till att ge jästen vid närmsta utfodringstillfället efter tillredningen, så att maten inte står och jäser. Jag ger min häst sin mat direkt efter ridningen och den står därför bara ett par timmar från tillredning till uppätning. Många hästar, min t.ex., äter gärna jästen som godis direkt ur handen, så så kan man också ge det om man har tur!

Vattnet behöver inte vara ljummet, jäst jäser även om vattnet är kallt. Däremot får vattnet inte vara över +37 grader för då dör jästen och effekten går förlorad.

Oj, det var helt nytt för mig! Tack för informationen, den sparar mig rätt mycket krångel i onödan. Jag får ju gå in i bostadshuset för ljummet vatten, i stallet har vi bara kallt :D När du säger det så låter det ju helt logiskt dessutom, jästen överlever ju uppenbarligen i kylskåpet...

Vad bra att jag skrev det då :) Jag var lite rädd att du skulle ta illa upp :o
Däremot så ska jästen inte förvaras i frysgrader för då fungerar den inte lika bra så det är kanske därifrån du har fått det?

Jag tror det är från hemkunskapsläraren som med sträng röst sa att vattnet måste vara fingervarmt, annars dör den! :p Jag trodde samma sak tills kemisten i stallet sa att det bara är i varmvatten den dör ^^

+Glimfeather

Haha, nej, varför skulle jag ta illa upp för en sån sak, det var ju jättebra att få veta :p Jag har fått det från samma typ av källa som Glimfeather, hemkunskapslärare och bakböcker som säger att vattnet måste vara exakt fingervarmt, för annars dör jästen. Jag har därför alltid stått med hushållstermometer och blandat kokat vatten med iskallt för att få preciiiis 38 grader när jag bakar :D Kanske inte måste vara fingervärme-Hitler i köket heller hädanefter?

Fast hästen får nog fortsätta att få ljummet vatten på sin mat, han äter mycket bättre då. Det är sååå gott med ljummen "välling" som man bara behöver suga i sig, tycker han! Skönt att veta dock att det inte är någon katastrof om det blir kallvatten ibland :) Det underlättar ju för t.ex. medryttaren.

Försöker svara alla på en gång...

Hästen är ca 165 hög, av den lite grövre modellen. Vet inte TS-halten såhär i huvudet, har påminnt henne som jag delar hö med att ta med sig den.
Candida har jag aldrig hört om, googla snabbt men tyckte inte det gav speciellt mycket. Vad är det för något?

Loppfrön ger jag båda hästarna för att undvika sandkolik. Har tyvärr inte möjlighet att prova byta till vanligt hö, har ingen plats att förvara det på under tak.

Bakjäst ska testas omedelbums!

Min gamling var dålig i magen en längre period i förra stallet och jag testade allt på honom och det som tillslut funkade var Fiberplex(han fick ordentligt med grovfoder och fick melassfri lucern, inget kraftfoder). Han trivdes inte i det stallet och efter att jag flyttat så har han varit bra i magen, men fiberplexen höll den i skick i ett par månader innan vi hittade nya stallet och flyttade.

Min klarar inte silage eller hö med för bra värden, oklart om det är sockret eller proteinet dock, då kommer det "bajsvatten" innan högarna. Sämre hö funkar kanon.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 680
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka