Häst med jättestort saltbehov

bejkonfis

Trådstartare
Jag har under dom senaste veckorna märkt att min häst slickar otroligt mycket på salstenen.
Hästen i fråga är för övrigt välmående och har tillgång till vatten både ute och inne om nu detta har någon betydelse i detta sammanhang.
Någon som kan tänka sig vad detta stora saltbehov kan bero på?

Sv: Häst med jättestort saltbehov

Svettas mycket? Ny saltsten som är "extragod"? Sysslolöshet (inget annat att göra än att slicka på saltstenen)?

Har också funderat lite i dom banorna men det känns inte som några troliga anledningar, tyvärr

Jag har upplevt samma sak. Senast igår stod jag och funderade när hästen tillfälligt var inne i boxen och slickade och slickade, länge. Behov, ja. Ingen fix idé. Inte sysslolös. Inte en ny sten.
Han är den som i vanliga fall tar en slick efter det han ätit kraftfoder. Det är nu jag sett ett ökat saltbehov. Går fortfarande ute.

'Min' häst tuggar i sig saltsten i boxen som om det vore godis. Det tar knappt en dag för honom att tugga i sig en sten som sitter på väggen (har gjort länge oavsett foderstat/träning).

Vi har ersatt stenen med salt i maten då det inte är hälsosamt för honom att äta den mängden salt. Finns dock alltid saltsten i hagen som han sällan - i princip aldrig slickar/äter på vilket borde tyda på att han inte har ett så stort behov egentligen.

I vårt fall tror jag det är en fixidé från hans sida och kan mycket väl vara så i ditt fall också. Kanske prova att ersätta sten med salt i maten för ett tag?

Förmodligen inget att oroa sig för. En del slickar ju som bara den och en del slickar inte alls.
Men klart konstigt om du märkt ett ökat behov utan att hästen tränas mer eller så..

Men klart konstigt om du märkt ett ökat behov utan att hästen tränas mer eller så..

En ganska självklar tanke slog mig när du skrev det.
Vi började rida regelbundet för tränare för någon månad sen. Dvs, hästen jobbas lite mer än innan. Det kanske kan ligga något i det?
Hon svettas dock inte så mycket så det känns inte som att hon skulle behöva kompensera upp saltbehovet så mycket...

Det kan ju säkert vara så att det är det lilla som gör det. Jag är inte så insatt i näringslära och ämnesomsättning men även om hästen inte ser ut att svettas så går det nog åt lite salter! :)

kl

Det är förmodligen ökat saltbehov eller att hon tycker det är väldigt gott... men om hon fortsätter kan det vara värt att kolla upp koppar-halten i grovfodret (och hästen). Hästar med kopparbrist har ofta ett ökat behov av salt (Ska leta rätt på artikeln jag läste det i... eller om det var i Plancks bok... )

Senast ändrad:

Vi har en analys på grovfodret, jag har dock aldrig kikat på den.
Läste själv nånstans att det inte är farligt för hästen att få i sig "för mycket salt", förutsatt att den alltid har tillgång till vatten

Nä farligt är det nog inte bara den dricker som den ska. Däremot så är det ju just så att den dricker mycket och kanske "samlar på sig vatten", det går mycket saltstenar osv.

Om hästen plötsligt börjat äta mycket salt, utan att träningen ökat eller att det är varmt ute, så hade jag nog kollat upp om den har brist på koppar eller om det finns andra orsaker trots allt. Kopparbrist är väldigt ovanligt men bara för att vara på säkra sidan.

Senast ändrad:

Jag är inte övertygad om att kopparbrist är så ovanligt. Hö innehåller i regel höga halter järn och mangan, som utkonkurrerar zinc och koppar. Dvs även om kopparbehovet kan vara täckt på pappret så kan den högre järnalten göra så att hästen inte har nytta av mer än kanska hälften av kopparen.

TS Vad är mkt? Hur fort äter han upp en saltsten (på hur många kg?) Tänk på att saltbehovet i vila är 30 g (15 g natrium). Vid träning mångdubblas behovet. Det går ganska trögt att få i sig salt vid att slicka på en hård sten.

Jag är inte övertygad om att kopparbrist är så ovanligt. Hö innehåller i regel höga halter järn och mangan, som utkonkurrerar zinc och koppar. Dvs även om kopparbehovet kan vara täckt på pappret så kan den högre järnalten göra så att hästen inte har nytta av mer än kanska hälften av kopparen.

TS Vad är mkt? Hur fort äter han upp en saltsten (på hur många kg?) Tänk på att saltbehovet i vila är 30 g (15 g natrium). Vid träning mångdubblas behovet. Det går ganska trögt att få i sig salt vid att slicka på en hård sten.

Det har du rätt i, det är nog snarare så att misstanke om (pga symptom) eller konstaterad kopparbrist inte är så vanligt - men hur ofta kollar man värdena i hästen? :crazy:

Jag tar alltid en utökad analys på mitt foder och får då analysvärden på Ca, P, Mg, K, Na och S samt Fe + Mn + Cu + Zn för bara 120 kronor extra. Helt klart värt det.

Jag vågar faktiskt inte ge dig något exakt svar.
Hängde in saltstenen för ett par månader sen och jag tyckte att hon slickade på den "som vanligt" i början. Det var under dom senaste 2-3 veckorna som det tog fart och tjoff, så var den borta.
Hängde in en ny saltsten här om dagen och (peppar peppar) nu verkar det ha återgått till det normala igen :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar