häst med extremt proteinbehov eller?

A

Aia

Hej allihopa!

Jag har en travare som jag haft i ett år. När jag köpte henne var hon väldigt mager. I vintras fick hon behandling mot bronkit (vilket hon antagligen haft länge enligt vet) och är nu i stort sett bra från det (de blir ju inte helt bra men lungorna lät i stort sett helt perfekt enligt vet.) Hon fick i vintras hö och senare hösilage från sammanlagt sju olika ställen. Detta då hon helt enkelt inte gillat maten så jag har varit tvungen att byta, MYCKET kräsen häst... En del var analyserat med hög kvot på protein men hon funkade inte på det. Det sista hon fick var ej analyserat och jag köpte det i ren desperation från ko-bonden bredvid, "De' e' noe rätt kraftit fö koerna har blett så feta" och det var det! Hon älskade det och gick upp och la på sig muskler.

Sen släppte jag henne på bete. Mycket klöver och de äter mycket av det. Men den sista tiden har jag sett att hon gått ner på överlinjen igen... Inte i hullet utan bara muskler...
En annan sak är att under året jag haft henne har jag endast behövt verka henne två gånger!!! Billigt och bra men kanske tyder på någon brist? Hon har mycket bra hovar annars... Fin päls, pigg, allt verkar bra, tänderna kollade för bara ett par veckor sen... Ingen mask...

Just nu går hon bara på bete, tänkte först det var det som blivit näringsfattigt nu mot hösten men proteinbrist syns väl ändå inte så fort, utan det måste hon väl nästan haft hela sommaren? Kan hon ha någon sorts vitamin/mineral brist som gör det? Jag hade tänkt ge henne ett par kg lusern om dagen eftersom det känns mest "naturligt" eller vad säger ni? Har vissa hästar ett mycket stort proteinbehov bara helt naturligt? Nordisen hon går ihop med ser fin ut...

Tacksam för svar!!

Sv: häst med extremt proteinbehov eller?

Så här års är det både lite näring i gräset och massor av insekter som gör att de inte har ro att äta tilräckligt mycket - åtminstone på vissa platser. (här skiljer det från hage till hage)
Och det kan gå ganska fort om de väl börjar rasa i vikt.

Jag tror du är helt rätt ute om du ger lusern som tillskott.

Sv: häst med extremt proteinbehov eller?

Tror du det räcker med två kg till att börja med? Kan jag ge henne det på en fodring (passar bäst om hon kan få det när jag rider den andra eftersom han slipper ha ont av att hon får och inte han, han är det ständiga bantningsoffret :-) )?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 329
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 609
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka