Jag har inga hästar med DAMP, inte vad jag har märkt dock
MEN däremot så det här någon beskrev att alltid hålla på med något, och ffa vara väldigt beroende av rutiner. Så var min valack förr. det där eviga fipplandet med grejer tror jag var omognad, han var "valpig" väldigt länge och sen i sin utveckling.
Det där rutinberoendet och behöva ha KOLL hela tiden hängde däremot i länge och till VISS del är det kvar än. Fast DAMP--nää..
Iaf så var han VÄLDIGT beroende av rutiner förr. Ändrade man rutinerna blev han klart störd och förvirrad. Det räckte med att flytta en sak i stallet eller en bil på gårdplanen
(Om man tror på hästprateri så sa han faktiskt det till hästprataren med, på distans, att han måste VETA och FÖRSTÅ. Förstod han var det lugnt, men förstod han inte var det jobbigt. Han ville matte skulle vara som en lärare och förklara allt så han förstod. Hon tog ett ex på sådana situationer och en var på pricken vad som inträffat för bara ett par veckor sen, övrigt var hur han varit som ung vilket uppfödaren bekräftade. Och det föll inte inom ramen för "standardbeteende" så endera pratade han på distan (hmm) eller så har jag sett världens bästa "gissare" in action..).
Dock blev det där med kraven på rutiner bättre och bättre, och idag är han betydligt mer "avslappnad" när det gäller det =)
Däremot, när det gäller ridningen och träningen. Där är han fortfarande väldigt beroende av att VETA vad som förväntas av honom. Och det är detta som gått som en röd tråd hela tiden. Han är EXTREMT mån om att vara till lags och att göra rätt. Och la jag höet i andra hörnet av boxen blev det TILT i huvudet på honom och han stod olycklig och visste inte vad han skulel göra. han hade plötsligt INGA referenser till vad man ville hans kulle göra, och visste alltså inte hur han skulle göra rätt. Var det rätt beteende att äta höet, eller var rätt beteende att inte röra höet eftersom det inte låg på matplatsen? Man fick visa kraken att det var okej att äta höet där, annars stod han och såg djupt olycklig ut och stressade upp sig själv när han försökte räkna ut vad som förväntades av honom
(Idag skiter han väl i var höet ligger, det ska ätas upp och därmed basta *s*)
Och i träningen så gäller det att han VET vad som förväntas. Förstår han inte stressar han upp sig själv, blir djupt olycklig och provar med alla möjliga grejer för att räkna ut vad jag vill (galopp kanske? Nehe det var fel, okej jag ska trava saktare? nehe, men hjälp vad ska jag göra då? Springa fortare? Nehe..men..stanna då? nehe, men vad viiiiiill du då matte? Nu får jag tilt i hjärnan och bara springer utan att lyssna och stoppar svansen mellan benen för nu förståååår jag inte") och springer tillslut bara. Så det gäller att vara jättetydlig vid inlärning och ta det bit för bit.
Det finns dock fördelar. T ex kan man glömma hans boxdörr öppen och ställa en öppen havretunna utanför och gå och lägga sig. Han går inte ur boxen eftersom han vet att man inte förväntas/får gå ur boxen om matte inte sagt varsågod.
Skrattretande blev det när jag hittade den ANDRA hästen lös på stallgången en gång, och valacken var helt förtivlad i sin box och desperat försökte mota in den andra hästen sin box och såg väldigt störd ut när jag kom. Jag svär att om han kunde prata hade han upprört förklarat för mig att han HADE talat om att man FÅR INTE gå ur boxen men den andra hästen gjorde det ändå.
Men, de första åren gick ut på att uppmuntra honom till att ta EGNA initiativ och tänka själv och inte vara så förbaskat beroende.
Men som sagt, idag är han som hästar är mest. Gör små oskyldiga bus, hela hans världsbild raseras inte om jag flyttar bilen eller möblerar om i stallet.
Men det tog ÅR av idogt jobb för att komma dit.
Fast jag ser det INTE som tecken på DAMP, utan på en häst som är väldigt osäker i sig själv.. (han har de här åren gått från superranglåg till att faktiskt vara flockledare
)
Men visst, det ni beskriver som DAMP (pilla på/med saker hela tiden, stoppa allt i munnen, vara rastlös, hela tiden behöva ha full koll på allt och vara FRUKTANSVÄRT rutinberoende) är en exakt beskrivning av hur valacken var för 5 år sedan. Men är det DAMP är det botbart
(Sen tror jag faktiskt att hästar KAN ha DAMP-liknande grejer. Vet en häst som kunde flippa ur för vardagliga saker, fågelkvitter t ex. Eller en skugga på en bräda i ridhuset, eller..ja ni fattar. Och det var verkliga FLIPPAR)