Häst med dåligt självförtroende?

S

samtson

Hur skulle Du arbeta med en häst som är osäker, nervös och har dåligt självförtroende?

Det är en lysande NH häst - otroligt lyhörd och följsam, men blir en kombinerad katapult/fiolsträng vid ridning.

Hon är genomgången av veterinär och kiropraktor och fullt frisk.

Sv: Häst med dåligt självförtroende?

Min häst är också otroligt het och nervig ibland. Man får trava av lite spänningar först på lös tygel (försöka iaf) och sedan träna sakerna "lagom mycket". Inte för mycket nytt, men inte heller gnata på med samma sak så länge att hon börjar tänka på annat eller göra sakerna i förväg, för då finns det ingen hejd på henne:D.

Kan vara bra med lite psykträning och nya platser så de vänjer sig, men inte för mycket för då kan det koka över och allt blir farligt och upphetsande istället. En balansgång känns det som.

Ihantering är hon jättebra och lyhörd. Man för inte säga eller ge en signal för hårt bara, då fungerar det inte riktigt.

Min valack har sakteliga fått ett bättre självförtroende, men det har tagit tid! Har fått bra hjälp av en duktig instruktör som har gett oss goda råd:bow: Första gången jag träffade henne pratade hon mycket om att det är viktig att min häst gör saker han klarar och får känna sig duktig. Min var väldigt osäker på alla plan så jag la ett stort fokus på att "ta hand om honom" och se till att han kunde klara det jag bad om. Sist jag träffade samma instruktör (ett år senare) sa hon att vi båda måste tro att han klarar mer än vad vi faktiskt tror:D

Hästen ifråga, 14 år gammal, gick i stort sett helt ohanterad i nästan 10år. Red in honom för 1,5 år sedan och det har varit fantastiskt lärorikt att vara del av hans utveckling:)

Just det, även min var oinriden till nästan 7 års åler, är nu 8 år, så vi tar lite i taget.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 674
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka