Häst lita på ryttare

kristin

Trådstartare
har en unghäst som inte riktigt litar på mig. Han är 2 år och är ganska rädd för det mesta.
Finns det någon "övning" som man kan göra för att hästen ska kunna lita på mig, eller något tips? :)

har en unghäst som inte riktigt litar på mig. Han är 2 år och är ganska rädd för det mesta.
Finns det någon "övning" som man kan göra för att hästen ska kunna lita på mig, eller något tips? :)
Hej sök på nätet på NH Natural Horsemanship och de sju vänskapslekarna,

Inte säkert de funkar på en så ung häst.

/Lizzie
Näe, men man kan alltid utbilda sitt hästspråk, dvs prata mer hästvänligt och mindre människa. Sånt borde en häst förstå oavsett ålder (typ att luta sig framåt/huka sig när man vill att hästen ska komma, rikta energier, vara medveten om kroppspråk mm).

Själv tyckte jag att de sju lekarna och så var otroligt komplicerade och konstiga, typ hur ska jag kunna följa och minnas en steg för steg grej sådär när det ändå handlar om individer? Bättre att expandera sin kunskapsbank och lära sig om schysst hästhantering i allmänhet så man inte snöar in sig på lekarna och glömmer bort resten av hanteringen. :p
Lydnad överlag är hemskt praktiskt att träna, så att hästen stannar när man stannar, går dit man pekar, backar bara man ändrar position själv, står still när man ber den osv. Fast här gäller det också att börja smått med en bebishäst, de kan inte koncentrera sig längre perioder på samma sätt.

Näe, men man kan alltid utbilda sitt hästspråk, dvs prata mer hästvänligt och mindre människa. Sånt borde en häst förstå oavsett ålder (typ att luta sig framåt/huka sig när man vill att hästen ska komma, rikta energier, vara medveten om kroppspråk mm).

Själv tyckte jag att de sju lekarna och så var otroligt komplicerade och konstiga, typ hur ska jag kunna följa och minnas en steg för steg grej sådär när det ändå handlar om individer? Bättre att expandera sin kunskapsbank och lära sig om schysst hästhantering i allmänhet så man inte snöar in sig på lekarna och glömmer bort resten av hanteringen. :p
Lydnad överlag är hemskt praktiskt att träna, så att hästen stannar när man stannar, går dit man pekar, backar bara man ändrar position själv, står still när man ber den osv. Fast här gäller det också att börja smått med en bebishäst, de kan inte koncentrera sig längre perioder på samma sätt.

Jag är inte negativt inställd till "de sju lekarna" - har använt mig av dem med gott resultat. På en vuxen häst.

En unghäst, framför allt 1- och 2-åring funkar inte som en vuxen häst. De är helt "blanka" och man behöver som människa vara väldigt trygg i sin hästhantering. Även om en unghäst gått i flock och lärt sig "hästspråk" så hjälper det inte att vi tvåbeningar försöker prata "hästspråk". Vi är i alla fall en tvåbening.

/Lizzie

/Lizzie

Det bästa är tt bara vara människa. En trygg sådan. Hästen läser av oss som vi är. Var ett föredöme.
Var konsekvent och tydlig, med tålamod och beröm för var rätt sak den gör.
Jag tycker visst att man även ska säga till vid oönskat beteende.

Lär den enstaka ord. Stanna, lyft, flytta dig, trava, kom, gå, duktig.................

Be någon annan ta hagkompis/hagkompisar och så går ni ut och går med hästarna ihop.
Det är jättebra för de unga. De har tryggheten av varann och ni som människor kan börja bli trygga punkter ni med.
Sen försök hitta ställen hästen gillar att bli kliad och jobba därifrån mot att få röra hela kroppen.
Men stanna en bra period på klipunkten. Mellan runt manke och under hals gillar många. Det är också en rätt neutral och bra zon att börja röra dem på.
Huvudet lämnar man tills de själva bjuder in med det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama