Använda transporten som box skulle jag inte våga mig på. Nu åker jag ogärna på tävlingar som är en hel dag, om det inte går att hyra hage eller box, men det händer med en trygg, cool häst. Då gör jag såhär:
1. Ser till att komma fram så sent som möjligt
2. Låter hästen stå i transporten, helt vanligt som den står under resa. Hänger vid behov in hönät och erbjuder förstås vatten.
3. Lastar ur i god tid för att hinna promenera runt, kanske beta lite etc. innan jag knyter fast hästen utanför transporten (eller ber någon hålla), och gör iordning oss.
4. Rider
5. Promenerar tills hästen är helt nedvarvad, ger eventuellt kraftfoder och vatten, sadlar av och lastar igen. Hönät på plats.
Sedan upprepar jag 2-5 igen andra ridpasset, och åker hem så fort som möjligt när vi är färdiga med vårt.
Så gör man ofta inom annan ridsport när man åker på tävlingar bara en dag. Se till att hästen får röra sig ordentligt innan du börjar rida, och efter du ridit klart, så borde det inte vara några problem om den är lugn och någorlunda resvan.
Skulle det vara en väldigt lång dag hade jag spenderat mer tid med hästen utanför transporten, antingen bara knytit fast utanför (om hästen är så cool som min gamling är) eller gått/stått någonstans med den.
Självklart ser jag till att kolla till hästen regelbundet, erbjuda vatten och att luften i transporten är bra nog. Är det till exempel väldigt varmt skulle jag inte låta den stå där.