Häst i transport på tävlingsdagen?

vewenn

Trådstartare
Hej! Jag ska ut på min första tävling men mitt lilla sto (136cm) och min fråga är vad man gör utav hästen under tävlingsdagen. Bygga hage utan el är inte ett alternativ för det finns en risk att hon inte står kvar. Vågar jag ta ut mellan väggen i transporten och använda den som en box eller är den för smal? Har ett boj 216 släp, så väggen kan ganska lätt lyftas ut....hur gör nì?

Hej! Jag ska ut på min första tävling men mitt lilla sto (136cm) och min fråga är vad man gör utav hästen under tävlingsdagen. Bygga hage utan el är inte ett alternativ för det finns en risk att hon inte står kvar. Vågar jag ta ut mellan väggen i transporten och använda den som en box eller är den för smal? Har ett boj 216 släp, så väggen kan ganska lätt lyftas ut....hur gör nì?

Beror väl på hur länge hon ska stå där?
Är det bara korta stunder åt gången eller är det flera timmar?
Jag har låtit min häst stå en stund i transporten när det inte fanns möjlighet att göra hagar. Hade då mellanväggen kvar och hon stod och åt hö.
Hon är väldigt lugn med att stå på släpet och det var inte varmt så det kändes ok den lilla stunden (var en kvällstävling och inte särskilt länge mellan grenarna).

Jag ser till att hyra box så är problemet löst. värt var enda krona.
Finns det inge box att hyra får hon stå upphunden vid släpet på sidan med ett hönät och jag är i närheten hela tiden
alt gör en boxstor hage.
Jag vill inte ha henne stå i ett släp har varit med om allt för många släpolyckor vid tävlingar med hästar som hoppat över bom alt sparkar sönder släpet.
Nu tävlar jag maratonkörning och box finns alltid då tävlingen funkar som fälttävlan dvs tävling 2-3 dagar på raken=)

Använda transporten som box skulle jag inte våga mig på. Nu åker jag ogärna på tävlingar som är en hel dag, om det inte går att hyra hage eller box, men det händer med en trygg, cool häst. Då gör jag såhär:
1. Ser till att komma fram så sent som möjligt
2. Låter hästen stå i transporten, helt vanligt som den står under resa. Hänger vid behov in hönät och erbjuder förstås vatten.
3. Lastar ur i god tid för att hinna promenera runt, kanske beta lite etc. innan jag knyter fast hästen utanför transporten (eller ber någon hålla), och gör iordning oss.
4. Rider
5. Promenerar tills hästen är helt nedvarvad, ger eventuellt kraftfoder och vatten, sadlar av och lastar igen. Hönät på plats.
Sedan upprepar jag 2-5 igen andra ridpasset, och åker hem så fort som möjligt när vi är färdiga med vårt.

Så gör man ofta inom annan ridsport när man åker på tävlingar bara en dag. Se till att hästen får röra sig ordentligt innan du börjar rida, och efter du ridit klart, så borde det inte vara några problem om den är lugn och någorlunda resvan.
Skulle det vara en väldigt lång dag hade jag spenderat mer tid med hästen utanför transporten, antingen bara knytit fast utanför (om hästen är så cool som min gamling är) eller gått/stått någonstans med den.

Självklart ser jag till att kolla till hästen regelbundet, erbjuda vatten och att luften i transporten är bra nog. Är det till exempel väldigt varmt skulle jag inte låta den stå där.

Vi löste det genom att köpa ett litet elaggregat och ha med ett batteri ;)
Har tävlat mkt med hästar som gärna ville befinna sig på andra sidan staketet.
Jag ser till att hyra box så är problemet löst. värt var enda krona.
Finns det inge box att hyra får hon stå upphunden vid släpet på sidan med ett hönät och jag är i närheten hela tiden
alt gör en boxstor hage.
Jag vill inte ha henne stå i ett släp har varit med om allt för många släpolyckor vid tävlingar med hästar som hoppat över bom alt sparkar sönder släpet.
Nu tävlar jag maratonkörning och box finns alltid då tävlingen funkar som fälttävlan dvs tävling 2-3 dagar på raken=)

Jag ville hyra hage/box men det finns tyvärr inte den möjligheten. Men man får bygga en egen liten hage bervid transporten, men jag vågar inte ställa henne i en hage utan el då hon hemma är väldigt mycket på tråden :(

Jag ville hyra hage/box men det finns tyvärr inte den möjligheten. Men man får bygga en egen liten hage bervid transporten, men jag vågar inte ställa henne i en hage utan el då hon hemma är väldigt mycket på tråden :(

Sitter man i en stol utanför hagen och ser till att de finns hö i hagen så är det nog inge fara och sätt upp 4 trådar runt hagen med el i.
Man slipper just momentet att stå och hålla i hästen utan kan som sagt sitt i en stol och läsa eller vad man nu vill göra.

Hmm...jordbruksverket skriver också att utrymmet där djuret transporteras ska vara så pass att dom kan lägga sig ner i naturlig ställning?! Jag funderade på att ställa min mellan vägg snett så att hon får lite bredare....tänker jag fel?

Denna regel är de nog inge som följer.. jag gör det inte iaf.:p
för jag har mellanvägg i när jag kör min häst och har henne uppbunden så hon inte kan lägga sig ner eller få in huvudet under bommen. Dock kan hon ju utan problem röra huvudet äta från hönätet och titta ut genom fönstret om hon vill=)

Säkerhetsmässit vill jag inte att min häst ska ligga ner i släpet.. så får hon för sig att rulla och då kan hon rulla fast och kan skada sig ordentligt:crazy:
Då är då bättre att hon ligger ute i en liten hage=)

:)
Hur fungerar det i regn? Har du något tips på ett prisvärt :)
Det har alltid fungerat utmärkt! Hästarna vet ju vad el betyder och det är rätt mycket tryck i även ett litet aggregat.
Vet inte märket på den vi hade, har hingst nu så för min del är det bara boxar som gäller.
Men kolla med alla vanliga ridsportbutiker! Har för mig att vi köpte vårt på hööks..

Jag hade inte använt transporten som box. Däremot hade jag ställt hästen där som "vanligt" under den tid jag inte red. På min förenings tävlingar får jag sällan box eftersom jag har hästar som kan stå i släpet och då går boxarna till andra som behöver dem mer :) Det brukar mest handla om att den får stå i släpet när jag kommer till tävlingen och innan vi åker därifrån (jag är ofta funktionär och hjälper till med att göra i ordning före och efter tävlingen). Är hästen van är det inget problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 901
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024