Sv: Häst i träning - vad tar ni?
Nu har jag lagt min unghästverksamhet på is ett par år pga skada och småbarn, men jag tog 170.-/dygn plus moms (150.-/dygn för ponnyer).
Jag har aldrig haft eget stall, utan hyrt stall eller stalldel.
Första stället kostade boxarna mig 1200.-/mån inkl foder och strö.
Andra stället kostade boxarna mig 800.-/mån. Hö ca 2.-/kg, och det ger en månadskostnad mellan 360.- och 900.-. Havrepriset desamma. Jag har även fodrat i princip alla hästar med Dodson & Horrell, vilket gör ca 200.-/mån häst. Sen tillkommer det såklart småsaker såsom salt, olja, B-vit och mineraler.
Ibland har det ju kommit hästar som ätit specialsaker, såsom biotin o liknande. Det har hästägarna bekostat själv.
Strö ligger på ca 200.-/mån, om man köper torv eller spån på pall. Jag har använt både torvcontainer och halm också, vilket varit betydligt billigare.
Vid tävling betalar hästägaren transport/del av transport och start + anm avg. Utbildningshästar har jag tagit med till tränare vid enstaka tillfällen, det har då varit visa upp hästen för andra som varit på träning/tränaren. Det har då handlat om försäljningshästar, och jag ser det som en del av min försäljningsbit. Tränarpengarna får jag tillbaka i min försäljningsprocent.
Vid ett tillfälle har jag tagit med mig en utbildningshäst till tränare. Jag hade då kört fast på en speciell grej med den hästen, och tog hjälp av tränare. Detta bekostade jag ju såklart själv. Ägaren betalar mig för att utbilda, och behöver jag hjälp med utbildningen bekostar jag ju såklart den som utbildar.