Häst i träning - vad tar ni?

bapro

Trådstartare
Nu är jag lite nyfiken här. Ni som bedriver verksamhet och tar in hästar i träning, utbildning, inridning osv... Hur mycket tar ni per månad? Och har ni då eget stall? Om man räknar bort kostnaden för hästen (strö och foder alt. stallhyra) hur mycket blir då kvar för att ni rider/utbildar/tränar hästen?

Om nu ägaren vill att ni ska tävla hästen eller träna för tränare, betalar dem det då eller har ni inkluderat denna kostnad i priset?

Tacksam för svar. =D

Sv: Häst i träning - vad tar ni?

följer tråden då min donna skall skickas på utbildning nästa år och jag vill hitta lämplig utbildare (unghäst) :)

Nu har jag lagt min unghästverksamhet på is ett par år pga skada och småbarn, men jag tog 170.-/dygn plus moms (150.-/dygn för ponnyer).

Jag har aldrig haft eget stall, utan hyrt stall eller stalldel.

Första stället kostade boxarna mig 1200.-/mån inkl foder och strö.
Andra stället kostade boxarna mig 800.-/mån. Hö ca 2.-/kg, och det ger en månadskostnad mellan 360.- och 900.-. Havrepriset desamma. Jag har även fodrat i princip alla hästar med Dodson & Horrell, vilket gör ca 200.-/mån häst. Sen tillkommer det såklart småsaker såsom salt, olja, B-vit och mineraler.

Ibland har det ju kommit hästar som ätit specialsaker, såsom biotin o liknande. Det har hästägarna bekostat själv.

Strö ligger på ca 200.-/mån, om man köper torv eller spån på pall. Jag har använt både torvcontainer och halm också, vilket varit betydligt billigare.

Vid tävling betalar hästägaren transport/del av transport och start + anm avg. Utbildningshästar har jag tagit med till tränare vid enstaka tillfällen, det har då varit visa upp hästen för andra som varit på träning/tränaren. Det har då handlat om försäljningshästar, och jag ser det som en del av min försäljningsbit. Tränarpengarna får jag tillbaka i min försäljningsprocent.

Vid ett tillfälle har jag tagit med mig en utbildningshäst till tränare. Jag hade då kört fast på en speciell grej med den hästen, och tog hjälp av tränare. Detta bekostade jag ju såklart själv. Ägaren betalar mig för att utbilda, och behöver jag hjälp med utbildningen bekostar jag ju såklart den som utbildar.

Min häst ska iväg på inkörning ett par månader i vår, och han tar 200 kr/dag plus moms (7500 kr/mån).

Har inte själv verksamhet men skickade min ponny på inridning i fjol hos en i ponnykretsar hyfsad känd utbildare. Betalade 240 kr/dygn inkl moms.

Jag tog hjälp att få min 3-åring grundinriden, betalade 350:-/gång inkl bensin. Tjejen kom ut till mitt stall och red.Om jag hade lämnat honom hos henne hade hon tagit 250:-/dygn (ridning, box,strö, mockning och foder). Tyckte det kändes super att hon kom hem till oss, så han slapp byta miljö (plus att jag har lite separationsångest, är petig, och inte VILL lämna bort honom utan att kunna ha full kontroll;), min bäbis:love:)

Min häst ska iväg på inridning hos en av Sveriges mest kända unghästutbildare, jag får där betala 300 kr + moms per dag.

Dock värt varenda krona !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 969
Senast: Marita73
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 833
Senast: spinxx
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder