Häst går igenom staket

varmblodstravare

Trådstartare
Behöver all hjälp jag kan få!

Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid fri tillgån på hö och vatten i hagen och hagen är 1 ha stor så dom har utrymme.

Hagen består nu av vanlig tråd och stolpar och ström går runt i hela hagen, har varit där och gått runt och kollat flera gånger.

Mitt problem är att stoet ALLTID rymmer varje dag och vi bor bredvid trafikerad väg och har en granne som vi inte har nån kontakt med pga olika skäl och det är till hans åkrar hon jämnt rymmer och han blir galen på oss och den grannen har ingen spärr så är rädd till slut att han kommer göra illa hästen.

Börjar bli tokig på att hon rymmer och jag kan inte åka ifrån gården överhuvudtaget när hon gör såhär:devil:

Har ni några tips hur jag ska göra för detta ska sluta?
Bygga trästaket?
 
Hur är jordningen och hur hög styrka är det på staketet?

Fick en riktig utbryter för några år sedan och det ända som hjälpte var att ha sådan styrka i staketet så hon fick en riktig kyss, hur mycket det var vet jag inte då min mätare bara går upp till 5000 och det slog alltid i taket:).
 
Hur gammal är tråden? Har du mätt styrkan i den eller bara kollat att strömmen går fram? Trivs hon med sina kompisar? Har du sett henne rymma någon gång? Kanske är det de andra hästarna som jagar ut henne? Jag hade en lånehäst en kort period som rymde dagligen. Helt livsfarligt i mörkret på vintern. Enligt ägaren hade hon aldrig gjort så förut även om strömmen inte ens var på. Vi drog om all tråd men hon drog igenom ändå. Då såg jag av en slump att det var den andra hästen som jagade ut henne. Rymmaren fick åka hem eftersom de uppenbarligen inte gick ihop alls trots att de emellanåt stod och åt ur samma höhög.
 
Våra unghästar har nästan allihop haft en period då de inte har respekt för tråden. Har du sett henne rymma och vet till 100% att det inte är för att hon blir utjagad så skulle jag dra fler rader tråd, vi hade 3-4 med 30-40 cm mellan och se till att jorden verkligen är jordad! När de gått en period med sånt staket verkar de ha lärt sig/ tröttnat på att försöka, alla våra går nu i vanliga hagar med 2 trådar och håller sig innanför. Har tagit en 2-3 mån med rymlingssäker hage.
 
Jag håller med föregående talare.
Vi hade en hemsk B-ponny för några år sedan som rymde konstant. Oftast i skydd av mörkret, på morgonen stod han åter i hagen och såg oskyldig ut. Men de små hovavtrycken i snön avslöjade honom. Vi satte tätare trådar, sex stycken med ca 2 dm mellan varje, blandat eltråd och stålvajer, köpte nytt aggregat för tjurar och sedan önskade vi honom lycka till. Det funkade. :up:
 
Tre elrep, bra jordning och starkt elaggregat har hållit våra olika hästar inne i hagen.
Är tråden för gammal? Är strömstyrkan tillräcklig? Sitter trådarna tätt nog? Är staketet väl uppspänt?

Tyvärr inte mycket annat att göra än att bygga om eller förstärka hagen ordentligt så de inte rymmer, man kan ju inte ha de rymmandes på vägarna eller på grannars marker.
 
Behöver all hjälp jag kan få!

Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid fri tillgån på hö och vatten i hagen och hagen är 1 ha stor så dom har utrymme.

Hagen består nu av vanlig tråd och stolpar och ström går runt i hela hagen, har varit där och gått runt och kollat flera gånger.

Mitt problem är att stoet ALLTID rymmer varje dag och vi bor bredvid trafikerad väg och har en granne som vi inte har nån kontakt med pga olika skäl och det är till hans åkrar hon jämnt rymmer och han blir galen på oss och den grannen har ingen spärr så är rädd till slut att han kommer göra illa hästen.

Börjar bli tokig på att hon rymmer och jag kan inte åka ifrån gården överhuvudtaget när hon gör såhär:devil:

Har ni några tips hur jag ska göra för detta ska sluta?
Bygga trästaket?
Vanlig tråd, är det lika med ståltråd? Är det inte det hade jag bytt och sett till att ha ett bra aggregat med ordentlig jordning och sedan lurat hästen till att nosa på tråden så att den får sig en riktigt ordentlig stöt.
 
Vanlig tråd, är det lika med ståltråd? Är det inte det hade jag bytt och sett till att ha ett bra aggregat med ordentlig jordning och sedan lurat hästen till att nosa på tråden så att den får sig en riktigt ordentlig stöt.
Var med en gång när jag var yngre när en person strömmade en häst, resultaten blev att hästen blev rädd för men i keps i resten av livet (15 år) så resultatet blir inte alltid som tänkt.
 
Kan du dra en jordad tråd i närheten av strömtråden? Så när hästen tar i båda trådarna samtidigt då får sig en stöt. Eller byta till typ polarbandet som innehåller båda delarna?
Här har vi såpass mycket snö att hästarna inte jordar under vintertid.
 
Var med en gång när jag var yngre när en person strömmade en häst, resultaten blev att hästen blev rädd för men i keps i resten av livet (15 år) så resultatet blir inte alltid som tänkt.
Så kan det gå men vi lyckades lura dem utan att själva vara i närheten och det var inte utan ett visst mått av skadeglädje att på avstånd se hur de fick sig en rejäl "kyss" av tråden.
 
Behöver all hjälp jag kan få!

Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid fri tillgån på hö och vatten i hagen och hagen är 1 ha stor så dom har utrymme.

Hagen består nu av vanlig tråd och stolpar och ström går runt i hela hagen, har varit där och gått runt och kollat flera gånger.

Mitt problem är att stoet ALLTID rymmer varje dag och vi bor bredvid trafikerad väg och har en granne som vi inte har nån kontakt med pga olika skäl och det är till hans åkrar hon jämnt rymmer och han blir galen på oss och den grannen har ingen spärr så är rädd till slut att han kommer göra illa hästen.

Börjar bli tokig på att hon rymmer och jag kan inte åka ifrån gården överhuvudtaget när hon gör såhär:devil:

Har ni några tips hur jag ska göra för detta ska sluta?
Bygga trästaket?

Hur tar sig hästen ut och varför? Alltså exakt vad är det hon gör när hon tar sig ut?

* Hoppar hästen ut, är lösningen kanske högre väl synligt staket.
* Spränger den tråd och tar sig ut, trästaket eller synligare tråd (plastremsor kan kanske knytas på för att göra hästen observant).
* Går igenom tråden, utan att hagen påverkas, så är nog inte strömmen tillräcklig även om den går igenom hela hagen alternativt för glest och för få trådar.
* Hästar som blir jagade ut ur hagen, behöver ju kanske bli av med det som jagar dem (vet att du skrev att hästen fungerade bra med sitt sällskap ..) Men de kanske leker ..?
 
Första steget hade för mig varit att ta reda på hur och varför hästen tar sig ut. Sedan går det att fundera på åtgärd. Och givetvis ta reda på exakt hur mycket ström det går i tråden.

Är det urakut (vilket det verkar vara) hade jag byggt en hage i hagen, kanske spärrat av en bra del, och sedan satt rymmaren där. Är det de andra som jagar ut hästen, borde detta hjälpa. Eller så känner sig hästen ensam och tar sig ut.

Svårt att tipsa om åtgärd när man inte vet hur och varför hästen tar sig ut.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 510
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 846
Senast: liiinnea
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp