Häst från Danmark till Sverige

S

Schuldig

Vi ska snart flytta från Danmark till Sverige. Hästen ska såklart med, men vad gäller när man tar en häst från DK till SE? Jag flyttade ner min gamla fjording till Danmark för 2,5 år sedan, och då skulle vi bara ha veterinärintyg + pass. Har dock hört att reglerna är strängare när man ska tillbaka igen, så jag är tacksam för alla tips. :)

Sv: Häst från Danmark till Sverige

friskintyg (max 48 timmar gammalt) från distriktsvet + pass,sen är det bara att tuta o köra

Hälsointyg
Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet inom 48 timmar före lastning. Intyget är giltigt i tio dagar och ska behållas i minst sex månader. Blankett för hälsointyg erhålls från officiell veterinär.
Identitetshandling
Alla hästar ska åtföljas av godkänt pass.

Färdplan
Om restiden beräknas överstiga åtta timmar ska färdplan upprättas av transportören, samt kontrolleras och signeras av officiell veterinär i avsändarlandet.

KÄLLA: Statens Jordbruksverk

Tack ska ni ha, båda två - det verkar som om det är det samma som att åka Sverige-Danmark, och det är ju skönt (katterna har visat sig vara en helt annan historia...!). Resan blir inte ens tre timmar, så vi ska inte köra så långt med honom, som väl är, bara precis över bron. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 943
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka