Häst flög ur trasport vid olycka

(Hela Hälsingland) En person i en personbil körde vid 14-tiden på måndagen in en framförvarande hästtransport på riksväg 50 i höjd med Skålsjön. Hästen flög ur trasporten och föraren i bilen skadades. Relaterat Enligt räddningstjänsten är det extremt halt på riksväg 50. Personen som körde bilen som...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst flög ur trasport vid olycka

Tre sekunders regeln är inte helt fel.

Ta ut ett riktmärke (tex reflexstolpe) när bilen framför framför passerar räknar man ett tusen ett ett tusen två ett tusen tre. DÅ först bör du vara vid den reflexstolpen. Vid halka och dåligt underlag, öka ännu mer avstånd :)

Det finns en ramsa som inte är helt fel att använda i stället för att räkna:

trafikolycka - personskador - rehabilitering

Finns en annan bra regel oxå. 50 km/h 50 meters avstånd, 80 km/h 80 meters avstånd osv.

Jag räknar då jag är usel på att avgöra avstånd. Men jag räknar till 5. Jag är rädd av mej när det kommer till dylikt...

Håller fullständigt med, men i det här fallet verkar det vara så att det var en mötande bil som fått sladd och kört in i transporten framifrån. Iaf om man utgår ifrån bilder och kommentarer i länken.
Så man ska även påpeka att det är viktigt att anpassa hastigheten efter väglag och dylikt.

OKej. Jag som missuppfattat. (är lagom uppretad pga rövslickare i trafiken i övrigt så det är lätt att tolka allt till det)..

Givetvis är hastigheten lika avgörande om inte mer......:bow:

Hade det hänt och min pälskling stått i släpet hade jag fått åka därifrån i polisbil och han som körde hade inte haft lindriga skador.

Fast i det här fallet var det ju inte avståndet som var problemet. Det var ju en mötande bil som fick sladd och kanade in i släpen fram ifrån, så att hästen åkte ut bakåt.
Om sedan den mötande bilen hade för haög hastighet eller om föraren bara tappade kontrollen, vilket kan hända ändå. Ja det vet jag inte.

Får man en sladd har man alltid för hög hastighet ;)
Man anpassar hastighet efter underlaget.

Fast i det här fallet var det ju inte avståndet som var problemet. Det var ju en mötande bil som fick sladd och kanade in i släpen fram ifrån, så att hästen åkte ut bakåt.
Om sedan den mötande bilen hade för haög hastighet eller om föraren bara tappade kontrollen, vilket kan hända ändå. Ja det vet jag inte.

Sladd kan man få även om man kör i tex 30 km hastighet om oturen är framme..

Hände mig i min ungdom i första bilen med nya körkortet. Men en bidragande orsak då när man var ung och dum var att jag inte hade hunnit byta till vinterdäck. Självklart rakt in i det enda staketet hos enda villan som stod längs hela vägsträckan. Så det var bara att lämna en lapp med telenr så att jag kunde betala staketet. Men pga låg hastighet var det bara en minimal buckla på bilen och jag var helt oskadd.

Men då lärde jag mig att vinterdäcken är en viktig grej!:angel:

Själv fick jag kast på bilen av en isklump som trillat av hjulhuset på långtradare
och sladdade runt på e18 utan någon som helt chans till kontroll. Har även fått sladd i 30 km i timmen när jag körde ut på en väg i bil med bakhjulsdrift pga blixthalka.
Saker kan hända även om du inte kör vårdslöst.

Tur att alla inblandade klarade sig.:)

Isklumpen från lastbilen = otur.

Kana pga bakhjulsdrift = för hög fart.

Har en enda gång fått sladd med volvon och det var för att jag hade lite för bråttom i en sväng, inga problem dock för det var en liten en.

På jobbet kör jag runt med bakhjulsdrivna fordon på "året-runt-däck" och det är inga problem. Om man tar det lugnt.

Hastighet och överskattning av sin egen förmåga är nog de vanligaste orsakerna till olyckor. Båda två hänger samman med folk som har för bråttom.

Hade det hänt och min pälskling stått i släpet hade jag fått åka därifrån i polisbil och han som körde hade inte haft lindriga skador.
Din omedelbara reaktion utan att närmare veta vad som hände?
Kul med folk vars reaktion efter en olycka är att börja misshandla motparten!
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En bil med hästtransport körde in i mitträcket på riksväg 25 precis innan klockan 22 på torsdagskvällen. Varken bilförare eller häst kom...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En trafikolycka inträffade på riksväg 83 utanför Järvsö på torsdagskvällen. Tre hästar hade rymt och en av dem blev påkörd av en bil -...
Svar
0
· Visningar
562
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Allehanda.se) Räddningstjänsten räddade en häst till livet utanför Kramfors efter att djuret gått genom isen. Relaterat Det var vid...
Svar
0
· Visningar
2 239
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Strax innan klockan 14 på måndagen sprang en häst in i sidan på en bil på väg 2115 norr om Broby i höjd med...
Svar
1
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar