Häst faller ihop helt plötsligt

Z

zzykus-w

Hej, jag tänkte höra om någon annan varit med om något liknande som hände mig igår.
Jag skulle ta in min häst från hagen som ligger en bra bit från stallet. Hagen är runt 500 m lång om inte längre. Hon stod längst bort så när jag tog tag i henne och skulle få henne att gå så verkade hon inte alls villig att gå. Dock brukar hon göra så för att ''jävlas'' med mig i vanliga fall. Så tänkte inte så mycket mer på det, men hon gjorde så konstant på vägen hem en bit. Sen slutade hon och bajsa 2 gånger på vägen till stallet. Väldigt löst. När vi kommit i mitten av hagen så vill hon kissa och ställer sig bredbent med bena och så ston brukar göra. Men denna gången får hon ingen kraft och istället ramlar hon först på rumpan och kommer inte upp utan ramlar yttligare ner på sidan och börjar sprattla. Jag försöker dra upp henne och när hon väl kommer upp spärrar hon upp huvudet högt och jag släpper grimskaftet ifall hon skulle få panik och springa över mig men istället så blir hon HEL cool och helt hängig.

Tog in henne till stallet försökte ge henne vatten eller mat. Men hon bara kolla bort, inte ens knäckebröd. Hon älskar mat darför blev jag förvånad. Tog ut henne i hagen och stod i 30 minuter vid badkaret där hon alltid dricker. Men hon ville inte ens kolla på det. Då var hon lite piggare, regaerade på ljud och rörelser. Jag fick ta en vattenslang och stoppa den in i hennes mun för att hon skulle få i sig vätska. Sen så släppte jag henne och i vanliga fall galopperar hon ner till sin flock som står bakom skogen. Men denna gång ställde hon sig på ett ställe och frös fast.
Jag ringde veterinären och pratade via telefon i ca 20 minuter. Hon ställde frågor. Jag drog i hennes skinn på halsen och det drogs långsamt tillbaka, tandköttet var ljust. Hon hade inga smärtor på rygg eller ben. Hon som i vanliga fall har väldigt galliga ben hade helt fina ben då detta hände. En man ifrån stallet kommer ner och klappar på henne medans jag pratar i telefon. Helt plötsligt spärrar min häst öronen börjar gnägga som en toker och galopperar iväg till sin flock? HELT PLÖTSLIGT vände allting!!. Åkte självklart ner till hagen med bil på en gång för att kolla så allt var okej. Då stod hon där och åt och var hel nöjd, orkade att svinga runt på svansen för att få bort flugor. Åkte sedan ner på kvällen och gav henne morötter och kolla till henne. Kände på rygg ben och skinnet vid halsen. Hon var lite trött, men det brukar hon vara, hon är väldigt lugn av sig. Men inget mer med det..

Har någon varit med om något liknande eller hört något? Detta är min första foderhäst och det värsta jag någonsin varit med om..:(
Jag hoppas ni orkade läsa detta långa inlägg.

Sv: Häst faller ihop helt plötsligt

Jodå, jag har haft en häst som gjorde så här. Den klarade sig inte och obduktionen visade medfött hjärtfel. Så det kan eventuellt vara läge för att diskutera det hela med en klinik som utför arbetsprover och hjärtkontroller.

Är det en foderhäst ?
Har du pratat med ägaren om något liknande hänt dem ?
Har du fått info om det är något speciellt med hästen ?

det kan ju vara hjärtfel eller epilepsi kanske.

Absolut låter det som att hästen borde undersökas iallafall......

Det skulle kunna vara neurotiskt. Ring ägaren och berätta precis vad som hände, så kan ni bestämma tillsammans hur ni ska gå vidare. En häst som ramlar ihop helt plötsligt kan vara väldigt farlig, det är många kilo om man får den över sig så var uppmärksam när du hanterar den!

Du tog inte tempen på henne ?
Min betedde sig liknade och det var Erlischias ( Fästingburen sjukdom )
Hej från Hambo

Det skulle kunna vara neurotiskt. Ring ägaren och berätta precis vad som hände, så kan ni bestämma tillsammans hur ni ska gå vidare. En häst som ramlar ihop helt plötsligt kan vara väldigt farlig, det är många kilo om man får den över sig så var uppmärksam när du hanterar den!

Du menar väl neurologiskt?

Den hästen jag hade för många år sen gjorde en liknande grej mitt ute i skogen under en promenad.
Han hade erlichias.

Jag hade absolut kollat upp det iaf, risken finns ju att du sitter på nästa gång och då kan du i värsta fall skada dig allvarligt.

Lycka till :)

Ingen kul upplevelse... :(
Åk in och kolla hästen innan det kanske hinner hända ngt allvarligare och du kanske oxå kommer i kläm.
Sen är det nog inte så bra att spola in vatten i munnen på hästen...det kan hamna fel. Typ i lungorna.

Ja det kan ju tydligen gå bra, men det var en veterinär som starkt avrådde till att man skulle pyssla med sånt själv. Tänkte bara dela med mig av det så man har det i bakhuvudet.

Min veterinär råder mig att spola munnen varje dag pga tandfickor på ena hästen.

Givetvis får man anpassa vattenmängden som komme rur slangen samt se till att hästen inte har något gräs/hö i munnen eftersom det kan fastna om man har otur.

Sen ska man spola med slangen tvärs över tungan, inte rikta slangen upp mot strupen.

Min systers foderhäst som hon hade för snart 10 år sen föll ihop med mig på under en ridtur i skogen. Skulle vända honom och helt plötsligt ramlade han ihop, bara så.
Han hade Erlischias.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar