Häst blivit sur att tempa?

Melrose

Trådstartare
Det är så att vi haft kvarka inärheten av vårt stall och därför har jag varit tvungen att tempa hästen i princip varje månader sen 1-2 månader tillbaka (för säkerhets skull sÅ man håller koll på att hästarna inte blir smittade). Min häst som jag haft under mer än ett år har alltid varit lätt att tempa, möjligtvis något öra bakåt ibland men inget mer än det. Jag är väldigt försiktig av mig, har på lite kräm så det ska gå lätt, han får någon lite hötuss att tugga på medans osv. Nu är det så att hak blivit surare och surare ju längre jag hållit på och nu går det i princip inte att tempa (inte om jag är själv iaf). Jag får knappt komma nära svansroten om jag har mätaren med (trots att jag smyger med den) och han sparkar och är jättesur :(:confused: Har han tröttnat eller? Problemet är att jag egentligen måste fortsätta tempa ytterliggare några veckor... Några tips?

Sv: Häst blivit sur att tempa?

Det är så att vi haft kvarka inärheten av vårt stall och därför har jag varit tvungen att tempa hästen i princip varje månader sen 1-2 månader tillbaka (för säkerhets skull sÅ man håller koll på att hästarna inte blir smittade). Min häst som jag haft under mer än ett år har alltid varit lätt att tempa, möjligtvis något öra bakåt ibland men inget mer än det. Jag är väldigt försiktig av mig, har på lite kräm så det ska gå lätt, han får någon lite hötuss att tugga på medans osv. Nu är det så att hak blivit surare och surare ju längre jag hållit på och nu går det i princip inte att tempa (inte om jag är själv iaf). Jag får knappt komma nära svansroten om jag har mätaren med (trots att jag smyger med den) och han sparkar och är jättesur :(:confused: Har han tröttnat eller? Problemet är att jag egentligen måste fortsätta tempa ytterliggare några veckor... Några tips?

*varje dag i 1-2 månader menar jag såklart ;)

Vad har du för salva på termometern? Vissa svider och då förstår jag ju om hästen inte vill vara med längre. Vanlig helosan svider, det bästa är att använda idomin eller något annat som inte svider. Jag brukar prova på mej själv på något sår innan jag använder någon salva.

Som skrivits innan så kan vissa salvor svida.

Själv använder jag glidmedel när jag tempar hästarna.

Kram

Brukar använda idomin, har haft aloe gel någon gång också när jag inte hade idomin.

Nu får jag hålla på med svansen igen och pilla och lyfta på svansroten, då jag inte tempat på några dagar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 342
Senast: Aionee
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 558
Senast: PygmyPuff
·
Träning Tänkte be er kloka människor om råd ang. min islänning som jag haft i ca 5 månader nu. Hon är vanligtvis väldigt lätthanterlig och...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023