Zillaaaaa1
Trådstartare
Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat mellan bara på en has och på båda). På sommaren ser haserna fina ut. Men, jag har alltid tänkt att det är i boxen han skaver haserna, så jag har ett ännu tjockare lager med spån inne i boxen under vintrarna. Men ändå har han kommit in och lyckas rivit upp haserna. Vid rörelse/ridning så är skaven opåverkade. Men vid noga dokumenterade så släppte jag ut han i hagen en dag och han rullade sig (som han alltid gör) och då såg jag att just den hasen tar i backen och när jag kollade så hade han rivit upp det. Hans hage just nu är majoriteten is och lite snö. Men de dagar där det har varit plusgrader och isen blir ”mjuk” flera dagar i rad så börjar pälsen på haserna växa ut igen, men blir det minusgrader och isen blir hård/skråvlig så skaver han upp de igen.
Så vad ska man göra? Hasskydd? Har läst att de lätt glider ner och har sig? Bandagera? Snögg? Linda med vanlig Linda som skydd? Eller bara stå ut? Vad har ni för erfarenheter? Hästen är otrolig pillig av sig och drar av sig det mesta som man kan tänka sig är omöjligt Underlaget i hagen kan jag inte göra så mycket med, hade det varit i boxen hade jag kunnat fixa med fler saker. Men just isen och hur underlaget är i hagen är mycket svårare.
Så vad ska man göra? Hasskydd? Har läst att de lätt glider ner och har sig? Bandagera? Snögg? Linda med vanlig Linda som skydd? Eller bara stå ut? Vad har ni för erfarenheter? Hästen är otrolig pillig av sig och drar av sig det mesta som man kan tänka sig är omöjligt Underlaget i hagen kan jag inte göra så mycket med, hade det varit i boxen hade jag kunnat fixa med fler saker. Men just isen och hur underlaget är i hagen är mycket svårare.