Hasledsinflammation

Netted

Trådstartare
vad orsakas det av? hur goda är chansen att bli bättre?

hästen är röntgad och inget syntes där. har blivit sprutad med kortison en gång i leden + vila 3 veckor - inte bättre alls.
när vi var inne på kliniken så kunde inte vet säga om det var en inflammation eller inte.. men nu när jag kollade på kvittot stod det Hasledsinflammaiton, Tarso-metatarsalled (nedre glidled) så jag antar att det är deras bedömning.
vet här hemma tycker däremot hästen är mer halt när hon böjer lågt. vilket de inne på kliniken avfärdade.. iofs försvann hältan helt enligt dem inne på kliniken när de bedövade hasleden.

vi har funderat på borrelia tillsammans med vår veterinär - skulle det vara möjligt? att det har satt sig i en led sas.

någon med svar och funderingar?

Sv: Hasledsinflammation

Nu måste man ställa frågan, hasledsinflammtion eller spatt det är två vitt skilda saker. Spatt även den en hasledsåkomma men drabbar glidleden, medan hasledsinflammation är just vad namnet påkallar en inflammtion i själva hasleden utom glidleder.

nu blev det förvirrande.. på fakturan står det ju just:

"Hasledsinflammation
Tarso metatarsalled (nedre glidled)"

vi röntgade och inget syntes där? dvs, ingen spatt?

Ja det låter som dubbla budskap, om jag vore dig skulle jag nog kontakta vet och fråga.

Va bra, passa på och fråga vad de menar. Jag tycker det skulle vara spännande att höra vad man menar med en sådan diagnos, det låter skumt. Vet hästar som har haft just hasledsinflammtion, och sen de som har spatt och dessa åkommor är inte jämförbara.

nej, spatt och vanlig hasledsinflammation är ju helt olika saker.. dessutom är det väl lättare att bli av med den vanliga inflammationen? men jag hoppas och tror inte det är spatt i alla fall, med tanke på att vi redan röntgat.. iofs så fick jag inget jätteseriöst intryck av kliniken senast :crazy: iom den dåliga information jag fick.. frågade om det var en inflammation men fick till svar "jag vet inte"..

puttar!

någon som vet vad hasledsinflammation kan bero på?
rehabilitering?
skulle borrelia vara möjligt? dvs att det satt sig i en led?

har fått svar från vet nu..

hasledsinflammationer förekommer både i hasleden samt glidleden.
förra besöket hade de behandlat dessa två.
däremot om det var en "röntgenförändring" i glidleden var det spatt, men det kan fortfarande vara en vanlig inflammation där :)

Vilket preparat behandlades hästen med?
Det är inte ovanligt att hästen inte svarar på ett preparat utan att man måste ombehandla med ett annat.

Är inte så hemma på borrelia och hur det kan påverka hästens leder men jag skulle nog kontakta en eller två andra veterinärer och ställa frågan till dem för att få ett andra utlåtande och tips på eventuella provtagningar man kan göra för att bekräfta teorin samt för att få reda på olika behandlingsmetoder.

Det händer ibland att an missar saker på kliniker men oftast brukar de göra ganska noggranna hältutredningar. Om hälta kvarstår efter en eventuell ombehandling med annat/andra preparat så kan du endera söka upp en annanklinik eller be dem göra om sin utredning.

En del komplicerade hältor kan få sin lösning i användande av greppar och hakar, rid/ körprovsutredningar eller annat.

Hoppas du fick ut nåt vettigt av detta!

För att utesluta låg hälta måste man börja bedöva nerifrån. Om hasen bedövas kan även låga hältor släckas.

Hoppas din polle blir bra snart.

tack båda två för era svar :bow:

ang borrelia så frågade jag klinikveterinären och han trodde inte en sekund på det.

pålle och jag var på kliniken igår, han var tydligen helt ren i hasen nu! detta efter en kortisonbehandling.. däremot reagerade han desto mer är de böjde lågt/kotan, så de behandlade honom i kotleden där här gången.

förra gången så anade de en reaktion i kotan, men struntade i den pga att reaktionen i hasen var så mkt mer. vilket vet sa idag att det var dumt gjort. men i alla fall så förra gången när de bedövade hasleden och nedre glidleden så försvann tydligen böjprovsreaktionerna helt..

så brillan, de gjorde antagligen helt fel förra gången.. dvs bedövade hasen först och döljde därmed reaktionen i kotan.

Hejsan!
Min pålle har också fått diagnosen hasledsinflammation ( + kissing spines :-( ) Fick också kortison och vila m promenader i tre veckor.. Vet sa inget om spatt, men jag har funderat på om en hasledsinflammation kan vara början till det, innan benpålagringarna har börjat synas? *ryyyysa*

Vi ska in på ÅB nästa fredag, jag får väl ställa frågan då antar jag...

En fråga, det verkar som om du var på klinik och sen hade en "vanlig" vet ute hos dej? Går det att göra så, att ta ut en lokal vet som är bra på hästar i stället för att åka tio gånger till klinik? Hästen är ju röntgad nu och inget syntes....

ja syns det inga förändringar på röntgen så är det ju inte spatt.. för man ser även om det är "början" till tror jag.

jo vi tog ut våran egen veterinär.. men bara för återbesök sas.. hon kan ju inte behandla eller göra hältutredning.. utan bara kolla ifall han är bättre :) det är ju jättesmidigt som du säger, så slipper man åka fram och tillbaka till kliniken.

Så den vanliga vet. kan inte ge kortison om det inte är bra?

kanske inte så lätt för dej att svara på, är väl en annan fråga som jag får ta med vet...

*suck* lite uppgiven nu, hon går kort med vä bak, så hon är väl halt fortfarande.. Men vid första besöket var hon halt på alla fyra så ett visst framsteg är det ju...

Senast ändrad av en moderator:

okey.. vad tråkigt :(

nej jag tror inte det.. det kan i alla fall inga veterinärer här omkring förutom inne på kliniken.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 788
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund

Hästrelaterat