Sv: hasky

Man sätter dom längre bak i ledet så att arbetet inte blir fullt så jobbigt..

nu är jag ju ingen draghundsmänniska på det sättet,
Men ju längre bak man har dem ju tyngre blir det väl?

Där ja va o hade praktik hade de de största o starkaste hanarna längst bak för att det skulle bli nån fart,
o de lätta o nätta längre fram...

eller är jag helt ute o cyklar?

Jag menade träna med full belatning först vid 18 månader, och det tror jag på, det har min uppfödare sagt. Jag har bara en hund, hon är ett år och visst drar hon mig på skidor, men inga längre sträckor. Har henne för det mesta lös. Jag cyklade med henne i höstas, men då var hon också lös och kunde själv bestämma takten. Men man ser väl lite från hund till hund, min tjej är fortfarande ganska späd i kroppen, sunt förnuft gäller väl som alltid. ;)

Haha nja men han jämförde fullblodsträning med just draghundsträning.

Hans hund är en utomordentlig draghund och han väntade med hård belastning tills Findus växt klart ...

nu är jag ju ingen draghundsmänniska på det sättet,
Men ju längre bak man har dem ju tyngre blir det väl?

Där ja va o hade praktik hade de de största o starkaste hanarna längst bak för att det skulle bli nån fart,
o de lätta o nätta längre fram...

eller är jag helt ute o cyklar?

Jag tror det är helt tvärt om ja men jag kanske är ute o cyklar.

För den starkaste är ju ledaren o den är längst fram.

Jag tror det är helt tvärt om ja men jag kanske är ute o cyklar.

För den starkaste är ju ledaren o den är längst fram.

En dominant ledarhund behöver inte ha någon fysisk styrka, där är det bara psyket som spelar in!

KL

Jag har alldeles för mig att starkast drar längre bak enl en god väns pappa till mig som både haft husky kennel och tävlat högra klasser drag!

Allmän fråga:

Hur "kör man in" en hund som inte har draget naturligt? Jag tänker mest på schäfer och det ska inte vara släde, mer typ pulka eller liten vagn.

Senast ändrad:

En dominant ledarhund behöver inte ha någon fysisk styrka, där är det bara psyket som spelar in!

menade iof inte starkast i kropp utan knopp men skrev slarvigt. men iof är man starkast i huvudet så i djurens värld hänger ofta det hand i hand med kroppen också.

Jag tror ändå att dom starkaste är framme i spannet tills nu nån rättar mig.

Senast ändrad:

Hallo
Min uppfattning är att de allra starkaste individerna går närmast släden.
I den positionen sker de flesta starka rycken i linan då man svänger, vänder, drar uppför o s.v.
Hundarna som går där kallas weelers.-
Ledarehundarana största problem är ledarskapet och ansvaret för gruppen bakom. De blir trötta av den intellektuella rollen, men inte så mycket av den fysiska roillen

Mvh

Biekkes Siberianhusky Kennel

det fick jag till svar så jag böjer mig nu o hade fel.
Men håller vid att ingen ledare kan både vara stark i huvudet o klen i kroppen, som jag sa det går hand i hand.

Jag trot inte att fysisk styrka har så mycket med ledarskap att göra, en vavva kan ju mycket väl bestämma över en boxer t.ex. Mental styrka däremot, men det var kanske det som menades?

nu har jag pratat med husky-ringen ang träning för våran hund och ha ska på med selen och ha en tom pulka äffter sig så han har någott att tänka på det ska inte vara tugnt men han måsste få jobba dem brukar börja vid 6-8månader att köra in dem inte hårt men bara få vara med och göra någott.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 937
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur