Hasgallor.. vad göra?

I

Isis

Min blivande foderpålle har hasgallor på båda bak. Han har haft dom under hela tiden jag har känt honom och de har varken blivit bättre eller sämre. Han verkar inte lida av dem, men vad vet jag.. :confused:
Till frågan då.. Vad finns det för orsaker till att hasgallor uppstår och kan man bli av med dem?
Har provat med det mesta tycker jag men de sitter kvar.

Sv: Hasgallor.. vad göra?

Det kan bero på olika orsaker.
För mkt protein i foder, för lite rörelse, lösa benbitar, maskangrepp osv

Min häst har gallor i haserna ibland.
ATG har tittat på dem o det finns ingen hälta.
De är mjuka och så länge de är det och inte orsakar någon "skada" behöver man inte oroa sig.

Vid kallare väder är de borta.

Försöker att vara noga med foder.
Välanpassat o planerat träningsschema.

Funderar på att pröva back on track hasskydd att ha över natten.
Har även gett glycosamin men tycker inte att det gett något direkt resultat

Gallor är i princip ofarliga så länge de är mjuka. Massera och investera i sånadär "hastossor", finns lite olika typer och känner du dig rik någon em. så slå runt på ett par Back on Track som tidigare nämts.

Det med för lite rörelse...hur gör man om de har en massa gallor, ska man ändå röra på dem om de inte har ont?Har har haft frågor tidigare om gallor men det är intressant och veta. det är en häst i hyrstallet som har mycket gallor och det vill inte gå bort vad än ägaren gör. :(
Hon sku försöka att sätta igång hästen för några dagar sedan men då var hästen mycket svullen och varm så det blev inte av. Ägaren har börjat ge djävulsklo åt henne nu, det hade redan gått ner dagen efter. Kan man tex gå ut på promenad fast de är svullna och ej ömma?Vi tänkte göra så att vi linementar benen och lindar dem före träningen, låter det vettigt?

tacksam för svar!

Är det möjligt att det kan vara för lite rörelse trots att hästen går på bete? Annars kan det säkert vara något sådant. Han har blivit ganska slarvigt riden. Tex som flera dagars vila och sen ut i skogen i full fart för att sedan vila ett par dagar igen... :(
Hans är mjuka och han är inte halt.

BoT skydd vore ju toppen. Får spara ihop till ett par om det inte förbättras.

Har testat att massera med rosmarinolja för att öka blodflödet. Det som händer är att de blir mjukare.

Om jag har förstått det rätt så mår galliga hästar bra av mycket skritt för att öka blodflödet. Har han inte ont så är skritt bara välgörande.

Frågan är VART i hasen de sitter? Sitter de ute på hasspetsen eller sitter de i "gropen" om man säger så....?
Insidan, utsidan, båda benen? Lite mer info tack :)

Senast ändrad:

Det sitter två lika stora på utsidan av bakbenen. I höjd med hasspetsen fast framför i gropen liksom.
Kan se om jag kan fixa en bild.
peathongalla_orig_SE.jpg

Okej, men då förstår jag precis!
Exakt sånna har en av mina oxå, och den största sannolikheten är (enligt mig) att det är av tidigare överanstränging, vid ev skada eller snedbelastning, men det kan ju även vara av fodret, men jag tippar på att han varit överansträngd. Han kan även vara lite krokhasig, och är dom det får dom lätt gallor i hasorna. Detta är som tidigare nämnt inget attt hetsa upp sig över så länge de är mjuka iallafall :)
Du kan ju bara hålla ett öga på dom och se till så att de inte blir större, blir dem det så kan du ju tänka till lite vad det kan bero på. Men som läget är nu tycker då iaf jag att du kan fortsätta som vanligt..

Vad är det för ras?
Min är en travare som tränas hårt och han har dom gallorna helt enkelt, det stör honom inte och han lider inte av det....dom är mjuka och jag brukar inte underhålla just dom på något sätt. ...

Hur ser man om de är krokhasiga? Har inte hört det uttrycket förr.
Han ser relativt rak ut i sina bakben. Kanske något kohasig men det är inte mycket.
Om det är fodret borde man inte se förändringar då eftersom han har gått på bete i 3 månader nu? Jag vet att det är högt näringsvärde i hans hö men hur mycket protein vet jag ej. Kommer få det analyserat sen.
Överansträngning vore inte helt omöjligt.. :crazy:

Han är en korsning mellan varmblodig travare och förmodligen Nordsvensk. :)

Krokhasig, att hästen inte är så rak i haserna som den borde, det är ju inte bra att vara för rak, men heller inte för krokig. Man kan ju se det till ex genom att hästen ser ut som den står under sig mer, samt att vinkeln bak i hasen är krokig....men det låter ju inte som att det är det som är problemet...

Överansträngningen behöver han ju inte fått på slutet, utan kan ju vara sen länge. Gallor som väl uppkommit är svåra att få bort, och man brukar få leva med dom. Men låt inte detta vara något hinder, du kan ju fortsätta som vanligt!
Se bara upp med att den som sagt inte blir större, eller att hästen blir halt, för då är det ju något allvarligare! Hårda blir dom med tiden....min nordis har kotgallor som berg, och hårda som sten, men det funkar bra med ridning och körning ändå trots att han är 19 bast!
:smirk:

Okej! Tack för din hjälp. Tror att jag är lite klokare nu. :)

Har känt honom i 5 år och han har inte varit halt en endaste gång så det ska nog vara lugnt då.

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama