Hasbandage

Balderum Norr

Trådstartare
Tips på hur hasbandaget skall sitta kvar??

Har bomull och bandage från kotan och uppåt, vetrap utanpå och hur jag än gör så kasar eländet ner....

Sv: Hasbandage

Det som har funkat bäst för mig på flera hästar är att bara lägga polsterpadd, bomull, gasbinda och sen vetrap som en 8 runt hasen tills den är helt täckt. 1 rulle vetrap brukar vara lagom. Vill jag vara extra säker på att det sitter uppe så har jag tagit en stor tjock padd och lagt ett vanligt högt stallbandage med en vanlig fleecelinda nedanför och sen upp en liten bit över kanten på bandaget. Då har det absolut suttit. När jag lagt bandagen har det varit efter operation och det har varit meningen att de skulle bytas var tredje dag, och det har fungerat bra. Någon gång har jag fått lägga lite extra stöd med en bit extra vetrap om det har spruckit upp vid hasspetsen, men bandagen brukar sitta. Däremot såna höga bandage som de brukar lägga på kliniker från kotan och upp har alltid åkt ned för mig. Senast jag hämtade hem min häst efter operation så fick jag lägga om bandaget direkt när vi kom hem eftersom det åkt ned i transporten. Har du en liten häst så kanske ett hasskydd i största storleken dessutom går att sätta på över?

Räcker det verkligen med 1 st vetrap för dej?? Jag behöver iaf två!! Eller tre.....

Erkänner jag är helt värdelös på det här och hasbandaget som djursjukhuset i Helsingborg lagt är ju helt fenomenalt så önskar jag inte hade rört det men det ska ju bytas var tredje dag helst. Tipset med vanligt stallbandage under tas med!!

Strumpbyxer :)
Sker till ena ben och trä på.

:D Jaaa, satt och funderade idag när all vetrap var slut och affärerna stängda så jag tog typ elastiskt bandage som sitter ihop som en tub och passar vuxen arm.

Gick precis över hasen och sitter bra. Kompress, polsterpadd och bomull under den elastiska bandagetuben och så vanligt stallbandage över bakskenan. Tejpade ihop med apotekstejp ovan i en åtta (tack för 8-tipset TeamDL!!)
Blir spännande se hur det ser ut imorgon.

Bra att ha i First Aid Låda:
Termometer
Stetoskop (finns på Hobbex)
Sax
Gammal mask spruta (ren göra)
Koksalt vatten (koka 1tsk./1lt. vatten)
Jodåpax
Antiseptik Salva
Bummel
Tampex (för kompress)
Sjukhus ligg underlagg (bra för hovvård)
Strumpbyxa (för led bandage)
Silver Typ

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 569
Senast: jemeni
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
468
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det... 2
Svar
28
· Visningar
4 690
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag era bästa knep för att få ett bandage att stanna kvar över hasen. Hästen har ett operationssår mitt på baksidan av hasen... 2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka