Sv: Hasbandage
Det som har funkat bäst för mig på flera hästar är att bara lägga polsterpadd, bomull, gasbinda och sen vetrap som en 8 runt hasen tills den är helt täckt. 1 rulle vetrap brukar vara lagom. Vill jag vara extra säker på att det sitter uppe så har jag tagit en stor tjock padd och lagt ett vanligt högt stallbandage med en vanlig fleecelinda nedanför och sen upp en liten bit över kanten på bandaget. Då har det absolut suttit. När jag lagt bandagen har det varit efter operation och det har varit meningen att de skulle bytas var tredje dag, och det har fungerat bra. Någon gång har jag fått lägga lite extra stöd med en bit extra vetrap om det har spruckit upp vid hasspetsen, men bandagen brukar sitta. Däremot såna höga bandage som de brukar lägga på kliniker från kotan och upp har alltid åkt ned för mig. Senast jag hämtade hem min häst efter operation så fick jag lägga om bandaget direkt när vi kom hem eftersom det åkt ned i transporten. Har du en liten häst så kanske ett hasskydd i största storleken dessutom går att sätta på över?