Has-trång?

M

Midi

Hur ser man om en häst är has-trång? Går haserna mot varandra då? Lägg gärna in en bild! Är det en sämre häst (ridmässigt, hållbarsmässigt) om den är det?
 
Sv: Has-trång?

Hej, has-trång även kallat ko.bent står det ganska mkt om på nätet..

I Håll hästen frisk finns det bilder.. Haserna slår ej i hop (om det inte är riktigt illa) men står du bakom hästen så ser du en linje från höftknöl till has och vidare ut mot kotan.. Typ ett X, hoppas du förstår..

Om det påverkar hästen är olika beroende på hur kraftigt hastrång den är. I allmänhet så kan man säga att hästen inte sliter/ belastar leder samt kotorna helt korrekt då det är en onormal vinkel de går i. Visst kan de hålla men det beror på vilken tränings och tävlingsnivå man tänkt sig..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 613
Senast: Nevermind
·
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
7 822
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp