Has skada...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BedaQuick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 986
B

BedaQuick

Mitt fullblodssto ville igår kväll inte gå med in från hagen, "skit" hovböld tänkte jag. Men när vi till slut fick inne henne ( hon var väldigt ostabil, och dålig balans kändes det som) upptäckte jag en liten svullnad på insidan hasen. Givetvis tempade jag henne direkt, och hon hade 40,2...:eek: Ringde vetrinären som kom ut och kollade, hon blev ju inte klokare på det. Men hon fick febernedsättande och smärtstillande. Nu på morgonen har hon bara lite förhöjd temp, men är mer svullen på samma ställe. Sitter och väntar på att vet ska ringa tbx nu. Hon lägger 100% vikt på benet när hon står still, men är liksom fördröjd i steget ( blir hängande i luften med benet när hon går) det är verkar ungefär som när våra ben har somnat så hon måste tänka på hur hon ska göra. Vet. satte en 2 gradig hälta på henne inatt med större svårigheter i vänster varv ( det är vänster bak som krånglar). Ngn som har en tanke om vad det kan vara?! Bara medans man sitter här och väntar menar jag..

Sv: Has skada...

Tyvärr har jag ingen aning! Hoppas det löser sig! Säger bara dessa fullblod:smirk:

Sv: Has skada...

Hej igen. Hur dte har gått ja... Jag tillbringade hela tisdag i skara. Dom kollade och ultraljudade hasen utan att hitta ngt. Hon var ju iaf mindre halt efter att ha fått Finadynen på natten:-S Så vad dom gjorde var att dom satte henne på antibiotika (Hippotrim), och smärtstillande/febernedsättande (Metacam). Och givetvis boxvila i 3-4 dgr sedan sjukhage i ca. 3 veckor. På tisdagkvällen var hon feberfri, men bra mkt svullnare över hasen. I onsdags hade hon åter feber på morgonen och i stortsett Lymfangit svullen över hela benet. Pratade med vet igen, och provsvaren hade kommit. Hon hade förhöjda vita blodkroppar och för låga trombocyter. Så ngn inflammation har hon i kroppen. Så vi skulle fortsätta enl. tidigare behandling. Nu har hon varit feberfri sedan igår kväll, och fick gå ut och skritta ngra hundra meter igår ( vilket min lilla fullblods fröken tyckte var väldigt skönt) Och svullnaden är som innan och fortfarande väldigt varm över insidan hasen. Hon har inga sår alls på benet ( det är ju rakat för ultraljudet så det hade ju synts i så fall). Men hon har klart lymfangit:-( Så nu kan vi bara avvakta och se, men det lovar ju gått att febern har gått ner...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka