kicket

Trådstartare
Jag låg o läste i boken "Den svenska varmblodshästens historia under 200år" av Kurt Graaf.
Vilken fin bok... fick den precis.

Blev så glad när jag kunde läsa där att Hartung fick ELIT för sin goda förärvning här i Sverige.
Detta innebär att min DP tjej har 4 led ELIT hingstar bakom sig.
DP-Chapman-Hartung-Ceylon...
Men när jag läser i Ridsports hingstkalender så har han inget ELIT o inte heller på ASVHs sida.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/4691-hartung
Vem har rätt?
Känns konstigt om Kurt Graaf skulle skriva så fel efter en så researchad bok.
Dessutom känns det logiskt med hans elit då han ändå fick 4 godkända söner i Sverige. Även 4 godkända söner i Tyskland före det. Han lovordas i boken....
Så ...någon som vet?
Görel (blink blink)?

Sv: Hartung

Skulle precis stänga av datorn;)

Kurt Graaf har tyvärr många fel i den boken (som att Unikum inte hade några avkommor i svår klass när han hade en i OS i fälttävlan...) men förstås ännu fler rätt.

Det verkar logiskt att han skull fått elit men jag är inte säker. Ska se vad jag ska kolla upp. Nu ska jag åka och rida på mitt sto som bara har elit-pappa:D

Haha.. ok.
Finns tydligen på många andra sidor på webben att han har elit...men vad ska man tro på?
BLUP har som bekant ett drös fel också.

Kul om så är fallet, min häst Camaro G har Hartung i släkten, då hans mamma var e Bayard :)

Man undrar ju vad den som skivit texten i länkarna fått sina uppgifter. Den sistnämnda har tagit mycket från Kurt Graaf, jag känner igen faktan och även vissa av felen. Den andra texten kan ju ha samma källa, jag skulle inte ta det som "bevis".
Det säkraste är att kolla med ASVH. Blupsidan brukar vara bra uppdaterad vad gäller värdebokstäver, men de kan j ha missat något.

Tydligen så är det en hel del hingstar med Värdebokstav B på BLUP som höjts till A enligt riksstamboken...
Inte mina uppgifter utan fick dem på avelsforumet från pålitlig källa.

Görel..vet du hur det är med Drabant?
Han står som B...men fick 9 godkända söner i svensk avel...
I boken står det att han , Jovial o Gaspari var de 3 som betydde mest för svensk avel när densamme lades om för att producera tävlingshästar. Hur kan han då ha B enligt BLUP?
Verkar ju helfel!
Men det är så länge sen, så de kanske inte hade ELIT då?

Jag vet att detta diskuterades i en annan tråd, men så här är det.
De gamla statshingstarna var aldrig premierade och hade aldrig någon bokstav.
BLUP systemet verkar inte kunna hantera detta, utan ger dem ett summariskt B, varesig det gäller hingstar som Drabant, Gaspari eller Jovial som självklart med dagens system varit ELIT berättigade, eller treåringar som skars ut efter en säsong. Ja det hände förr också mina vänner, det var aldrig en garanti att betäcka med 3-årshingstar, vilket ju blev lite om diskuterat igen efter årets Bruksprov.
Däremot fanns en utmärkelse som hette någonting i stil med "Statens Förärvningspremie till Hingst född hos Privat Uppfödare" som tilldelades de framstående hingstarna när de bevisat sitt avelsvärde. Igen var dock Flyinges egna uppfödningar inte berättigade, så hingstar som Alcasar, Jarramas, Herzog, för att ta några exempel, var uteslutna från detta pris. På de sista åren när detta luckrades upp lite i samband med att Stiftelsen tog över hingstarna, tror jag att även någon Flyingefödd hingst fick priset.

Jag har för mig att man gick så långt bak som till Jovial eller Gaspari när man satte elit men inte så långt som till Drabant. Rätta mig gärna, men jag har för mig att Jovial, Gaspari och Immer åtminstone fick det, och att man började dela ut elit omkring 1990?

Enligt stamboken fick Hartung A postumt då.

1981 när stiftelsen tog över Flyinge från staten fick även statens hingstar värdebokstäver. Man gav inte Abbé A direkt vilket ledde till protester från den tidens uppfödare.
Hingstar som var ur avel då fick inga värdebokstäver förrän då omkring 1990 då man införde premieringsgraden elit och satte elit och A postumt på vissa hingstar.

1981 när stiftelsen tog över Flyinge från staten fick även statens hingstar värdebokstäver. Man gav inte Abbé A direkt vilket ledde till protester från den tidens uppfödare.
Hingstar som var ur avel då fick inga värdebokstäver förrän då omkring 1990 då man införde premieringsgraden elit och satte elit och A postumt på vissa hingstar.

Jag vet inte om man någonstans kan få tag på en officiell verifierad lista över alla hingstar som har tilldelats ELIT. Uppenbart är ju att BLUP sidan är otillförlitlig.
Jag gjorde en snabbkoll i Huvudband XLVI (1983) och där står att alla statshingstarna överfördes till Stiftelsen samma år (1983).
Detta gällde totalt 47 hingstar.
xx-hingstarna Algarve xx, Kew Gardens xx och Montal xx, samtliga Pr.B
Urbino 430, Utrillo 432, Abbe 435, Brabant 448, Brisad 450, Ceylon 454, Chagall 455, Ciceron 456, Cyrano 457, Dragon 465, Flamingo 481, Furidant 500, Herkules 504 och Hertigen 505 blev då Pr. A.
Resterande 30 hingstar från Gassendi 422 till Porfyr 667 blev Pr. B.
Sedan fick Ceylon, Chagall och Hertigen ELIT 88 enligt BLUP sidan.
Flamingo ELIT 89, Dragon, Kaliber, Maraton och Napoleon ELIT 93 allt enligt BLUPsidan.
När eller till vilka de postuma bokstäverna delades ut har jag ingen koll på.
Hartung dog 79, så vad han än har, är det postumt.

Det dystraste med denna lista är att av alla dessa linjer finns det bara en minimal spillra kvar, flera är utgångna totalt. Extra glädjande då med dagens nyhet att Chirlon är i svensk ägo igen. Det är ju inte precis så att särskilt många av de hingstar som verkat sedan 80-talets mitt och framåt klarat av att bilda nya linjer, undantag Irco Marco på hoppsidan. På dressyrsidan finns det ingen som bevisat sitt värde upp till GP nivå efter att Utrillo togs in, möjligen kan jag göra undantag för Cortez, men den linjen är inte blomstrande heller just nu.
Men det är ju bara att följa Buke diskussionerna, så ser man att mycket av intresset ligger just på spermaimport hingstar.
Det har ju inte gått hela varvet runt än, men vill man verkligen internationellt sett, använda sig av unika linjer så är det dessa spillror som torde vara de allra ovanligaste. Är ju inte någon brist på B-D-F-L-R-S-W hingstar, finns ju i all avelsförbund om man ser till dressyrsidan.

När vi ändå pratar om dessa tyska linjer eller spillrorna...räknas Hartung dit?
Vad skulle ni välja till mitt sto rent stammässigt om ni inte skulle ta utländsk till henne (vet att Hartung var tysk)...
Chapman-Hartung-Ceylon-Drabant...vill ha gångartshingst.

Mitt minne är från vad jag läst i Ridsport. Någonstans i gömmorna har jag kvar tidningarna, ska se om jag har tid att rota fram artiklarna jag minns.

Visst är det sorgligt att så få finns kvar, jag tänker t ex på Flamingo vars avkommor verkar rönt samma öde som många av Gasparis och exporterats till USA.

Själv har jag ett sto efter Ceylon men hon har dansk mamma, polsk morfar, fransk mormorsfarfar, tysk mormorsmorfar och därbakom oldenburgare.

Hartung var visserligen tysk men han var ju trakehnare;)

Skämt åsido, vill du ha en svenskstammad gångartshingst så titta på Lambourghini. Jag har ju en åring efter honom och han rör sig väldigt runt, taktmässigt och spänstigt. Har sett andra avkommor som också har samma rundhet i sina gångarter, ingen markbundenhet här inte:D

Tittade lite på blupen. Hans kvalitets bedöming var ju klart bättre än bruksprovet.
Hittade dock inte många diplom eller visade avkommor efter honom.
Är dem sena i växten eller varför har så få blivit visade tro?
Elise Fredriksson verkar ha trott på kombinationen Lambo-Chapman iaf =)...hade ju gjort en hel drös. Men hingsten är iofs hennes.

Jag hittar inte min katalog från -08. Bara 2007. Där står att han har AB tom 2007...vad hände sen? Fick han förlängt AB?
På Blupsidan står inget som vanligt...
Vad har han för meriter? Blup ligger ju 2 år efter så där är svårt att se.

Han har fått förlängt AB och det fattas bara någon visad avkomma innan han uppfyller kraven för A. Hans äldsta avkommor är ju inte äldre än 6 i år så det är väl därför inte så många är visade ännu. Själv har han tävlats i lätt hoppning men de avkommor jag sett har helt klart talang för dressyr. Måste säga att jag blev mycket positivt överraskad när jag fick en liten som rörde sig så väldigt bra!

Min lille står nu omkring 1 mil från Finsta så om du har vägarna förbi neråt kan du få titta på honom.

Gärna.=)
Han har alltid känts lite mer hopp för mig än gång...men både stam o kvalitetsresultat visar ju gång.
Skadar ju inte att få in lite mer hopp i avkomman.

När vi ändå pratar om dessa tyska linjer eller spillrorna...räknas Hartung dit?
Vad skulle ni välja till mitt sto rent stammässigt om ni inte skulle ta utländsk till henne (vet att Hartung var tysk)...
Chapman-Hartung-Ceylon-Drabant...vill ha gångartshingst.
Nja, spillrorna som jag menade var ju de gamla svenska linjerna, som går tillbaka ca 100 år i Ceylons fall, första hingst på svensk mark är ju Printonan xx f.04, imp 08 (för övrigt älskar jag namnet på hans mor, Tannstickor xx e. Matchmaker xx):love:
Alla dessa linjer går ju i sin tur tillbaka till tyska linjer (Trak. el. Han.) el. xx.
Ibland är det svårt att veta vad som är gammalt eller nytt blod, ta exemplet med Adeptus xx hingstlinje; vid 1900-talets början importerades hingstar som Alderath, Algot m. flera, och som den bäste Tribun, som i sin tur gav upphov till Largo 144 och hans linje (utgången), sedan Hamlet f.29 och hans linje, som 1983 fanns företrädd av Abbe och Lombard, sista hingst från denna linje var Ampere 859 f.88, exp Tyskland, sedan tilll Japan. Sedan togs Utrillo in 1964, han tillhörde ju också Adeptus xx linje, och vad han betydde för aveln från 60-talet och framåt tror jag inte någon hingst sedan dess kan matcha. Den senaste exponenten för denna linje att tas in till Sverige var ju Etrusco. Espri och Escudo har ju gett ett uppsving till Adeptus xx linje i Hanover, efter att den varit på nedgång, t.o.m. förlorat sin status som A-linje, och fick bli E-linjen istället.
Vart vill jag då komma med denna långrandiga utläggning, jo att i Hanover (Celle) så ha man lagt sig vinn om (och har möjlighet) att försöka hålla en viss bredd i aveln, och därmed ett visst oberoende. Även ifall viss linjer stundtals går på sparlåga, kan man ju inte veta när det skall flamma upp igen, men helt plötsligt så kommer någon som Escudo, eller Stakkato fram, och man har en perfekt outcross, och något som ingen annan har, och det blir då plötsligt väldigt begärligt.
För övrigt håller jag med Görel, vill du använda en svensk hingst så har du inte så många alternativ om du inte vill ägna dig åt ganska intensiv linjeavel.
Lambourgini, Ravell eller Briar, Okeanos eller Biggles är väl de möjligheter jag ser. Om jag tittar på vad jag tror är ditt sto, så har hon haft en avkomma efter Bellini som gått Msv dressyr, så det blodet har ju passat bra tidigare.

Japp, äldsta avkomman gick msv dressyr innan han bröt benet.
Tyvärr den enda som också är visad.
Han har även en helsyster...som om jag förstod rätt inte ens var inriden som 7 åring.
Nästa efter Rubignon är inte heller visad o var tydligen inte heller inriden vid den åldern...
Sen har hon en 3 åring e Topaasch som troligen inte kommer visas i år (inte min) men siktar på kvalitets o tävling framöver. Han är helt enkelt inte redo i år.(Mailade med ägaren häromdagen)
Den enda jag fött upp u henne är -08 e Don Primero som ser jättefin ut.Klass I som föl.

Skit trist att avkommorna inte är visade så man visste lite mer.
Hon är en otrolig gummiboll i sin gång själv... För mig känns galopp o ben,temp som det som måste vara kanon på hingsten.
Men jag har aldrig tänkt direkt i svenska banor när jag valt hingst...blev bara lite nyfiken vad som fanns att tillgå om jag skulle välja svenskt. Avkomman lär ju inte ses som svensk ändå...
Men jag skulle gärna se film eller foton på Lambo... lite mer info o vad han kommer kosta.
Men hemsidan funkar inte. Har de en ny? Hittar ingen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka