Hårt underlag!!

Kicki_83

Trådstartare
Ni som har det som jag nu....Marken e frusen och inge snö...hur gör ni när ni rider ut då?
Kör ni på som vanligt?
Jag har lärt mej förut att hästarna ska ta ta det lugnt när det är hård fruset ute...stämmer det? Sliter mycket på benen när det är hårt underlag?

För hur gör man då när man bara har skog och mark att rida i??
Hästen vill inte åka transport än så vi kommer inte till nå ridhus och sen så kallade ridbanan e ju lika hård som resten av marken...

//en som tänker på sin hästs ben!

Sv: Hårt underlag!!

jag tar det oftast lugnt och rider mycket i skogen. Mycket på små stigar och sånt där istället. Rider inte alls på ridbana och skrittar bara på vägarna. :)

skrittar och kanske försöka hitta någon liten mjuk äng eller något ;)

Ja...idag skulle jag åkt till ridhuset men då visade det sig att det var för halt ute på vägarna...:mad: Struntade i att åka vilket inte kändes bra. Blir så förbaskat uppless på hård mark och årstiden! Man kan ju inte göra något ute med hästarna nu förutom att skritta lugnt.

jag skrittar bara ute. Resten blir i ridhus.
Lastträna hästen eller flytta till stall med ridhus om ni vill kunna hålla igång som vanligt.

Jag håller då mej till samma stall...lasttränar gör jag...men vi har inte kommit in än! Sen tror ja det inte e så roligt att rida i ridhus hela tiden heller...vi som inte är så träningsintresserade...vi får ta våra skritturet ute vi...ta lite längre svängar istället då så det blir jobbigare....Och sen hoppas på att det kommer mer snö snart så det blir lite mjukare ute!!

Jag rider som vanligt.
Har dock en van häst som rids på varierat underlag året runt. Rider mycket på hårda grusvägar och asfalt även resten av året. Jag var dock försiktig i början när vi flyttade hit. Hästen har inte tagit skada under de sex åren iaf.

jag klättrar ganska mycket, har många fina backar i skogen som är lite halvsnåriga som inte fryser. Annars skrittar jag, gör många halter och ryggar, framdelsvändningar och öppna och sluta och sådant. Rider slalom runt tallarna i blåbärsriset i skogen gör jag också :). Åker till ridhus en gång i veckan.

Lite lugna och korta ridpass i skogen har aldrig skadat mina hästar :)
Dock undviker jag helst mycket mer än skritt. Möjligtvis korta sträckor med trav på mjukt gräs men annars bara skritt

salta spåret på banan+ en volt så det håller sig mjukt där.

när det är stenhårt skrittar jag bara. kan ta några få samlade travsteg men inte mer än så.

Sliter mycket på benen när det är hårt underlag?

Varierat underlag är ju nyttigt för hästben. Man får ju börja lite lugnt, men lite trav när det är hårt (men inte halt) är inte skadligt, tvärt om så stärker det. Man kanske inte bör börja med att trava flera kilometer, utan börja korta sträckor och trappa upp lite långsamt. Det är i alla fall så jag lärt mig och gör, och det har fungerat alldeles utmärkt hittills.

När det fryser i backen så är den lika hård som sten. Jag skrittar.

Nä? Is sviktar väldigt mkt. Är det bara lite is så är det inga problem att rida som vanligt, förutsatt att man har broddat ordentligt och att underlaget inte är allför knöligt.
Travhästar tränas ofta på is, iallfall norröver. Verkar funka hur fint som helst. :)

frusen mark o is är inte samma sak.

TS > vem har sagt ngt om att rida i ridhus hela tiden?
Men eftersom du inte är så träningsinriktad är det väl bara att skritta på.

Det är ju både hårt och ojämnt. Sen riktiga kylan kom har vi taggat ner med ridningen. Och i veckan kom snö och is så hästen har vilat mkt för broddarna åkte inte på förrän idag.
Vi rider bara skritt på grusvägar och lugna korta travsträckor. Sen rider vi mkt upp i skogen och klättrar för att få lite mer effektiv träning som ändå är i skritt.

Jag skrittar enbart ute och rider i ridhuset när jag vill göra ngt annat än att skritta.
Brukar skritta ut 1-2 ggr i veckan, 1 vilodag och resten varierande träning i ridhuset.

Hoppas att det kan komma lite snö snart, för då har vi en underbar äng man kan rida lite på.

ja usch.
å mörkt dessutom :(
som redan blivit sagt: ta det lungt, MEN hårt underlag stärker verkligen benen. det värsta för hästben måste nog vara ridbana/ridhus med massor av mjuk härlig sand.tyvärr!

TS > vem har sagt ngt om att rida i ridhus hela tiden?
Men eftersom du inte är så träningsinriktad är det väl bara att skritta på.

Nä inge illa menat det var lixom bara en tanke ja fick att jag rider nog hellre lugnt än sitter och åker till ett ridhus var och varannan dag.

Jag rider som vanligt.
Har dock en van häst som rids på varierat underlag året runt. Rider mycket på hårda grusvägar och asfalt även resten av året. Jag var dock försiktig i början när vi flyttade hit. Hästen har inte tagit skada under de sex åren iaf.

Jo men så e ju min lite oxå fast jag kanske inte tänkt på det...han rids på grusvägar mest. Inge mycket asfalt men grusvägar i oändlighet typ.

Men jag hoppas iaf på snö smartså man får galoppera i mycket snö :laugh:

jag klättrar ganska mycket, har många fina backar i skogen som är lite halvsnåriga som inte fryser. Annars skrittar jag, gör många halter och ryggar, framdelsvändningar och öppna och sluta och sådant. Rider slalom runt tallarna i blåbärsriset i skogen gör jag också :).

Så gör jag oxå ungefär...

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama