Härstammarbevis & stamtavla?

H

Hejkungen

Har aldrig förstått vad det är är och finns det möjlighet att göra det själv?

Sv: Härstammarbevis & stamtavla?

Härstamningsbevis är som en stamtavla som du själv skriver, du säger vad föräldrarna heter, är för ras, färg och sånt som är väsentligt för ditt djurslag.

Om vi säger marsvin som jag har så ger jag ut ett härstamningsbevis på dom marsvinen jag inte har regristrerade men vet vilka föräldrarna är, stamtavla säger jag det är det pappret jag får med härstamningen efter jag har regristrerat dom, där står då även regnummer på alla djuren som har det plus djuret det gäller.

Googla på MATS och marsvin på nätet får du upp ett gratisprogram, det är ju upplagt för marsvin och så men går även att använda till andra djur, jag har bl a lagt in min hund och häst i det också förutom marsvinen.

Sv: Härstammarbevis & stamtavla?

Härstamningsbevis kan man skriva själv, och kan skrivas på renrasig kanin som blandras.
Brukar skriva härstamningsbevis till mina icke utställningsbara, eller som ej ska användas i avel.

För att få skriva stamtavla krävs medlemskap i kaninavelsföreningen, samt ett uppfödarnummer.
Förutom det krävs självklart att kaninen är renrasig och föräldrar+mor-/farföräldrar är renrasiga och reggade.
Det får dock förekomma max 2 luckor i stammen, dessa får ej vara på samma sida och ej heller bägge föräldrarna.
Mormor och pappa är ex OK, men inte mormor+morfar odyl.
Även icke renrasiga kaniner kan skrivas stamtavla på, om dessa visats på utställning (varit relativt rastypiska) och fått dispens.
Detta kan ex göras om det är en ovanlig färg och kaninen inte är 100% renrasig, eller en relativt ny ras.
Krävs som sagt att den är ganska rastypisk.
Kaninen ska även vara märkt, antingen genom ringmärkning eller öronmärkning (görs hos veterinär).

Tror jag fick med allt.
Detta gäller då såklart kanin.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 756
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: Lisen82
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka