Harness eller Latigo???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Harness eller Latigo???

Vet inte exakt vad du menar men....

Harness är en "Sele" och latigo är den läder (ibland nylon) remsen som man spänna ihop sadeln till sadelgjorden. Så båda är mjuk :confused:

Vad menar du äntligen?

Det är väl olika sorters läder? Vad det är för skillnad på dem skulle jag också vilja veta. Har undrat några ggr när jag tittat på huvudlag.

jag vet inget om det här, men det finns ju "harness-tyglar" och "latigo-träns" osv.. ? det måste ju va olika läder.
kanske ett ord för två olika saker?

Harness-läder är starkare och töjer sig väldigt lite, medans Latigo-läder är mjukare och stretchar (lämplig för ex: Tie straps).

Jag vet oxå att harness är en sele och latigo är en rem.. men det var inte det jag menade, tänkte mig inte för...:o

Nej, jag har ett par suuuper mjuka tyglar och ett likadant huvudlag från "Murphy Leather", men jag vet inte vilken typ av läder det är om det är latigo läder eller harness läder..
Jag vill ju ha samma sort igen typ. :smirk:

Du har fått några svar på din fråga, men som vanligt är de flesta ute o cyklar! (californiaSwed , TDJ m fl Vore det inte bättre att hålla klaffen än att komma med rent svammel?)
Så här ligger det till: harness läder = seldonsläder = vegetabilgarvat, oftast fettat läder. Det som heter Latigo är läder som är först kromgarvat, sedan vegetabilgarvat. Latigo läder används till dels off billet, dels cinchstrapen på en westernsadel därför att det är starkare och töjer sej mindre ( precis tvärtemot vad TDJ påstår!) och har därför fått benämningen latigo på en W-sadel. Det som är mjukast av dessa lädersorter är det som får mest smörjmedel, olja eller fett. Lyssna och lär! :smirk:
(Jag tycker harnessläder ger behagligare o bättre tyglar!

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Du har fått några svar på din fråga, men som vanligt är de flesta ute o cyklar! (californiaSwed , TDJ m fl Vore det inte bättre att hålla klaffen än att komma med rent svammel?)!

Bill...Bite me!:smirk:

Bill skrev:
Så här ligger det till: harness läder = seldonsläder = vegetabilgarvat, oftast fettat läder. Det som heter Latigo är läder som är först kromgarvat, sedan vegetabilgarvat. Latigo läder används till dels off billet, dels cinchstrapen på en westernsadel därför att det är starkare och töjer sej mindre ( precis tvärtemot vad TDJ påstår!) och har därför fått benämningen latigo på en W-sadel. Det som är mjukast av dessa lädersorter är det som får mest smörjmedel, olja eller fett. Lyssna och lär! :smirk:
(Jag tycker harnessläder ger behagligare o bättre tyglar!

What, Did you just look that up in the dictionary smarty pants?

Ödmjukhet är överreklamerat ;) Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen...

Jag ger mig inte, utan går till motangrepp. Det är inte alltid man kan lägga fram "bevis" för det man hävdar, men här är i alla fall några som tycker som jag:

"Harness Leather- Curried vegetable-tanned cattlehide which is made quite strong for heavy use."

"Latigo- A soft, slightly stretchy, leather having a distinctive grey stripe in the middle(inside).Often used for tack and harnesses due to its resistance to absorbing moisture. May be stamped, but is not suitable for tooling."

Källa: www.sheepusa.org

Så var det Bill's tur att lägga fram sina "bevis", eller "hålla klaffen" ;)

TDJ skrev:
Ödmjukhet är överreklamerat ;) Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen...
ödmjukhet är den yttersta formen av fjäsk!:smirk:

Du har ju själv tagit fram fakta nu, ( det var på tiden! :rofl: )och det är ju exakt de fakta jag redovisat i mitt inlägg.
Sen att stropparna på sadeln kallas latigo det är ju för att de oftast tillverkas av just latigoläder

Vilket töjer sig minst?
Enligt Bill så är det latigo men enligt TDJ så är det harness.
/mvh Lex

Här är lite annan ”fakta”, saxad från nätet:

Harness Leather - the strongest of the leather types. Provides minimum stretch and maximum strength/safety.

Latigo Leather - is softer on the hands but still provides ample strength

Latigo Leather: This is a general term used describe alum, chrome or other mineral salts tannage. A latigo is a cincha-strap on a western style saddle. Oiled, chrome tanned straps were, and still are, used for this purpose because it is strong and has considerable stretch. Because of its use in saddlery, "latigo" became a general term for mostly all chrome tannage.

Så den stora frågan, Bill, är: stretcher Latigo-läder eller inte? :D

Anledningen till att man använder Latigo till just "the latigo strap" är att det töjer sej mindre än harness läder, behåller formen bättre. Maila en sadelmakare i USA o fråga, oaktat vad du hittat på nätet!
Du verkar ha ett enormt behov av att få rätt så detta är din enda chans! Lycka till! :smirk:

Mina behov tycks du känna bättre än jag, dina bahov försöker jag inte ens gissa... :D

Jag menar att man använder latigo till tie straps just för att det stretchar.

” Latigo is quite stretchy and that can be useful on tie straps and saddle strings. It is also soft when new, which is also useful for tying knots in saddle strings.” Länk

Jag måste få slut på detta! TDJ har rätt!!!! End of story. Latigo strechar, det gör inte harness.

Jag har inte så bråttom ;)

Lite ordbajseri:
"Töjer sig" och "stretchar" har kanske inte samma betydelse.
Med stretchar så brukar man mena att det återtar ursprungliga formen, men med töjer sig så kan man mena att det deformerar sig, alltså inte återtar ursprungliga formen.

/mvh Lex

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Sel
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat