Status
Stängd för vidare inlägg.

Minerva

Trådstartare
Några som har sånna?
Min moster fick en liten tös i december.. hon va läpp- och gomspalt.
Men hur söt kan man inte vara ändå?? :love:
Har förut varit väldigt anti kan man väl inte säga heller, men tänkt fy vad hemskt!
Visst är det hemskt på ett sätt, mycke operationer och sånt.

Men ser man bortom det där så är dom ju hur vacker som helst!
Tror inte att lilla Iza skulle ha varit lika vacker om hon va "vanlig"

Kass kvalite pga mobilkamera men ser ni va vacker hon är?? :love:
7486065.jpg
 
Sv: "Harmynt"

De är ju väldigt duktiga på att "laga" det i dag, min syster har en kompis som är född harmynt men idag ser man bara ett litet svagt ärr, som jag faktiskt inte kopplade till harmynt... Och alla bebisar är otroligt söta... :love:
 
Sv: "Harmynt"

Hon är jättesöt.
Och det kommer att bli jättefint när det är färdigt.

Största problemet blir att äta.
 
Sv: "Harmynt"

Ja de är ju de :D jag menar om de är så duktiga med din systers kompisar.. hur duktiga har dom inte blivit nu då? :D
O jaa de är så jäävla söta :love:
 
Sv: "Harmynt"

Jo det är klart att det är svårt med maten.. men vi kommer verkligen få tänka på hur vi beter oss när man är hos dem när hon växer upp..
så hon inte matvägrar o så :crazy: Nä hon kommer bli världen sötaste o välvaktade tös :D
 
Sv: "Harmynt"

En väldigt söt bebis, såklart. :) Finns det några andra?
 
Sv: "Harmynt"

Varför skulle hon mtavägra?Och varför skulle ni behöva tänka på hur ni beter er?
Problemet med ätandet är att gommen är kluven, det kan göra det svårt att suga och maten hamnar fel.
 
Sv: "Harmynt"

Jag läser till logoped och har träffat på en del LKG-kids på kliniken. Tror att man kan göra mkt mer idag än tidigare. De brukar ju få problem med vissa språkljud och talet kan låte lite nasalt, men just kirurgiskt är det ju mkt duktiga idag! Hoppas det kommer att gå bra och att ni kommer få ett bra omhändertagande!
 
Sv: "Harmynt"

Tror inte att lilla Iza skulle ha varit lika vacker om hon va "vanlig"

Jag tror att om man får ett barn (eller syskonbarn, som i ditt fall) med någon liten "defekt", då inser man kanske ännu mer vilket mirakel livet är, och det är ju en väldigt stark och vacker känsla.

Visst är det häftigt att man kan älska en ny liten människa som man inte känner så mycket!?:) Hon är jättesöt!
 
Sv: "Harmynt"

Hej!

Ett av mina barn är född med gomspalt, där de mjuka delarna i gommen satt "på fel plats" och det så att säga var öppet upp.

Största bekymmren var matningen innan h*n opererades vid 7 mån ålder. Eftersom inget vacum uppstår när barnet suger blir det omöjligt att amma. Så det blev en mjuk nappflaska som man klämde ut mjölken med. Det gick fort att lära sig hur mycket tryck som behövdes för att bebis skulle vara nöjd. När h*n börjat äta vanlig mat blev det lätt så att det fastnade i gommen och kunde komma ut genom näsan. Man fick då vara noga med att skölja efter med vatten så det blev rent.

För övrigt har det gått bra! Vi fick höra att 80% av dessa barn blir sk "öronbarn" men h*n har aldrig råkat ut för någon öroninflammation. Har dock haft rör i öronen en gång pga för mycket vätska bakom trumhinnan men det finns det ju mängder med "vanliga" barn som får med.

Talet är helt ok. Om h*n är trött blir det mer nasalt. Genom åren har det också ändrat sig lite beroende på växtperioder osv. H*n har hela tiden följts av ett speciellt team inom sjukvården (tandläkare, logoped, käkortoped, logoped) och har inte behövt någon ytterligare operation. Eftersom h*n fortfarande växer så får framtiden utvisa om någon op kommer att beövas (troligen ej) det beror på om vävnaden i gommen/svalget växer med och sluter samman vilket påverkar talet. Blir "hålet" i svalget för stort blir talet mer nasalt och det kan vara svårt att blida vissa ljud.

Just när man var uppe i det hela med matning osv. var det nog ganska jobbigt men det är ingenting som jag tänker på idag. Mitt största bekymmer då var ju att jag inte kunde amma och med den totala amningshysteri som råder trodde jag ju knappt att h*n inte skulle överleva utan bröstmjölk. Visst kunde jag försökt pumpa ur in absurdum, men som en barnsköterska sa. Ska du inte göra annat än sitta vid mjölkmaskinen hela dagarna då? Så det blev flaskmatning med ersättning och h*n lever än:D (Har ammat tre syskon)

Och ingen annan har behövt bete sig på något visst sätt i matsituationer el dyl... Däremot kunde de mjuka nappflaskorna väcka en del nyfikenhet bland de som inte visste varför.

Livet är ett mirakel! En läkare beskrev det som så att det var några timmars utveckling i vecka sex/sju som gick fel....

Då "er" lilla bebis även har läppspalt så blir det kanske lite mer komplicerat, men det är ju trots allt ändå till största delen kosmetiska operationer som behövs. Ingenting som är livshotande. Och utvecklingen går hela tiden frammåt. Det är snart tolv år sedan jag hade bebis med gomspalt... Tiden går...

Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
954
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
758
Övr. Hund Måste få berätta vad som hände här för en liten stund sedan. Jag va iväg med Nowa och kom på att ja inte hade ngra godisar med mej...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: hundar
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 177
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp