Gnist

Trådstartare
Vad mer än B-vitamin och kallpressad rapsolja hjälper mot kala fläckar och torr hud?

Sv: Hårlös

Det beror ju helt på vad som har orsakat de kala fläckarna...

Dålig pälskvalité kan ju vara foderbetingat, men direkt kala fläckar borde ju inte enbart bero på fodret om det inte är av sällsynt dålig kvalité.
Andra troligare orsaker till problemen kan vara rubbningar i hormonbalans (cushing, kryptorkism etc), allergier eller parasiter (vilket ofta även ger klåda).

Om det är ett stort problem kan det kanske vara en idé att gå till veterinären, olika hormonella problem är väldigt vanliga inom vissa raser. Annars kan jag rekommendera Hill Prescription Diet vilket bidrar till en allmänt sund hud och päls.

/c.

Det är en hund som jag importerade för några veckor sedan och hon var fruktansvärt skitig och muskelfattig när hon kom. När jag plockade ner henne, (har inte någon gång under uppväxten blivit plockad) så upptäckte jag flertalet kala fläckar. Inget täckhår och ingen underull på dessa partier. Överlag, så har hon väldigt lite underull. Hon har i övrigt bra kvalitét på täckhåren.

Misstänker att hon under sin uppväxt (är 10 månader nu) inte fått så bra foder, skötsel och omvårdnad :crazy: Hon var så gräsligt skitig och ingrodd när hon kom att hon fått små sår i skinnet av irritationen från all smuts :eek:

Hon får sedan hon kom hit ett foder av hög kvalitét och är som sagt pigg och alert. Hon är en mycket trevlig, social, glad och stabil liten tjej
Funderade bara på om det fanns något mer jag kan ge henne i tillskott för att få fart på pälsväxten.

Jag tror inte att det kan gå snabbare! Det löser sig nog med det du ger skulle jag tro!

Mmm hoppas det ;)

Fast det hade vara behändigt med någon "dunderpälskur" åt lilla fröken :cool: :angel:

Den historien förklarade ju en del,
Då är låter det ju troligare att hon som du säger inte har fått tillräkligt med näring och vitaminer uder uppväxten, ett foder av hög kvalité och lite tålamod så borde det bli bättre om det inte finns någon annan orsak på problemet.

Hon kan ju kanske ha haft hårsäcks-parasiter som ung också, det kan ju ge en del skader på hårsäckarna som kan påverka pälsväxten.

Hur lång tid kan det ta tror du innan pälsen börjar växa ut på henne? Det är alltså helt naket :eek:

Det var inte så kul att upptäcka att hon var i så pass dåligt skick :mad:

Men men..det är i grunden en fin och bra hund, så jag får vänta ut håret och hoppas att det inte blir några andra komplikationer med något annat med tanke på bristerna i hennes uppväxt :crazy:

Jag tycker att hundarna brukar vara tillbaka i fullständig päls vid foderbyter efter ca 3 månder!! Så jag tror nog att det kan ta några veckor/månader. :eek:

Bläääähh så tråkigt detta är.
Tur att jag har gott om tid och har möjlighet att ge henne den tid och allt annat hon behöver det lilla pyret :love:

Misstänker dessutom att hon levt sitt liv i en bur, då hon knappt hade några muskler alls när hon kom och knappt tordes gå längre än 2 dm från fötterna på mig :eek:

Nu är hon ju HELT nerplockad, så att pälsen får komma ut "ny" på hela kroppen, då den päls hon hade var övervuxen, tovig och dan :cry:

Trist. Det är tur att hundar inte ältar som vi gör! De är nöjd om de har det bra IDAG!

kolla upp så att det inte är demodex.. Vad är det för ras på din lilla hund??

Var kommer hunden ifrån?
Leishmaniasis förekommer på hundar som är importerade som "helt friska" från sydligare länder.

Så synd. Då kan jag ju inte dra min moralpredikan om import av sydländska hundar ;)

Nu har det börjat komma lite "stubb" på de nakna fläckarna :) Hon får förutom foder, rapsolja och 3 vitamin/mineraltabletter och flyger runt som ett litet toster här hemma :love:

Mjällkvalster är inte ovanligt på smutsiga valpkullar har jag hört.
Behandlas vanligen med lusshampo eller skabb medel.

Hon är helt fri från dylika åkommor tack och lov och som sagt: Nu börjar pälsen komma :cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar