Sv: Håriga dressyrhästar...
Min arab är rätt så hårig o har aldrig blivit klippt. Sissta tävlingen förra året var det faktiskt en medtävlare som kommenterade med "men hallå, en arabhäst med hovskägg!! Så kan du väl inte ha det!"
Men faktum är att jag tycker det är ganska fint, som små benvärmare liksom!
Det enda hår jag klipper på honom är det som sticker ut från öronen, ibland även det som är under käken, och så ansar jag hovskäggen lite grann o klipper svansen.
Jag har faktiskt funderat på att klippa honom ibland då han blir väldigt svettig de dagar det är plus o vinter o vi tränar.
Men har valt att inte göra det av flera anledningar..
Dels får han VÄLDIGT lätt skav av allting, han får tom skav efter fårskinnsschabraket! O där han fått skav blir han öm..
Numera får jag ha ett renskinn under sadel o sadelgjord vintertid, det fungerar. Men jag kan ju bara gissa hur lätt han skulle få skav om han var klippt..
Ett tag - när han hade fårskinnsskydd lite överallt- så tänkte jag att det hade varit enklare att helt enkelt sy en hel overall i renskinn till honom!
Anledning två är att han är frusen, taskigt att klippa av honom all päls då! Och när det är kallt så svettas han ju inte så farligt ändå. De får ju faktiskt päls för att hålla värmen, inte för att det är fult..
Peppar, peppar är han i princip aldirg förkyld heller, o det har kanske att göra med att han sätter och får behålla päls efter vad han behöver.. Dessutom är jag noga med att lägga ländtäcke på honom vintertid när han har tjockt täcke, så han inte går omkring med varma kläder hela dagen o sen plötsligt tar man bara av dem! Tro fan de fryser!!
Men man vet ju aldrig, en vacker dag kanske jag klipper honom, han verkar sätta mer o mer päls för vart år som går!