Håriga dressyrhästar...

feel

Trådstartare
Min häst (svensk ridponny) är helt otroligt hårig. Håret på benen är säkert 10 cm långt :eek: . Halvklipper honom nu på vintern då han är ute mycket och vi är ju bara här hemma och rider. Men när tävlingssäsongen börjar kan han ju inte se ut såhär, folk tror att det är en nordsvensk jag har...

Så ni med håriga dressyrhästar, hur gör ni? Klipper ni rubbet, ben, huvud osv? Han har även massor med hovskägg samt hår som hänger ned över hovarna...

Sv: Håriga dressyrhästar...

min är hårig, manen är lång, hovskägget är mycket och svansen är tjock och pannluggen går nedanför mulen.
han är hårig rent generellt på huvud m.m. Jag klipper väl bort lite hår som står ut här o var men annars låter jag det vara.

jag ha klippt liiiite hovskägg, men inte för det estetiska, utan för att hålla det lite mer lättskött vid leriga dagar i hage.

Men du har en frieser väl? De ska ju vara håriga ;)

Min häst "ska" ju inte vara hårig... vill inte ha honom hårig heller när jag ska tävla, han ser mycket nättare och trevligare ut utan all den här pälsen.

Min ena ponny är också VÄLDIGT hårig ,halvklipper på vintern men när tävlingssäsongen börjar så klipper jag från hovarna upp till halva huvudet, där sidostyckena ligger.Skulle jag inte göra det skulle han se ut som ett troll:rofl:

stämmer, men alla tycker inte dom ska va håriga heller.
om du bara visste vad många som sagt att jag borde klippt av manen kort, ta bort pannluggen o allt hovskägg :D

Min arab är rätt så hårig o har aldrig blivit klippt. Sissta tävlingen förra året var det faktiskt en medtävlare som kommenterade med "men hallå, en arabhäst med hovskägg!! Så kan du väl inte ha det!" ;) Men faktum är att jag tycker det är ganska fint, som små benvärmare liksom!

Det enda hår jag klipper på honom är det som sticker ut från öronen, ibland även det som är under käken, och så ansar jag hovskäggen lite grann o klipper svansen.

Jag har faktiskt funderat på att klippa honom ibland då han blir väldigt svettig de dagar det är plus o vinter o vi tränar.
Men har valt att inte göra det av flera anledningar..

Dels får han VÄLDIGT lätt skav av allting, han får tom skav efter fårskinnsschabraket! O där han fått skav blir han öm..
Numera får jag ha ett renskinn under sadel o sadelgjord vintertid, det fungerar. Men jag kan ju bara gissa hur lätt han skulle få skav om han var klippt.. :eek:
Ett tag - när han hade fårskinnsskydd lite överallt- så tänkte jag att det hade varit enklare att helt enkelt sy en hel overall i renskinn till honom!

Anledning två är att han är frusen, taskigt att klippa av honom all päls då! Och när det är kallt så svettas han ju inte så farligt ändå. De får ju faktiskt päls för att hålla värmen, inte för att det är fult..

Peppar, peppar är han i princip aldirg förkyld heller, o det har kanske att göra med att han sätter och får behålla päls efter vad han behöver.. Dessutom är jag noga med att lägga ländtäcke på honom vintertid när han har tjockt täcke, så han inte går omkring med varma kläder hela dagen o sen plötsligt tar man bara av dem! Tro fan de fryser!! :eek:

Men man vet ju aldrig, en vacker dag kanske jag klipper honom, han verkar sätta mer o mer päls för vart år som går! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

om min häst vore så hårig som du beskriver så skulle jag klippt allt. lurviga hästar är icke vackert och dressyr ska vara vackert. pälsiga benvärmare är inte så fint.. dessutom är det jättesvårt att hålla dom snygga, samma hur mkt man borstar så ser dom lika ovårdade ut. :crazy: plus att risken för mugg ökar markant om hästen har massa tjock päls på benen. mitt pälsdjur har endast haft mugg dom år jag inte orkat klippa hela benen. aldrig annars.

hästar har inte ont av att helklippas så länge man bara är noga med täckningen. alltid ländtäcke och inte låta dom stå och frysa på gången.

är ju bara att ha varmare täcke så kan ha gå ute precis som vanligt! :)

Tänkte bara flika in med att min häst får mycket lättare skav oklippt än när han är klippt :) Av schabrak, täcke osv.

Min häst är rättså lurvig av sig. Har honom halvklippt just eftersom han är så känslig om rygg och länd, men jag tycker det är fruktansvärt fult. :crazy: Hade jag kunnat så hade jag rakat rubbet, skönast för både häst och ryttare om hästen tränas hårt. Snyggast också för den delen.

Tänkte bara flika in med att min häst får mycket lättare skav oklippt än när han är klippt :) Av schabrak, täcke osv.

Min häst är rättså lurvig av sig. Har honom halvklippt just eftersom han är så känslig om rygg och länd, men jag tycker det är fruktansvärt fult. :crazy: Hade jag kunnat så hade jag rakat rubbet, skönast för både häst och ryttare om hästen tränas hårt. Snyggast också för den delen.

Kan bara hålla med. Har också en häst som får skav av precis allting så länge hon är oklippt, men har i stort sett inga problem efter man har klippt henne. Har även nu två i rad upptäckt att jag är tvungen att klippa benen på henne annars får hon rejält med mugg, så i år när hon bara går i hagen och är dräktig ser hon rolig ut för det är bara benen som är klippta:eek:
Men vad gör man kan ju inte helklippa bara för att det ser snyggare ut:crazy:

/Camilla

Min ponny ser ut som en nordsvensk om inte hon klipps.
Hon visar tydligt att hon inte mår bra av att vara oklippt.
Denna säsongen var första gången som jag helklippte henne nästan helt.
Innan har jag sparat ben, huvud och padd på ryggen.
Nu blev det halva huvudet och padd på ryggen och hon mår så mycket bättre, svettas mindre och orkar mer.
Hon blir inte grinig för att pälsen kliar eller är ivägen.

*delvis kl*

Ni som klipper benen, vad använder ni för maskin? En väldigt liten?

Min får se ut som en nordsvensk fram tills tävlingarna börjar, han fryser ihjäl om jag klipper av honom all päls (trots täcken och mat). Han måste vara ute ca 12 timmar dagligen och här är det ofta kallare än -15...

Jag använder en vanlig klippmaskin för häst på hela kroppen! Mina klipper jag helt på kroppen ,hela benen när till hoven och ansiktet halvt,till sidosytcket ungefär:D

kl
Angående att klippa ben kommer jag aldrig mer att göra det. Min fick hemsk mugg förra året efter att vi hade klippt benen på henne.

Håret skyddar ju även.

Annars klipper jag hela hästen förutom en plätt på ryggen.

jag klipper med den vanliga stora maskinen. den jag klipper benen på har alltför tjock päls för en liten maskin...

är inte svårt om man har en snäll häst! annars ska man nog skita i det pga skadorisken.

Jag halvklipper mina på hösten och har dem sådanna under vintern. Våra hästar går ute från 08.00-21.00 oavsett väder så det är onödigt att helklippa då. Dessutom har vi inger ridhus och man vill ju kunna rida som vanligt oavsett väder.

I början av februari helklipper jag dem dock (förutom halva huvudet), dels för att de ska vara snygga inför tävlingssäsongen, det brukar börja gå mot varmare tider samt att jag är allergisk mot hästar och har astma så det underlättar enormt att helklippa hästarna och slippa all päls vid fällning.

Dressyrponnyn helklipper jag förutom ett "shabrak" på ryggen, klipper även benen och hovskägget. Jag klipper allt med den stora maskinen, det funkar kanonbra!

Liknande trådar

Äldre Okej, nu lät det dramatiskt. Min identitet sitter litegrann i mitt långa hår. Jag får för mig att jag skulle vara jätteful om jag inte...
2
Svar
34
· Visningar
10 339
Senast: MM
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Dressyr Då tänker jag på kallblod, ponnyer (inte ridponnyer då), friesers o.dyl... Ni som tränar och tävlar dressyr, hur mycket trimmar och...
Svar
1
· Visningar
1 245
Senast: Bri
·
Hästvård En kompis och jag diskuterade lite praktikerfarenheter häromkvällen och vad för ryktmetoder som används. Då tänkte jag att jag skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka