• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Vilka konsekvenser blir det för en travhäst om den är harhasig?

Sv: Harhas

Vad menar du om den ÄR harhasig ?
Har den UTVECKLAT en harhas så brukar man bränna dom med bra resultat.

Jao.. är inte så insatt med detta med vinklar.. Men jag menar om ett föl föds harhasig.. det är väl knappast något man bränner direkt? eller bränner man de om hästen börjar känna av det?

:o *novis* :o

Har inte en aning.. två "hasspetsar" är väl harhas? mer vet jag inte :angel:

Vad är skillnaden?

Min brände de inte harhasen alls på, utan han fick en spruta i hasligamentet och 8 veckor vila från snabbjobb.

Men som sagt, låter inte som rätt diagnos på en liten. :crazy:

hasencopy.jpg

Bilden är feltagen (snett framefrån) så det är inte fullt så illa som de ser ut på den här bilden.. men ni kanske får en ide på vad jag menar iaf..

Det där såg ju märkligt ut, harhas har jag aldrig hört eller ens sett att döm föds med.men det ser ju onekligen ut som en sån. Har du haft vet kontakt eller liknande?

Nej de har jag inte haft en tanke på.. han verkar inte märka av de alls.. + att de ser värre ut på det där korten än vad de är..

Vad bra att jag inte är helt ute å cyklar när jag sa harhas då :D
Tyckte väl att de är så där de ser ut..

När man bränner harhas på vuxna hästar.. är det någon sorts tidsbegränsning? alltså man måste göra det innan så och så länge annars går de inte att göra nått åt det? Tänkte att man annars kunde låta de vara och se om de mirakulöst rätar ut sig på nått vis eller bränna när han blir äldre..

Vet som sagt inte hur de fungerar sånt där.

Nej, harhas brukar dom få av överansträngning typ och om dom är krokhasiga..när man bränner dom så brukar dom bli bra.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om din bild, på ett sätt ser det ut som en harhas och på ett annat sätt att skenan är väldigt "knipt" ..

Jag tycker det ser helskumt ut, jag skulle nog ta ut en veterinär och titta på den där.

En harhas kan ju även uppkomma efter skada i hage eller box, kanske är det något sånt som lillen har råkat ut för?

de har jag svårt att tro.. upptäckte de först efter ett par dagar iof.. men det var väl mest för att jag inte tittat så noga innan..

Jag tycker en del föl kan se ut så där första tiden.
Det brukar räta till sig, men man är alltid lite nojjig och går och tittar på hasen.

Dum fråga kanske.... Men om en häst är harhast, brukar det oftast inte vara på bägge benen eller det kan vara lika vanligt att det är på ett?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en...
2
Svar
28
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka