Sv: spatt - harhas
Jag blir ju så insnöad så jag har letat lite på nätet.
taget 2009-06-12 från:
http://www.geocities.com/ishestur/benspatt.htm
Ja, så här ser då en has ut. Man ser att griffelbenet är som ett "huvud" högst upp. I det sitter en sena fästad upp till hasspetsen, och från hasspetsen sitter oxå en sena ner till kotan (tror jag, måste köpa anatomibok - alltså jag har inte någon källa till detta påstående!).
Olika typer av benställning:
taget 2009-06-12 från:
http://horses-arizona.com/pages/articles/legset.html
a:korrekt skelett
b:korrekt benställning
c: Allt för vinklad has (Sickle-hocked or too much set)
d: Står för mycket under sig (Camped under or stands under)
f: (Defects of this magnitude should not be propagated)
Jag har tittat på bilder på min häst från när jag fick honom och framåt, och jag tycker att det ser ut som att hans griffelbenshuvud är större än normalt på alla bilder. Han står lite under sig oftare, men jag tycker att det ser ut att bli bättre och bättre. Det ser mer normalt ut oftare. När han kom hade han mycket höga trakter, idag är de mer normala. När han står som han brukar tycker jag det ser ut som att hans skenben inte helt blir rakt ner, för att dom ska bli det så måste hasspetsen komma något bakom bärbensknölen (rätt ord?) alltså få bak hoven att det blir lite "camped out". Alltså känns det som att vi inte ligger i riskzon för spatt då hans haser inte är raka.
taget 2009-07-12 från
http://www.lizgraves.com/stifle.html
Jag provade barfota här i april men han slet mycket snett på höger bakhov, hans utsida kom ner till sulan på fyra veckor. Denna snedslitning har jag förstått det kan bero på benställning/för vinklad has (säkert 1000 andra oxå), det verkar bli ett vridmoment. När han sätter ner hoven blir han uttåad, men när han tar vikt på den så vrids den normalt. Samtidigt som han var barfota så tror jag han överansträngde hasen pga den snabba nedslitningen på hoven. Han började markera lite efter 4 veckor. Det kan ha varit sulan som kom ner till marken för han blev mycket ömfotad, men jag tror oxå nu något om hasen. När han släpptes på banan och röjde, bla tvärnita från full fräs, så verkade han tycka att själva tvärniten gjorde ont i höger bak. Han kicka ut som att det inte kändes så bra och verkade irriterad över att det gjorde ont i hb.
Han fick på skor, vila/lungt arbete och det gick över på ganska kort tid, kanske en vecka? Jag har ridit ganska lugnt sedan dess, korta pass, och han har nu inte ont, men jag ser att hb under hasen verkar fått överben, griffelbenshuvudet ser större ut? Eller så kanske jag ser det mer nu? Han är inte svullen i mjukdelar kring området eller senor kring området, ömmar inte. Han har alltid varit lite gallig i båda haser mer eller mindre av och till, enligt vet inte något farligt. Vad jag nu lärt mig så är det vanligt att hästar som står under sig/mer vinklad has har lättare att bli gallig runt hasen. Tycker det är svårt att avgöra om det finns värme, då det är så varmt ute.
Bilder på hans haser tagna när jag köpte honom och några från i vintras.
Har ingen bild från nu... men det är tydligt även här på hans höger bakben. Mer än vänster, precis som det är nu - bara att jag har blivit så mycket mer uppmärksammad på detta.
När ET var här och klämde och kände uppmärksammade hon det - han verkade inte brydd och hon kände inte något som var anmärkningsvärt, mer än ev överben. Hon tyckte jag skulle rida som vanligt, hon tyckte inte det såg irriterat ut - men att jag ändå skulle hålla koll och vara vaken på området. (Nu är jag ute med blåslampan och fullständigt överkänslig
) När han jobbar vill han bära på höger och skjuta på med vänster. Tycker mig uppleva att han vilar hb mer än vänster när vi pysslar i gången.
Nu går han på helvila, bete med en lugn kompis, ska bli spännande att se om det förändrar något.
En annan sida om "conformation"
Info från en annan sida om detta
PDF om hasen