hårfällning och tips

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare kråkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 567
K

kråkan

mina hundar, en schäfer och en lapphund fäller en hel del hår just nu. dammsuger minst 1 ggr om dagen. för någon dag sen köpte jag en luskam som jag kammade hundarna med och det lossnade massor, speciellt på lapphunden, men även på schäfern funkade den bra.

vad har ni för "speciella" knep när era hundar fäller?

en sak som jag har lärt mej är att inte bada en lapphund när denna fäller hur skitig den än må vara.. hunden blir som en endå stor tova då:eek:, synd att jag inte tog kort på "tovan" tycker fortfarande synd om henne när jag tänker på det:p

Sv: hårfällning och tips

Min erfarenhet säger mig att det finns inte en hundras på denna jord som fäller värre än en schäfer!!! Har inte ett enda tips, mer än att köra igenom dom varje dag:D

Japp, dom kan fälla av bara den. Som vi upplever det, så koncentreras fällperioderna ju mer hunden får leva med temperaturerna, dvs fr a vara mycket ute den kalla årstiden. Fast i våras var det hopplöst. Dom ville aldrig fälla klart.

Kamma, kamma, kamma var vad som gällde. Som tur är, hittade jag en suverän hundkam som består av fjädrande teleskoptänder, dvs den yttre delen kan åka in i den inre. Därmed är också den yttre tanden betydligt tunnare än den inre, vilket gör att dom kommer bättre in i pälsen. För första gången kunde vi kamma igenom pälsen och få med underullen.

LIA

Min erfarenhet säger mig att det finns inte en hundras på denna jord som fäller värre än en schäfer!!! Har inte ett enda tips, mer än att köra igenom dom varje dag:D

Gud vad sugen jag blir på att lägga upp en viss...bild igen...

Lappisarna är enklast att hålla efter med en bra underullskarda med hårda piggar och man kan med fördel efter en ordentlig genomgång med den bada hunden och riktigt tokgnugga under schamponeringen, för då får man bort massor av det som ligger löst i pälsen..

Så gjorde jag på mina finska lappisar och så gör jag på både jämtarna och finsk spetsarna och det funkar hur bra som helst!

Inte en sådan läskig karda som rabbar upp skinnet på hundarna med sina vassa miljarders piggaralltså, utan en sådan här

1825.jpg

Micken före karda (han formligen exploderar ut sin underull)

mick-fore-2.jpg

mick-fore.jpg

Efter kardning, men före bad

mick-efter-2.jpg

mick-efter.jpg

*knapplån*

Jag fick ett tips här på Buke på en kam som skulle vara bra, beställde den och den var över förvantan =) Tar med allt löst hår och även underhår :D:D

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund lossar EXTREMT med hår, året om. Det går inte att klappa på henne utan att man blir full med hår. Dammsuger 2ggr/dag för att...
Svar
7
· Visningar
2 156
Hundhälsa I våras, ungefär i samband med att min elvaåriga schäfer normalt skulle börja fälla vinterpälsen, bytte jag foder till Standardt...
Svar
11
· Visningar
3 512
Senast: Lizah
·
Övr. Hund Nu behöver jag alla de bästa städtips och hundfällningstips som jag kan få. Maken har återigen lagt fram önskemålet om ett hundfritt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 099
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka