makarontanten
Trådstartare
Min hund är så hårdhänt vid lek och jag undrar om någon har tips på hur man ska få henne att förstå att man kan leka på ett lite "snällare" sätt. Detta gäller både mot människor och andra hundar.
Hon kan tex när hon är lös bara springa mot den andre hunden eller mig och ge en ordentlig "tackling" med kroppen i ett hopp. Hon är som en cementklump när hon kommer så
. Jag är livrädd att mindre hundar ska bli skadade när de leker. När vi busar/brottas så biter hon tillräckligt hårt för att det ska bli blåmärken, nästan som att hon ska "kampa" med min arm eller liknande. Det räcker med att hon ligger på rygg och gosar runt bland en filt eller något i soffan och är lite småbusig samtidigt, så leker hon hårdhänt med att tugga på mina händer om de finns i närheten. Det finns inget aggresivt i henne, hon viftar på svansen och är skitglad samtidigt och slutar om jag ber henne. Sliter gärna sönder leksaker på ett våldsamt sätt också ( men det gör inget).
Jag har testat att avsluta leken och resa mig när hon blir hårdhänt ( ofta biter hon mjukt i början, till att sen bli hårdare och hårdare under lekens gång när hon blir mer upphetsad). Har också testat att jag själv piper till med ett aj ihop med avslut på leken. Någon gång har jag även sagt nej när hon bitit hårt, haft kvar mina händer/armar och då mjuknar hon en stund innan hon "glömmer"och bli hårdhänt igen. Hon är 1 år, schnauzertik
Hon kan tex när hon är lös bara springa mot den andre hunden eller mig och ge en ordentlig "tackling" med kroppen i ett hopp. Hon är som en cementklump när hon kommer så
Jag har testat att avsluta leken och resa mig när hon blir hårdhänt ( ofta biter hon mjukt i början, till att sen bli hårdare och hårdare under lekens gång när hon blir mer upphetsad). Har också testat att jag själv piper till med ett aj ihop med avslut på leken. Någon gång har jag även sagt nej när hon bitit hårt, haft kvar mina händer/armar och då mjuknar hon en stund innan hon "glömmer"och bli hårdhänt igen. Hon är 1 år, schnauzertik