Hårdhänt vid lek

makarontanten

Trådstartare
Min hund är så hårdhänt vid lek och jag undrar om någon har tips på hur man ska få henne att förstå att man kan leka på ett lite "snällare" sätt. Detta gäller både mot människor och andra hundar.

Hon kan tex när hon är lös bara springa mot den andre hunden eller mig och ge en ordentlig "tackling" med kroppen i ett hopp. Hon är som en cementklump när hon kommer så:p. Jag är livrädd att mindre hundar ska bli skadade när de leker. När vi busar/brottas så biter hon tillräckligt hårt för att det ska bli blåmärken, nästan som att hon ska "kampa" med min arm eller liknande. Det räcker med att hon ligger på rygg och gosar runt bland en filt eller något i soffan och är lite småbusig samtidigt, så leker hon hårdhänt med att tugga på mina händer om de finns i närheten. Det finns inget aggresivt i henne, hon viftar på svansen och är skitglad samtidigt och slutar om jag ber henne. Sliter gärna sönder leksaker på ett våldsamt sätt också ( men det gör inget).

Jag har testat att avsluta leken och resa mig när hon blir hårdhänt ( ofta biter hon mjukt i början, till att sen bli hårdare och hårdare under lekens gång när hon blir mer upphetsad). Har också testat att jag själv piper till med ett aj ihop med avslut på leken. Någon gång har jag även sagt nej när hon bitit hårt, haft kvar mina händer/armar och då mjuknar hon en stund innan hon "glömmer"och bli hårdhänt igen. Hon är 1 år, schnauzertik :)

Sv: Hårdhänt vid lek

Vad det gäller andra hundar så ska bull-dozers leka med likasinnade eller inte alls.

Vad det gäller att tugga på matte, så skulle jag vid minsta antydan på gnag avsluta leken genast, leker man med matte uppför man sig, eller så leker man inte med matte.

Sen skulle jag se till att fick utlopp för förstörandet/dödandet, pappsäckar, påsar, med godis i, som knölats ihop, serveras enbart för att förgöras. Himmel för en mustasch.

Vad det gäller andra hundar så ska bull-dozers leka med likasinnade eller inte alls.

+1 på den, men har ett bekanta/kompisar som har mindre hundar ( bla papillon och jack russel, och ja, det blir ju lek när man träffas ibland och jack russel-ägaren är min nattmatte när jag jobbar. Det blir svårt att styra lek och icke lek när de är lösa tillsammans:o. Min "lilla", jämförelsevis med en riktigt stor hund ( som en annan kompis har) som hon brukar leka med, är jämförelsevis mer jämna till sättet på leken, trots att du kan tänka dig storleken att jämföra nästan med en irländsk varghund på denne, fast detta är en blandras med allt möjligt i:)

Vad det gäller att tugga på matte, så skulle jag vid minsta antydan på gnag avsluta leken genast, leker man med matte uppför man sig, eller så leker man inte med matte.

Du menar inte leka alls? Jag tycker leken är ganska viktig för att ha kul ihop. Tycker även leken är ett bra sätt att belöna. Jag litar ganska mycket på dina ord ( jag har läst mycket av det du skrivit), men menar du att jag inte ska leka alls med henne för att hon är så "bitig" i sin lek?

Sen skulle jag se till att fick utlopp för förstörandet/dödandet, pappsäckar, påsar, med godis i, som knölats ihop, serveras enbart för att förgöras. Himmel för en mustasch.

Hahaha, ibland skrattar man så man kiknar, ibland gråter man blod med en mustasch;):D. Hon har massor av sådant. Får toarullar, gamla vinboxdunkar mm att tugga sönder ( mycket städning blir det;)) Ändå sliter hon sönder sina leksaker, plockar ur vadden/stoppningen och älskar att förstöra. Senast var min vitmossa jag plockat i skogen och lagt på tork för att användas i advent. Den hittade jag i tusen delar på balkongen vid ett obevakat tillfälle med en glad hund bredvid:p...Mustascher är otroligt roliga och charmiga, men man behöver lite tålamod och lite tålamod till;)

Jag tänkte nog närmast på att leken slutar just där och då. Att du sätter upp regler liksom. Men jag håller med om att leken är guld som belöning, men då har jag leken som belöning under kontrollerade former. Inte att du brottas omkring i soffan tex.

Då skulle jag använda typ en snodd som ni kan kampa med, där hon leker med dig, eller inte alls. Inte att hon leker med dig. Om du förstår vad jag menar, man får leka med matte, men inte tugga på henne. :)

Älskar att förstöra var ordet. :D
Gör det krångligt, se till att hon får slita ner en säck du knytit fast i ett träd, eller lagt under nåt lagom tungt.
Som sagt, man får städa en del efteråt....

Jag tänkte nog närmast på att leken slutar just där och då. Att du sätter upp regler liksom. Men jag håller med om att leken är guld som belöning, men då har jag leken som belöning under kontrollerade former. Inte att du brottas omkring i soffan tex.

Då skulle jag använda typ en snodd som ni kan kampa med, där hon leker med dig, eller inte alls. Inte att hon leker med dig. Om du förstår vad jag menar, man får leka med matte, men inte tugga på henne. :)

Älskar att förstöra var ordet. :D
Gör det krångligt, se till att hon får slita ner en säck du knytit fast i ett träd, eller lagt under nåt lagom tungt.
Som sagt, man får städa en del efteråt....

Precis. Min rottis valp tuggade pa mig sa jag var gul och bla, men varje gang slutade leken omedelbart nar hon anvande tanderna pa mig. Numera (7 manader) sa ar hon fortfarande rejalt "mouthy" och vill helst ha allt, inklusive mina hander, i sin mun, men biter inte alls at pa manniskor. Jag kraver sakta mer och mer, nu vill jag inte alls ha mina hander i hennes mun ... da slutar leken for 2 - 5 minuter eller ibland langre ... utan hon maste lara sig att leka genom att bara ha leksaker i munnen. Sa fort hon vander tanderna mot mig avbryter jag (och ofta vander ryggen till henne) om hon fortsatter med tander nar jag borjar om sa avbryter jag igen och langre. Leken upptas inte igen forran hon har slappnat av och slutat stoppa in halva mig i munnen.:p

Jatte bra forslag med forstorelse lustan ... men hur gor man med en valp som tuggar i sig allt och svaljer?:meh: Princess Diva rensar verkligen marken och svaljer ner allt hon hittar (for att senare forsiktigt lyfta ut det ur bajset sa hon kan ata det igen:yuck:) och finfordelar leksaker och svaljer allt som kan tankas ga ner.

Ang lek med andra hundar. Om du märker att det blir för hårt för den andre hunden så får du helt enkelt bryta. Ras och storlek spelar ju mindre roll, se till om hundarna trivs i leken.

Jag har också en bulldozer och hon får helt enkelt inte leka om hon inte kan anpassa sig så att det blir trivsamt även för andra.

Med vår andra hund har vi fått jobba mycket men efter lång tid har de hittat ett sätt att förhålla sig till varandra som funkar för båda. Lek men på ett sätt som ingen tycker är obehagligt.

Min lilla kan inte leka med mindre hundar ... och bara med storre som ar bra pa att saga ifran till valpar. Hon ar en holy terror:crazy: och hoppar pa och slammar in i alla. Fran sma hundar tar hon inte en tillrattavisning, det taggar henne bara annu mer. Hittar vi daremot en storre hund som ar bra med valpar sa ar hon artigheten persionifierad :cautious: Vi behover traffa fler sadana hundar.

Jatte bra forslag med forstorelse lustan ... men hur gor man med en valp som tuggar i sig allt och svaljer?:meh: Princess Diva rensar verkligen marken och svaljer ner allt hon hittar (for att senare forsiktigt lyfta ut det ur bajset sa hon kan ata det igen:yuck:) och finfordelar leksaker och svaljer allt som kan tankas ga ner.

Hmm, spånar lite, först så skulle jag binda fast det hunden får leka med. Eller ännu bättre om du tänker dig en löplina mellan två träd, ganska högt, där du fäster ett rep med leksaken i änden. Så när hunden hoppar på leksaken så rör den sig.
Lite meck med linan, man har man väl gjort den och hittat nåt som löper på linan så är det ju en baggis att byta leksak i andra änden.

Sen är det frågan om vad man ska knyta fast, jag har sett en modell med ett bildäck, men de innehåller farliga ämnen, så nåt åt bildäckshållet men som inte farligt. Nån lädergrej kanske?

Sen finns ju Boomer-ball, ett måste för alla förgörare. :D

Tack for tipset ... jag ska titta pa det dar med lina och dack. Hmmm ... Ett stort dack fran hund affaren borde ju inte innehalla giftiga amnen kan man tycka och borde vara tungt nog att det blir svart for henne att fa tag pa, men inte omojligt ... det borde faktiskt ga om jag bara kan hitta ett par trad har. (Vi reser ju i Kanada just nu, sa mojligheterna ar lite mer begransade an hemma, kan man saga:p)

Nar hon far loss bitar ur kong leksaker behovs mer ordentliga grejor. lol

Det gick inte ... Dacket fran hundaffaren finfordelades pa under en timma.:meh: Jag fortsatter leta efter nagot hon kan bita i ...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 525
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 547
Senast: Sel
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 265
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 474
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka