Hårdhänt valp, hon bits.

L

LunaBus

Har upptäckt idag att min tös är mycket hårdhänt när hon är lekfull. Leka med leksaker har ja inget emot att det går vilt till med MEN... hennes bitande i mina händer, armar och fötter, slitande i mitt hår, mina kläder och rivande med klorna som om jag vore en jordhög ogillar jag skarpt. Jag vill helst slippa bli en leksak. Mina armar ser ut som om de skulle blivit attackerade av en katt, likaså min hals och mitt ansikte. Idag upptäckte hon ju också att jag har hår på huvudet och hade skit kul att slita i det och slita i kläder är skit kul. Hon biter i absolut allt från mig till soffan, från soffan till kattställningen, från kattställningen till prydnader, från prydnader till kablar... ja ni fattar vinkeln.

Jag har testat säga ifrån med rösten på ett sätt hon fattar men det hjälper i fem sekunder sen är hon igång igen men med dubbel speed. Har testat hålla i henne tills hon lugnar ner sig men det funkar inte, hon tycker bara det är skit kul och blir mer uppspelt och biter efter mina armar.

Försökte aktivera henne idag med lite lek och mental träning, skulle jag tydligen inte gjort för sen dess har hon kört 190km/h hela dagen. Jag kan inte ens träna henne i lydnad utan att hon sätter igång den enorma motorn hon har.

Hur får jag henne att fatta att detta inte är ett ok beteende? och hur tusan får jag henne att varva ner? Passiv träning förvärrar saken, testa det flera gånger idag men hon varvar absolut inte ner. För satan så hon tog i med käkarna när jag försökte med den metoden och svansen gick glatt, hon tror absolut allt är lek.

Hon leker med mig på samma sätt som hon lekte med hundarna hos uppfödren, extremt hårdhänt.

Just nu är hon är mattes lilla :devil: som jag vill få till en :angel:

Sv: Hårdhänt valp, hon bits.

Vad är det för ras? Och ålder?

Det låter lite som att du "ger upp" när det inte funkar? Är ju inte säkert men låter så. Jag tror faktiskt att det främst är passivitetsträning som funkar. Ta på koppel och halsband och lägg henne någonstans och när hon ligger still utan att sprattla runt och bita efter dig så kan du ju ge godis/leksak :)
Om du slutar när hon bits/sprattlar så lär hon sig att man får komma loss då.

För att sluta med bitandet så kan det bästa vara att du sätter henne bakom kompostgaller eller liknande tills hon lugnar ner sig och då får hon komma ut igen. Du kan även avleda med en leksak :)

Det som oftast inte funkar på valpar som biter mycket är att säga till dem. Min schäferkille var helt galen när han var liten(eller tja, är det fortfarande :D) och det som funkade bäst på honom var att ignorera och på ngt sätt göra så att han inte kommer åt en. Jag försökte säga till ett par gånger men då blev han ännu mer galen - vilket de flesta blir så brukar inte vara en bra lösning.

Lycka till med valpisen :)

Vill inte säga att jag ger upp, kanske låter så och jag tycker nog själv att jag låter som det men jag blir ibland inte klok på henne, förstår som inte vart all denna energi kommer ifrån.:D Jag ska absolut testa alla dina alternativ, det med kompostgaller kanske kan vara något, bara det inte skrämmer henne.

Halsband har hon på sig jämt och jag håller i henne i det och ser till så hon ligger ner men då rullar hon runt, biter hårt i mina armar och river med klorna och hon kan hålla på i en evighet och det gör satans ont så per automatik måste jag till sist släppa. Det är det jag menar med att passivitets träning kanske inte tar, hon blir helvild av det dvs värre än hon var innan.

Hon får ju leka om hon vill men gärna med mindre tänder och klor inblandat.;)

Senast ändrad av en moderator:

Hon är 3 månader. Blandras mellan Sibirisk Husky, Vorsteh och Pointer.

Min valp har också varit ganska hårdhänt, och gillar speciellt att bitas (men på ett lekfullt sätt). Jag har redan från början försökt sätta en gräns för henne, så fort hon biter så stöter jag till henne lite lätt. Ibland försöker jag avleda med godis eller en leksak. Det har tagit lång tid, så är det ju med valpar. Och man kan se en förbättring ett tag som helt plötsligt verkar ha försvunnit då de hamnar i en slyngelperiod igen..
Men det viktigaste tror jag är att man är konsekvent, utan att behöva använda våld (för det triggar dom bara mer). Visa att du inte tycker det är okej att den bits och klättrar på dig, och att hunden får "kramas" när du bjuder in till det.

Det krävs mycket träning, men det är vad som har fungerat mest på mina två :) Lycka till!

Grattis, du har en normal valp!
Du kanske skulle läst på innan du skaffade valp, som du påstår att du vill göra i din kastreringstråd?

Här kan du lära dig massvis:

http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm
http://www.valptips.se
http://www.asashundar.se/

En valp som du bara haft i något dygn förstår inte när du säger ifrån med rösten, den kan bli rädd eller så triggar du den bara.
Fö så tränar man inte lydnad med en sån liten valp som knappt har landat i sitt nya hem.
Man ser till att den blir trygg i sin nya miljö o att man lär den lite vardagsrutiner.

Efter att ha läst vallhunds svar ska jag tillägga att jag antog att du hade haft valpen från början och detta var något den börjat med nu. Självklart är det viktigaste att se till att hunden är lugn och trygg innan man börjar tillrättavisa den. När jag skriver från början med min valp menar jag när hon började bitas ordentligt (inte valpbitningen som de flesta håller på med innan de tappar mjölktänderna och när de får nya) då var hon runt 5 månader. Nu är hon 8 månader.

Knappis eller nåt.
Ja valpar är pirayor, eller fyrbenta symaskiner.

Lite mer länkar:
http://www.dogma.nu/artiklar

TS bör även läsa på om raserna som ingår i valpen, t ex:
http://www.skk.se/hundraser/siberian-husky/ lätt att hitta alla raser där.

Polar/drag/mixar trivs nästan aldrig som ensamhundar, de trivs i flock (med andra hundar av liknande sort) o med att arbeta, dvs DRA!
Nu är ju TS hund för ung för det, men det är värt att hålla i minnet.

1: Ge hunden en leksak när den biter/river för hårt. Kommer den tillbaka och gör sitt beteende så gör du likadant en gång till. Funkar inte det så lyfter du hunden och leksaken till en lekhaga som är i närheten av dig. Bara lungt och förskicktigt, tänka på att hunden ska bli din bästa vän i många år! Behandla den med respekt så kommer du få respekt tillbaka. Funkar det med att istället ge en leksak så beröm hunden när den tuggar på leksaken istället.

2: Och självklart så ska du ge hunden mental träning från och med dag ett! Det andra är bara skitsnack. (Ursäkta, men jag vart bara så förvånad.) Göm godis under papptallrikar, lär hunden vänta tillexempel. Gör korta pass så att hunden inte tröttnar - och beröm såklart!

3: Passivitetsträning är oerhört svårt och jobbigt för en så pass ung hund och bör då bara ske där det finns ett klart mål/del mål och hunden förstår. Och man får inte en passiv hund genom att hålla kvar den i halsbandet och hoppas att den ska bli lugn. Ta hjälp av en bra tränare som kan komma med tips och grattis till en extremt aktivt ras som du antagligen både kommer köra drag och gå låååånga promenader med!

Och självklart så ska du ge hunden mental träning från och med dag ett! Det andra är bara skitsnack.
Vem har påstått att hunden inte skall ha mental träning från början o vad är vilket skitsnack?

...man får inte en passiv hund genom att hålla kvar den i halsbandet och hoppas att den ska bli lugn. Ta hjälp av en bra tränare som kan komma med tips och grattis till en extremt aktivt ras som du antagligen både kommer köra drag och gå låååånga promenader med!
Du har rätt i att man inte passivitetstränar en hund genom att hålla kvar/nere den med halsbandet. TS har inte köpt en aktiv ras, TS har köpt sig en draghundsblandis.
Man kan ju fråga sig vem som säljer en sådan hund till någon med så uppenbara brister i sitt hundkunnande som TS.

Man kan ju fråga sig vem som säljer en sådan hund till någon med så uppenbara brister i sitt hundkunnande som TS.

Jag håller med dig, den hund TS beskriver, om man slår ihop TS andra trådar, drar igång värsta varningsklockan i mig.
Istället för att hela tiden tänka "Hur ska jag få den att sluta..." så borde TS tänkta "Varför gör den så här?"

Jag blir så ledsen, vem har lurat dig att köpa denna valp?

Försök verkligen att läsa på och kanske få praktisk hjälp. Blandningen du köpt är en draghund som vill röra på sig många timmar/dygn. De som har draghundar blandar gärna in andra snabba raser i huskyn för att få den optimalaste draghunden, en snabb draghund.

Ta kontakt med någon som har draghund eller den du köpt hunden av och få hjälp. Ni behöver den hjälpen för att förstå varandra du och valpen.
Har du någon erfarenhet alls av drag?
Försök lär dig om drag om så är fallet, så hunden kan utöva det den är född till.
Hoppas det går bra för er.

Fö så tränar man inte lydnad med en sån liten valp som knappt har landat i sitt nya hem.

Det var detta jag tänkte på. Du kanske inte menad så som det lät i mina öron, men TS som verkar vara nybörjare kanske tolkar det fel.

Och hur benämner du aktiv? För mig så är en hund med stort arbetsbehov aktiv. Har aldrig hört att någon skulle reagera på det så det vore roligt att höra :)

Det var detta jag tänkte på. Du kanske inte menad så som det lät i mina öron, men TS som verkar vara nybörjare kanske tolkar det fel.

Och hur benämner du aktiv? För mig så är en hund med stort arbetsbehov aktiv. Har aldrig hört att någon skulle reagera på det så det vore roligt att höra :)
Förklara gärna vad du menar med den fetade texten.

TS är uppenbart en nybörjare o den som sålt valpen till henne verkar ha 0 omdöme.
Vad gäller aktiva hundar så har jag haft 6 arbetande/vallande BCs o ett antal aktiva/jagande Stövare o har nu landat med en Berger des pyrénées à face rase, var det något mer du undrade över vad gäller mina erfarenheter av arbetande hundar?

Nu är inte jag expert på de inblandade raserna..
Men personligen hade jag tagit tillvara på att valpen tycker att jag är så himla rolig. När jag valde valp sist så ville jag ha den galnaste tokan som bet mig mest av alla ;)
Oftast så lägger det sig efter en period, när den blir lite äldre. Och under tiden skulle jag träna på att lära in av/på i leken samt att överföra en del av kamplusten till leksaker.

Tycker aldrig det brukar hjälpa att säga ifrån, iallafall de valpar jag känner blir ännu mer triggade. Bättre att ta kontroll över leken, visa att det är tillåtet men bara på mina villkor.

Nu är visserligen detta starkt färgat av vilken ras jag håller på med. Samt att jag är ganska förtjust i att leka med kroppen istället för att bara använda leksaker.

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska höra dig för ifall det finns några valpkurser i din närhet. Det är alltid bra att gå en valpkurs. Hunden får träffa andra hundar, du får träffa människor som sitter i samma situation som du gör och ni får tips och idéer från en utbildad tränare.

Från valpkursen kan man sedan gå vidare till fortsättningskurser i lydnad, spår, agility, etc. Det beror ju helt på vad man är intresserad utav att göra.

Någonting som är helt säkert dock, det är att ingen människa lyckas dra upp sin hund från valp till elitlydnad utan hjälp på vägen utan att ha gjort den processen flera gånger innan med andra hundar.

:bow::bow:
O andra sidan var jag på ett SM får som vanns av en omplacerad BC vars husse aldrig haft hund innan.

Hur får jag henne att fatta att detta inte är ett ok beteende?

Det som funkat bäst med min bitgalna valp var att helt enkelt säga AJ med gäll röst när han bet hårdare än acceptabla "lekbett" Han tog åt sig direkt och tog det lugnare. Annars ignorerade jag bara om han var jobbig, han lärde sig snabbt att om man är för galen blir det ingen mer lek...

Valpar bits, så är det men såklart måste de lära sig hur hårt man får leka med människor.
Men har du bara haft valpen hemma någon dag så skulle jag inte gjort någon affär av det.

O andra sidan var jag på ett SM får som vanns av en omplacerad BC vars husse aldrig haft hund innan.
Och du menar att den personen vann SM helt utan att få hjälp med hundens träning? Personen hade aldrig haft hund innan, men den köpte en hund, tränade hemma och vann SM till slut helt på egen hand??

Min poäng var att det är ingen människa som vinner SM eller går elitlydnad utan att ha fått träningen i att komma dit. Folk kommer inte dit av egen maskin, folk kommer dit för att de tränat och tränat, för att de är seriösa och för att de lär sig. Den arbetsinsatsen att vinna SM kommer inte genom vardagslydnad och långa promenader och lite lek i trädgården. Det krävs massor med timmar på klubben eller annanstans!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 756
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 926
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 409
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 496
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar