Hårda knölar?

P

Ponny_Freaket

Min mamma har en foderhäst och det är så att han har flera hårda knölar på ryggen och vid manken, ganska små också. Ingen vet vad det beror på. Det påminner om myggbett, men det är det inte. Någon som har nån aning om vad det kan vara och vad det kommer ifrån?
 
Sv: Hårda knölar?

Min tanke är att det är inkapslad smuts.
Om hästen är svettig eller blir svettig under en ridtur tex. och vojlocken/shabraket man har är lite smutsigt så kan smutsen tränga in i huden/porerna. När hästen sedan svalnar av och kyls så stänger man in porerna och då blir det infekterat.


Bara en tanke......
 
Sv: Hårda knölar?

Min häst hade precis sådana knölar på ryggen.. enligt olika veterinärer så berodde detta på för mycket protein.. han fick alltså protein knölar. Men sen finns de ju knölar som blir av för dåligt passande sadel, skitigt schabrak/vojlock, täcke m.m
mvh Jessica



Ponny_Freaket skrev:
Min mamma har en foderhäst och det är så att han har flera hårda knölar på ryggen och vid manken, ganska små också. Ingen vet vad det beror på. Det påminner om myggbett, men det är det inte. Någon som har nån aning om vad det kan vara och vad det kommer ifrån?
 
Sv: Hårda knölar?

min egen erfarenhet av såna knölar är att de antingen tyder på en sadel som sitter illa, eller för mycket protein i maten...

kan som sagt också vara läge ett tvätta vojlocken lite oftare :)
 
Sv: Hårda knölar?

Ponny_Freaket skrev:
Min mamma har en foderhäst och det är så att han har flera hårda knölar på ryggen och vid manken, ganska små också. Ingen vet vad det beror på. Det påminner om myggbett, men det är det inte. Någon som har nån aning om vad det kan vara och vad det kommer ifrån?

Kan säkert va smuts från vojilocket som korkat igen porerna. Har sett detta på flera ridskolehästar.
 
Sv: Hårda knölar?

det har vi en häst på ridskolan också som har... men ja vet inte vad det r. :S
 
Sv: Hårda knölar?

FODERBULOR

byte av foder, för mkt protein

byt kraften mot havre om möjligt!
 
Sv: Hårda knölar?

+tvätta bulorna med asolsprit eller annan rengöringssprit! om bulorna blir ömma ska hästen inte ridas :D
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Cactus
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp