Hårda gallor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 549
A

acrazyone

Min travhäst har ända sen inkörningen varit gallig i bägge kotor bak, lite värre höger bak. Gick premilopp sent som 2 åring (är nu 3), därefter tagit det lugnt och grundtränat, börjat gå fort ca ½ år sen. Började då ge henne MSM tillskott, vilket hjälp henne jättemkt, gallorna gick ner o nu kvarstår bara en på höger bak. Däremot är den hård.

Hon har i snabbjobb börjat fuska med det benet och är vissa dagar ganska öm över kotan.

Frågan är, vad kan detta bero på? Överansträngning? Lösa benbitar? Hästen är inte friröntgad.

Vad gör ni vid sådana gallor?

Hästen står med bot om nätterna, går ute mkt o rör på sig. Har uträknad foderstat, ny hovslagare (har innan varit snedverkad, men ändrad för ca 3 veckor sen), senaste veckorna har hon vilat o skrittats 2-3 ggr/v.

Efter snabbjobb o hård träning blir gallan mjuk, men vi hinner inte in i spolhallen innan den är hård igen.

Vad skulle ni göra? Ultraljuda? Röntga? Vila mer? Hästen skall igång, är kvalklar annars.... Tar tacksamt emot alla tips o råd.

Sv: Hårda gallor

Min häst med lösa benbitar hade hårda gallor- fick operera.

Bättre att göra det innan ledbrosket blir påverkat/ förstört.
Röntga den.

Rapportera hur det går.:)

Precis det svar jag inte ville ha... vad går en sån operation lös på? Min försäkring täcker ej...

Måla inte :devil: på väggen.
Röntga den först.
Kan vara en ledinflammation- bara:crazy:

Nej jag vet.... Beställer tid imorgon bitti. Men det känns som att det är det enda alternativ som finns kvar.

Kotjäveln svarar ju varken på värme, kyla, ir-behandling, vila eller nåt...

Min 7-åring blev opererad som 2åring och har haft gallor runt hasen sen dess.
Dessa behandlar jag med laser ca 1 ggr i månaden och masserar innan start.
Då håller de sig mjuka på min häst.

Har nu varit på kliniken, röntgade bägge kotor bak - inga benbitar!

Blev behandlad i led o senskida, det stog väldigt mkt infekterad vätska i senskidan. Nu har hon 3 veckor på sig att torka upp i benet, annars får jag göra en ordentlig hältundersökning. Troligtvis är de ett cirkulationsproblem, som kan ha berot på att hon gått snedverkad.

Jo men dom här gallorna har varken svarat på värme eller kyla. IR behandlar henne varannan dag, men har inte hjälpt det heller. Inte heller liniment/plast/blister. Enda jag kan påverka dom med är att köra fort,då drar dom ihop sig. MEN kommer tillbaka lika fort igen.

Får hoppas hon svarar bra på behandlingen nu.

Tack för alla svar!!

Ja, jag har inte kunnat sova i natt!! Grymt skönt att det inte var lösa benbitar. Hon börja mumla nåt om trånga kotsenben, att dom kunde tränga gaffelbandet så jag hoppas verkligen detta hjälper så det inte är något sånt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka