Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

cristobal

Trådstartare
Ja, vad kan det bero på om den muskeln är hård och stel?
Försöker massera, men det vore ju bra att veta vad i rörelsemönstret som kan orsaka stelhet just där.
Hon reagerar också på tryck på punkten för Iliacus, om det nu säger ngt? (Måste vänta med att ta ut ngt slags terapeut pga ekonomin, och jag rider henne inte förrns jag vet)
 
Sv: Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

Har du ingen bild på muskeln så man förstår vilken du menar ;)
dom har många muskler.
 
Sv: Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

M semimembranosus startar på undersidan av första svanskotan och på bärbensknölen (tuber ischii) för att fästa på lårbenets (femur) och skankbenets (tibia) insida strax över och under bakknät. Muskelns funktion är att hålla in bakbenet samt att sträcka höften och bakknät - muskeln är framåtdrivande när bakbenet bär vikt och ska ge efter när bakbenet lyfts framåt-utåt t ex i den rörelse inner bak gör i en sluta eller ytter bak i en skänkelvikning.

Spänningar och problem i semimembranosus kan visa sig t ex genom problem med att fatta ena sidans galopp. Man kan se att hästen bär svansen åt ena sidan. Om muskeln är stum kan hästen ha svårt i sidförande rörelser eller att komma långt under sig med bakbenen och ta ut steget maximalt t ex i trav. Om muskeln är skadad och fungerar dåligt kan hästen ha problem med framåtdrivningen, svårt med bärigheten i samling, hamna på dubbla spår i galoppen.

För att lossa spänningar i semimembranosus kan du t ex försiktigt dra muskeln emot dig på insidan över bärbensknölen. Känn bärbensknölen, gå lite ovanför och in mot svansen. Ta ett grepp och dra försiktigt mot dig. Brukar vara skönt.

Om hästen också visar ömhet i illiacus stresspunkt så är det helt logiskt med tanke på att iliacus funktion är att böja i höftleden. Ett arbete som blir tyngre om spända höftsträckarmuskler håller emot och inte ger efter.

Detta är en förenklad beskrivning. Du beskriver inte vad du har för problem och hur du kommit fram till att semibranosus är inblandad, men alla de symptom jag har beskrivit kan också ha andra orsaker än spänd muskulatur och behöva veterinär behandling.
 
Sv: Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

Tack för initierat svar!
Har haft problem med flera muskler därbak, och i mitt försök att gå bakåt i historien drar jag mig till minnes att förra ägaren sa, att "hon blir glad om hon får galoppera mycket". Min tanke blir då att hon förmodligen varit för dåligt musklad för att kunna bära sig, och därmed velat rusa i galoppen. Jag är ju verkligen amatör i detta, men mina tankar har i alla fall gått åt detta hållet.
Efter en massagekurs kände jag hur låsta hennes biceps femoris och tensor var. Har fått upp en fin mjukhet i dessa, men den här hårdheten i semimembranus på höger sida lossnar sakta tycker jag, även om det kändes bättre idag efter en långpromenad i går, med många långsamma men tvära vändningar och massage idag, och då var även Ilacus stresspunkt lite bättre; hon reagerade i princip inte på tryck där...
Så jag tycker att det går framåt, men vill, så fort jag får råd, ta ut någon som kan kolla hur det står till med höfter o annat, så att tex bäckenet inte ligger snett.
 
Sv: Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

Förlåt min svamlighet...
Jo, jag tänkte på vilken typ av träning som borde utföras, respektive undvikas, med tanke på hur dessa muskler har varit.
Så att jag inte bygger upp en ny stelhet...
Dessutom undrar jag om min tankegång med viljan att rusa i galopp stämmer med hur musklerna varit.
Borde jag, från marken, jobba med sidförande övningar, tömköra i backar och försöka jobba med kort skritt med många halvhalter, eller ska jag försöka länga henne?
Har inte hållit på så länge med hästar, men är nu fast...
 
Sv: Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

Vill inte ge några specifika träningsråd utan att ha sett hästen. Rent generellt så är det vid muskulära problem oftast en fördel att hästen rör på sig, men jag vet inte om det finns något annat bakom din hästs bekymmer. Problem med att sätta sig i galoppen kan mycket väl tyda på svaghet/försämrad funktion i semimembranosus. I så fall borde du också märka problem att gå framåt ur samling (t ex länga ut ur samlad trav, länga-korta galoppen). Hur du ska rida hästen beror helt på hästens övriga konstitution, styrka och utbildningsnivå för att inte tala om din egen ryttarförmåga och känsla för att ställa lagom krav på hästen utifrån vad den har förmåga till just nu.

Om du inte känner att du har kunskap att bygga upp ett bra program för denna häst utifrån nuläget föreslår jag att du tar hjälp av någon du har förtroende för som finns på plats och kan hjälpa dig anpassa upplägget efterhand som hästen svarar på träningen. Du låter ambitiös och vill göra rätt, passa så att detta inte spelar dig ett spratt, lite lekfullhet är ofta en bra grej.

Stirra dig inte blind på baklårsmuskulaturen, allt hänger ju ihop och vad som är grundorsak och vad som är symptom är ofta svårt att reda ut även för den som har mycket erfarenhet.

Det är förmodligen billigast i längden att ta ut t ex en massör som kan hjälpa dig att sätta ihop ett bra paket med massage, träning och stretching utifrån hästens förutsättningar i nuläget och de mål du har. Det kostar mindre än du tror och kan spara dig en hel del frustration och träningskostnader.
 
Sv: Hård semimembranus; muskeln bredvid svansen

Tack igen för svar.
Jag har kontakt med en mycket bra tränare, men sådana är ju så uppbokade... Han kommer tidigast om tre veckor, men jag fortsätter försiktigt att köra på från marken.
Som sagt, så fort eknomin tillåter om någon vecka, sak jag kontakta terapeut.
Och så får min dotter, som är mycket bättre ryttare än jag hjälpa mig med att övningarna blir rätt utförda.
Jag måste säga att detta första år med häst har lärt mig mer än jag nånsin trodde var möjligt, och jag är inte säker på om det hade blivit så om jag fått tag i en häst som inte var en "problemhäst".
I o m detta har jag varit tvungen att sätta mig in i en mängd frågeställningar och olika sätt att se på det här med ridning. Det är klart att det hade varit skönt att kunna lufa ut i skogen med dottern, men jag hade aldrig lärt mig så mycket om mina begränsade kunskaper utan denna häst.
Tack igen för dina kloka svar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 254
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
E
Hästvård Jag har en ridtravare som jag ägt i tre år men endast ridit i skogen + lättare träning. Hon är sådan att hon måste hållas igång i...
Svar
4
· Visningar
1 063
Senast: Elli_J
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 003
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp