Hård, mystisk svullnad

Joyze

Trådstartare
Nu är jag en orolig hästägare. Det räcker inte med att min ena häst har en senskada sedan oktober, nu har min andra prins varit väldigt mysko senaste veckorna. Han vrickade sig (misstänker jag) i hagen för 3-4 veckor sedan och blev svullen och varm i höger fram. Ej halt. Jag lät honom vila (skritt, lugn ridning) i ca 2 veckor och red sedan ett lugnt pass i ridhuset men då blev han varm i hoven igen (ej svullen, ej halt). Då jag sedan tidigare har bokat in en hälsokoll på klinik nu på onsdag tänkte jag att det var lika bra att låta honom vila fram tills dess så jag inte anstränger honom i onödan. Det konstiga är nu att för 4 dagar sedan upptäckte jag en svullnad på VÄNSTER fram. Värmen och svullnaden i höger fram är alltså helt borta sedan ca 1,5 vecka tillbaka. Han är fortfarande helt ohalt och varken varm eller öm. Svullnaden sitter ganska högt upp, mellan yttre senan och benet eller vad man ska säga, och är lite som en hård klump. Det är inte hela benet utan ca 2 cm ner precis under knäet. Jag har tryckt och klämt allt vad jag kan för att se om han har nån känning på senan och nu är jag visserligen verkligen ingen expert på det där, men han reagerar inte det minsta lilla hur jag än trycker och har mig. Min första tanke var att han kanske fått någon "tryckskada" eller nåt då han stått lindad med BOT de senaste veckorna och just kvällen innan han blev svullen var det en tjej i stallet som lindade honom (annars gör jag det alltid själv). Men det känns ju som att den borde försvunnit nu, eller? Kan det vara ett överben, då svullnaden är så pass hård? Eller kan det vara en senskada?
Ja jag vet att jag antagligen får svar på onsdag vad det än må vara, men jag är så fruktansvärt orolig. Har ni några teorier eller synpunkter?
 
Sv: Hård, mystisk svullnad

Precis där sitter min hästs senskada, och det sitter på djupa böjsenan, alltså mellan ytliga senan och benet. Hon ömmar inte heller det minsta när man klämmer.. Men att han blev varm i hoven vid ansträngning är inget jag känner igen i det sammanhanget, jag TROR inte att det tyder på senskada, men det andra låter dessvärre som det..
 
Sv: Hård, mystisk svullnad

Tack för ditt svar! Fy, jag hoppas verkligen inte att det är en senskada :cry:
Men borde han inte vara halt eller varm, eller det behöver de inte vara vid senskada? Har bara erfarenhet av min andra häst som fick en pytteblödning på ytliga böjsenan, hur mycket skiljer sig djupa böjsenan från det? Är inte det värre? Hur länge har din häst varit skadad?
 
Sv: Hård, mystisk svullnad

Man kan ju känna över senorna om man tar upp benet och böjer upp hoven så att senorna blir "slappa"..Ytliga böjsenan är ju den som sitter längst ut precis under skinnet, sen sitter djupa böjsenan innanför den.
Halt behöver de inte vara, och är det oftast inte om skadan inte är allvarlig. Men varm borde ju svullnaden vara iaf i början om det är senskada,men sådant kan säkert vara olika också......

Det kan ju vara så att din häst har överansträngt vänsterbenet lite när det var något med högerbenet.. Tyvärr så kan ju även senskador komma på det sättet..

Hoppas att det inte är någon senskada.. Vet hur jobbigt det är med EN senskadad, hemska tanke att ha två!

Jag vet faktiskt inte om något av det är värst, tror inte det spelar så stor roll faktiskt vilken sena det är, snarare hur allvarligt skadad den är.. Min häst har varit skadad sedan mitten av oktober och eftersom skadan går upp hela tiden så har vi inte kommit någonstans i läkningen tyvärr..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 707
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp