Hård knöl

Ellyne

Trådstartare
Hästen har fått en hård knöl/bula på insidan av skenbenet, ungefär mittimellan knä och kota.
När jag red ut igår red vi rätt ute i skogen bland kvistar och grenar och hon fastnade lite i en nedfallen gren. Jag letade då efter nån typ av skrapsår men såg detta dagen efter (idag).
Jag hade ändå inte planerat rida så vi tränade löst så hon fick röra på sig.

Hon är inte halt. Inte svullen mer än bara precis på knölen som är jättehård. Lite varm lokalt. Ömmar inte.

Jag lindade för att se om knölen blev mjukare men det blev den inte.

Vad tror ni att det är???
 
Sv: Hård knöl

Låter som ett överben. Blir då en hård bula på benet efter ett slag, precis som vi får en bula på smalbenet när vi slår oss.
 
Sv: Hård knöl

sitter det srax under framknäet på insidan ? då kan det vara "remonthälta" (dock ingen hälta) det beror huvudsakligen på att benhinnan under den samma utsatts för onormalt stark tänjning eller annan överbelastning. övernenet bildas för att stärka sklettet där belastningen är som störst på benhinnorna/sklettet. drabbar huvudsakligen yngre hästar.

överben efter slag kommer inte "över en natt" men det kan ju vara början på det och att det hårda lite varma du känner är då en svullnad i benhinnan som kan leda till ett överben så småningom. ett överben är en benpålagring (på sklettet) som efter tex. slag eller tryck långsamt framträder.

så länge svullnaden värmer ska hästen inte ansträngas för då kan det växa.
 
Sv: Hård knöl

Ok! Tack för svar!
Det är inte precis under framknät, utan en halvdecimeter (ungefär) nedanför. Hon är 13 år.
Det kanske är överben då... Brukar det "dra sig tillbaka" eller är det permanent? Växer det mer?

Jag ska kolla om det svullnat mer idag. Och om det fortfarande är varmt. Är det något mer man kan göra?

Man tycker att såna där hårda benskydd i plast borde hjälpa mot slag? :crazy:
Jag ska kolla idag om knölen kanske sitter precis ovanför skydden...
 
Sv: Hård knöl

svullnaden i benhinnan lägger ju sig när överbenet inte längre är "aktivt" (varmt) då visar det sig om och isf. hur mkt. benpålagring (överben) som blivit/bildats som förstärkning på sklettet.

det kan bli större - eller mindre men blir det ett överben så är det permanent. en naturens förstärkning på sklettet, sitter det inte "dumt till" så är det inget att bry sig om - inget farligt utan något som dom flesta lite äldre hästar dragit på sig någonstans ;)

hästen bör inte ansträngas så länge det värmer, vet man att det beror på ett slag så är det ju lämpligt att kyla först, sedan kan man värma.
 
Sv: Hård knöl

Gör det saken värre att hon är lite svullen på samma ben på utsidan av kotan? :( Kan det ha samband?
Jag kände idag igen och nja, lite varm var hon fortfarande och inte bara på knölen. Men så tänkte jag; vilken häst känns inte varm på insidan av skenbenet? Är så svårt det där... :crazy:
 
Sv: Hård knöl

jo, men ännu svårare att försöka sig på ett svar utan att själv ha sett/känt ;) det kan ju bli så våldsamt fel om man får en "föreställning" av hur och det inte stämmer ;) är du helt säker på att "knölen" inte varit där tidigare ?

du kan ju låta pålle vila någon dag och se på det, så länge hästen inte är öm eller halt. ev. massera med lite linement. det ökar ju cirkulationen och läkningen om det är inflamerat i benhinnan, är det inte det så har det iaf. inte skadat ;). så hade antagligen jag gjort.
 
Sv: Hård knöl

Jag är säker att den inte varit där tidigare.
Tack för din hjälp! :bow: Jag känner mig mycket lugnare!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: Jennnnka
·
Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: jany
·
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 583
Senast: Toxis
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 913
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp