Hård i munnen utan nosgrimma och biter på bettet

M

Madeleine Nilsson

Ja, jag kan ju skriva lite om bakgrunden i fall det kan vara till nån hjälp. Jag köpte mitt islandssto för snart ett och ett halvt år sedan. (Hon är nu snart 12 år) Innan dess hade jag ridit henne ungefär ett år på ridskolan där hon stod. Där gick hon först på vanligt 3-delat bett och remontgrimma. Ett tag hade hon rakt bett, men det funkade ej så bra, så de bytte tillbaka. Hon lade ofta tungan över bettet och bet i det.

När jag fick hem henne använde jag 3-delat och remontgrimma. Allt var bra förutom att hon bet i bettet. Vi kollade munnen på henne och vet. raspade bort en vass kant + rekommenderade att jag skulle börja rida på hackamore, så att hon ej skulle få skador på tänderna.

Alltså red jag enbart på hackamore i ett halvår ungefär, sedan provade jag 3-delat igen, en storlek mindre dock. Det är ju bra att variera sig i utrustningen. Först provade jag att rida utan nosgrimma, men detta gick verkligen inte alls. Hon struntade fullsändigt i om jag tog i tyglarna. Det var inte så att hon stack, det gick bara inte att få stopp på henne. Så jag gav upp och satte på hackamoret igen. Man vill ju inte behöva slita i tyglarna, utan använda vikten mer. På hackamore lyssnar hon verkligen på vikthjälperna!

Men senare så provade jag att ta på remontgrimman när jag red med bettet och det funkade jättebra! Förutom att hon bet på det då, men sen dess har jag varierat med vanligt 3-delat, 3-delat i syntet m. äpplesmak och hackamoret, (ska även prova rakt igen.) och hon har så smått börjat bita mindre på bettet allt eftersom.
Biter det gör hon när man tar lite hårdare i henne-inte jättehårt alltså, hon är rätt känslig i munnen.

Så till frågorna. Det att hon biter, vad kan det bero på egentligen? Munnen är det inget fel på eftersom vi kollat det noga. I början tänkte jag mest att det var nåt hon börjat med för länge sedan och som sen utvecklats till en dålig vana. Men så kom jag på en sak idag. Hon är extremt passtaktig, 5-gångare. När jag fick henne töltade hon ingenting och det var jättesvårt med traven. Men nu har hon blivit så mycket bättre. Traven är mycket starkare och hon har börjat tölta mer och mer och samtidigt som tölten kom bet hon mindre och mindre på bettet. Hon är fortfarande spänd, men inte alls som förr. Kan det ha med det att göra? Att hon var spänd i ryggen och gick på framdelen osv. och hon nu har blivit mer avslappnad? Var bara en idé jag fick. Nån som kan komma på någon annan orsak?

Sen var det det med nosgrimman. Varför går det inte att rida utan? Jag har den ju inte för att hon gapar eller så, det gör hon inte. Helst skulle jag vilja rida utan nosgrimma, det är ju bäst för hästen. Remontgrimman har jag nu för jag anser det vara den bästa nosgrimman. (Jag sätter den inte för hårt.) Jag har provat att rida med en "rem" under hakan istället (de är väl mest till för att bettet ej ska glida igenom munnen på hästen?), men det går inte heller. Någon som vet vad det kan bero på? Kan det vara så att hon inte är van att gå utan nosgrimma? Låter rätt konstigt ändå.
Jag vill ju kunna rida hästen med så lite "hjälpmedel" som möjligt!

Det här blev mog lite långt, men jag tänkte att det är bäst att förklara så mycket som möjligt på en gång! Hoppas nån orkar läsa och svara!

Sv: Hård i munnen utan nosgrimma och biter på bettet

Men VARFÖR ska du rida på bett om det inte går bra? Är det för att du ska tävla? Jag rider på ett bettlöst sen tre år tillbaka och jag har fått en underbart mjuk häst, både i kropp o knopp. Lyder kanonbra på mycket små signaler. Tölten är mycket bättre också.

Jo, det är så att nu när hon väl har börjat bli bättre med bettet, så går det mycket bättre än med hackamoret. Hon har en tendens att "hänga sig i det" hackamoret alltså. Glömde visst att skriva det! Det är ju bara det att hon biter, men det håller ju på att bli bättre, som sagt. Så jag varierar med bett och bettlöst. Det var ju det att det hade varit roligt att kunna rida utan nosgrimma! Och att hitta någon orsak till att hon biter på bettet.
Nej, jag ska inte tävla, inte än på länge i alla fall. Men är det inte så att man får tävla med hackamore?

Jag skulle nog försöka sluta helt att rida med bett. Det verkar ju som att din häst trivs bättre och kan koncentrera sig mer när hon inte har ett bett i munnen.
På hackamore lyssnar hon verkligen på vikthjälperna!
Tror nog att ni kan komma lika långt, om inte längre, utan ett träns med bett.

/Miria som brukar rida sin isis i grimma

Varför är det roligare att rida utan nosgrimma? Fattar ingenting, men har ju ingen erfarehet av islandshästar heller... För mig är det solklart att du skall rida på bett och remontnosgrimma då det ger bästa inverkan på hästen. Din häst får svårare att göra sig ostoppbar genom att lägga tungan över bettet när du använder nosgrimma. Hackamore har hävstångseffekt och gör hästen svårare att styra. Vissa tandläkare förespråkar att det är fel att använda bett och fel att använda nosgrimma mm, och visst har inte hästen bett i vilt tillstånd, så det blir ju en del "onaturlig" påverkan i hästens mun. Men skall vi rida på dem måste de ju ha ändamålsenlig utrustning, eller?

TIPS:Att hästen "biter" på bettet kan bero på att det hänger för långt ner i hästens mun, prova att korta sidstyckena.

summer san skrev:
TIPS:Att hästen "biter" på bettet kan bero på att det hänger för långt ner i hästens mun, prova att korta sidstyckena.

Det vet jag att det kan bero på och jag har provat olika "lägen" på bettet. Då har jag gått efter vad hon tycker är bäst, inte efter hur många rynkor det är i mungipan, för det behöver ju inte alls stämma. Jag har provat både att sänka och höja, men sänker jag ännu mer nu så slår det mot tänderna!

Varför vill jag rida utan nosgrimma? Tja, jag är ju inte så envis att jag absolut ska rida utan, vare sig det går eller ej, man får ju anpassa sig efter hästen. Men som sagt hade det varit roligt att få det att funka utan, då JAG anser att det är mer naturligt och bättre (om det verkligen funkar alltså), men det är ju min åsikt, säger inte att "så ÄR det, punkt slut!"
Sen vore det ju intressant att veta VARFÖR hon lägger tungan över bettet. Det gjorde hon ju även med nosgrimma på förra stället, men ej nu när hon har nosgrimma. Det borde ju finnas en orsak, eller är det bara en dålig ovana hon lagt sig till med - hon gick som ridskole- och handikapphäst innan i ett antal år.
Nu har det blivit bättre med bitandet i alla fall och jag undrar verkligen om det kan ha med att hon blivit mindre stel att göra!? Jag ska fråga vet. när han kommer idag för den årliga tandkollen!

Hade ett islandsto en gång som hade en tunga som var tunn, mycket mjuk och rörlig. Hon gjorde vad hon ville med bettet, först när vi köpte tungfelsbett gick det riktigt bra. Hon var även "låg i taket" (gommen) så tungfelsgummi funkade inget vidare eftersom det blev för tjockt.

Rekommenderar ett tungfelsbett alltså. Har ingen bild, men det var som ett vanligt tre-delat där mittendelen var som en "tunga" som låg bakåt mot tungan. Det var ganska svårt att få tag på då (10-15 år sen) men det kan ju ha ändrats till idag med den enorma mängd bett som finns...

Men jag har hört att det ej är bra med tungfelsbett - tror det var någon känd islandshästmänniska som sa detta...
Hur är det med det egentligen? Det finns ju många olika sorter. Det som du beskriver (tror jag sett såna förut) verkar bättre än dem som har en upphöjd del - ett sånt vill jag ej ha.
Men tack för tipset! Jag kan fråga vet. om det också

Om bettet riskerar att slå på hästens framtänder hänger det för långt ner. Ju längre ner hästens bett hänger ju lättare får den att leka med bettet och lägga tungan över det. Det är säkert därför hon biter i det. Du skall precis få in en tumme mellan bettet och första kindtanden, då är bettet i rätt höjd. Tränsa hästen och lägg tummen mot kinden precis ovanför bettet så känner du kindtanden genom huden. Att lägga tungan över betttet är en ovana som hästen lärt sig, för att undvika det måste du hissa upp bettet och stänga till munnen med en remontnosgrimma. Lycka till!

Ojdå, jag läste fel. Läste att du tyckte jag skulle sänka bettet! Jo, jag har provat att höja också, men det tycker hon inte alls om, då börjar hon "greja" med det i munnen.
Jag har mätt på det sättet du skriver (tumme mellan kindtand och bett) så det ska sitta bra tycker man ju.
Men om jag ändå skulle höja upp det och strunta i att hon håller på och grejar med det en massa, i alla fall nån gång? Det är ju värt att prova i alla fall. Fast i och för sig så hade jag det ju ett hål högre tidigare, men jag fick sänka det och det blev ju lite bättre då...

man ska aldrig raspa tänderna...åk till Thorbjörn i söderköping(tror det är där) det är iaf i östergötland....djurtandvårdskliniken han raspar ALDRIG utan de hittar orsaken som kan vara tex vargtänder....raspa ska man inte göra för hästen behöver vassa kanter på utsidan va de bakre tänderna för att kunna äta.....alltså riskabelt att raspa,,,

när hästen blir hård kan det betyda att den lagt tungan över bettet p.g.a att den inte har nosgrimma...med nosgrimma blir det svårare...tesata med tungfelsgummi..

Det är möjligt att det inte är bra med tungfelsbett, till min häst var det sådant bett eller bettlöst som gällde. Vi testade tungfelsbett först och det funkade, så det blev aldrig av att pröva bettlöst.

Bettet ifråga var inte ett sådant som brukar användas på travare (?) med två "runda, platta tungor" - en fram och en bak, utan tungfelsdelen går bara bakåt. På min häst låg det bra i munnen, var ganska tunnt och tungfelsdelen verkade inte påverka henne negativt.

Är det ett sånthär bett vi pratar om nu?

2139.jpg

Ja, det var ett sånt jag tänkte på i alla fall!

Aldrig raspa tänderna? Jag vet ju att man ej ska göra det för ofta, det måste finnas orsak till det. Inte bara för skojs skull alltså! Men aldrig? Ibland är det ju vassa kanter som kan göra skada... Den veterinären som vi har är väldigt kunnig och han raspar, men som sagt bara om det är absolut nödvändigt!
Men jaja, jag är ju ingen expert, blev lite förvånad bara, då jag aldrig hört att det skulle vara helt värdelöst att raspa förr. Öppen för alla åsikter!

Jag pratade med vet. idag och han trodde inte på min teori om att hon biter mindre för att hon blivit mer avslappnad, utan för att jag har varierat så mycket med olika bett. Han visste inget om huruvida tungfelsbett är bra eller ej, men jag antar att jag får prova det med, i fall det ej funkar med rakt bett.
För övrigt sa han att det ska vara fasta ringar på det raka bettet, som jag ska använda, men om det inte är det, är det jättestor skillnad då eller??? Har för mig att vi lärde oss något om det i skolan, men minns ej längre...

Hästar är otroligt känsliga i sina munnar, vissa är extrema. På dem kan det räcka med att man bara tänker ordet tygeltag för att det ska göra ont i munnen på dem. Men att hästen biter på bettet och försöker lägga tungan över handlar alltid om att de försöker att få bort något obehagligt, ett slags självförsvar. Så en fråga; när du rider, använder du mest tyglarna när du ska stanna och svänga? Om du gör det skulle jag vilja ge dig rådet att rida mer med sitsen. Låt hästens mun vara i fred så mycket som möjligt och låt bara bettet sitta där (eller hackamoren). För även om du kanske inte är så jättehård i handen kan det ha varit många andra som har ridit på hästen och varit hård vilket har utlöst självförsvarsmekanismen att bita på bettet och lägga över tungan. Om det har hållt på tillräckligt lång tid så vågar till slut inte hästen att ens pröva om ryttaren är mjuk i handen eller inte utan går direkt in i självförsvaret. Då måste du hitta ett annat sätt att kommunicera med hästen, förslagsvis med sitsen, för att den ska börja våga lita på dig och inte försvara sig i munnen hela tiden.

Eftersom hästen går in i självförsvar leder det även till att den blir spänd. Och många femgångare blir väldigt passiga när de är spända. Så det hänger ihop. En häst som är spänd biter mycket ofta ihop käken, allra helst om den är rädd att någon hårdhänt person ska komma och dra i munnen på den, det är ju käken som får ta all belastning och om hästen inte håller munnen stängd själv så drar en hård hand isär underkäken ifrån överkäken (leden som käkarna sitter ihop med är en väldigt känslig led). En nosgrimma håller hästens mun stängd. Om hästen känner att den inte själv behöver behöver använda muskelkraft för att hålla munnen stängd så brukar det vara lättare för hästen att slappna av vilket då innebär att den inte biter lika mycket på bettet eller försöker att lägga tungan över bettet. Att hästen slutar bita på bettet är alltså en följd utav att hästen vågar slappna av och litar på att endera ryttaren inte ska dra sönder den i munnen eller att den litar på att nosgrimman fungerar.

Så det jag tycker att du ska göra är att rida med ett vanligt två- eller tredelat tränsbett som är korrekt anpassat till hästen men du använder bettet så lite som möjligt, i princip bara låter det sitta där, och att du rider så mycket som möjligt med enbart sätet. Skippa nosgrimman om du vill, genom att man skippar den blir det ännu tydligare när hästen försöker säga att något inte står rätt till, ssom till exempel för hårda händer. Att sätta dit en massa tungfelsbett innebär bara att man bekämpar symptomen, inte grundproblemet. Om du och hästen känner er osäkra på om kommunikationen fungerar enbart med sätet, pröva då på ett mindre omhägnat område tills det fungerar bra.

Ett bett med fasta ringar innebär att det skramlar mindre och en del hästar upplever det som obehagligt när det skramlar. Dessutom är risken mindre att de skulle kunna råka bli nypta i mungipan utav bettet.

Att låta bli att raspa tänderna är dumt, däremot ska man inte göra det i tid och otid. För att få bort vargtänder och hakar så måste man ju raspa. Men man ska försöka få tag på någon som är duktigt på det och som vet vad h*n gör.

Hmm... det blev ett långt inlägg...men jag hoppas att det hjälpa!

/Sara

Ja, men det är bara roligt när folk skriver långt!

Ang. tungfelsbettet så är det så jag tänkt också-att man bara botar symptomen!
Sen försöker jag faktiskt rida mycket med sätet och inte med tyglarna. Men du har säkert rätt, för hon biter ju mer desto mer jag tar i tyglarna! Visserligen är jag mjuk i handen, men behöver ändå jobba mer för att bli bättre på att rida mer med sätet. Det är så svårt ju! Men kanske har jag blivit lite bättre på det eftersom hon biter mindre nu än tidigare...?

Det låter som om ni är på rätt väg eftersom hästen verkar ha blivit bättre och det måste ju finnas någon orsak till att det går bättre :) Det är perfekt att du rider mycket med sätet och att du försöker att vara så mjuk i handen som möjligt, och jag håller med om att det är ganska svårt men se det som utmaning att bli en ännu bättre ryttare genom att rida än mer med enbart sätet!

/Sara

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar