Hård i magen

Jolanta

Trådstartare
Arvid har nu ätit gröt i snart 2 veckor, det funkar jätte bra. Han har bajsat ca var 3 dag, bajset har varit ganska "segt" men inga problem att få ut.

Idag knystade och stånkade A ett bra tag, och jag förväntade mig en full blöja. Men icket, det var en liten klump, inte jätte hård, men den kladdade inte (sjukt samtalsämne, jag vet)

Nu till min fråga, kan man ge typ någon olja i maten eller något för att få honom lite mindre hård i magen?

Jag pratade med BVC om det, men hon sa att bebisar som ammar inte kan bli förstoppade. Men det är väl bara om man helammar?
 
Senast ändrad:
Sv: Hård i magen

Ja, det där med att bebisar inte blir förstoppade gäller vid helamning!

Testa toppa gröten med katrinplommonpuré :p.
Man kan även blanda lite olja i ersättningen.
 
Sv: Hård i magen

Mixad kiwi är susen för hårda magar! :idea: Det sätter verkligen sprutt så att säga... :D
Se till att det är en rätt så mogen kiwi, annars blir det lite surt. Jag har även mixat kiwi med banan för att minska risken att det blir för surt. Funkar utmärkt och slurp sa det.... :d
 
Sv: Hård i magen

3 teskedar rapsolja om dagen vart jag tipsad om från BVC idag att blanda i Rasmus ersättning, han får oxå ta i regält och der ser ut att gå så trögt å jag tycker så synd om honom :(

Sen gör ju banan magen hård, finns väl äppelgröt också men då kanske han börjar prutta massor i stället ;)
 
Sv: Hård i magen

Jag fick rekommendationen att sätta rapsolja eller messmör i ersättningen:idea:
Tänk även på att banan & blåbär är förstoppande så undvik det, banangröt borde gå bra men inte för mkt av det.
 
Sv: Hård i magen

Han äter inte ersättning, men jag antar att det går att ha ner olja i gröten?

han äter en portion gröt på kvällen bara
 
Sv: Hård i magen

Du ammar alltså fortfarande...om du pumpar kan du ge oljan eller messmöret i flaskan med mjölken annars.
Vet inte hur det blir med gröten, messmör kanske blir äckligt men oljan borde fungera.
 
Sv: Hård i magen

Katrinplommonpuré har jag gett mina barn om de varit tröga i magen.
Även päronpuré är lösgörande. Om man vill växla lite.
 
Sv: Hård i magen

Arvid får det varje kväll i gröten. Hur mycket har du gett?

Och en fråga till, hade tänkt PM:a dig, men jag kan ju lika bra ta det här, hur mycket gröt gav du Vincent på kvällen när han var 4 mån?
 
Sv: Hård i magen

jag har givit mina katrinplomon pure när dom har varit hårda i magen, men nu sist så blev julia prikig så jag frågade på bvc och dom rekomenderade laktulos som är receptfritt.
 
Sv: Hård i magen

Oj, ska man komma ihåg sånt? :angel:
Det var nog inte så mycket. En halv portion kanske.
Tror han var 5 månader i alla fall innan han fick hela portioner.

Prova ge lite katrinplommon på morgonen tex. Utan att blanda med nåt.
Vet att jag kunde ge en halv burk vid ett tillfälle om de var tröga.
 
Sv: Hård i magen

Skulle inte heller vilja ge Saga messmör.
Jag har gett katrinplommon till Saga (vilket dock slutade med att hon spydde för hon tyckte det var så äckligt).

Hon har fått lactulos när hon vart som värst i magen. Ett tag bajsade hon varannan dag ungefär, nu bajsar hon varje dag igen. Men hon äter ju inga mängder mat, ungefär en tesked om dagen. Men man märker stora förändringar på bajset i alla fall. Och när hon ätit gröt så har hon blivit lite hård i magen. Igår var det som en kork i blöjan, när jag bytte så kom det massa mer..
 
Sv: Hård i magen

Ingen aning faktiskt vad det innehåller men de tipsade de om på bvc att man kunde ge lite på sked.
 
Sv: Hård i magen

Katrinplommonpuré är suveränt om dom är jättehårda, päron kan man ge för att dom inte ska bli så jättehårda...... Det fungerar bra på Loke iallafall.

Vi använder katrinplommonen från Nestlé och även fastän det är mindre katrinplommon i procent där i än Sempers, så har den funkat skitbra på Loke när han är så hård i magen.
 
Sv: Hård i magen

Messmör innehåller väl socker?
Jag skulle inte vilja ge det till ett så litet barn.

Så om inget annat hjälper så är det bättre att barnet lider med sin förstoppade mage.I see:smirk:

Man ska försöka undvika socker men ibland är det nödvändigt att testa, som när barnet har mkt slem i halsen, då är sockervatten bra enligt läkarna, eller saft tex.
Bättre då med socker än sötningsmedel med aspartam i.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 218
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa En väninnas hund är ibland väldigt hård i magen, det kommer tydligen plötsligt, och inte av att hunden ätit något särskilt som den inte...
Svar
7
· Visningar
4 938
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp