Hård i magen efter förlossning

F

fisken

Fick barn för 4 månader sen. Har efter det varit hård i magen, och det är en plåga att gå på toa för nr 2. :cool: Har nog lite sprickor runt analen för det blöder vid toabesök. Kan det ha med amningen att göra? Håller på och trappar ner på amningen nu och ger mest ersättning pga olika skäl.
Kan man göra nåt åt det?

Sv: Hård i magen efter förlossning

Stackare!

har ingen aning om ifall det kan hänga ihop med amningen, men kan tänka mig att det kanske kan göra sitt om du dricker för dåligt. Man behöver ju dricka mycket för amningens skull, så fyll på lite extra med vätska så kanske det blir bättre?

Kan annars rekomendera loppfrön (psyllisfrön, Risenta). Ta en matsked eller två i yoghurt/gröt varje dag, eller blöt upp i vatten och drick varje dag. Det har en milt laxerande effekt och gör dessutom att bajset glider ut lättare (blir som lite gelé runt varje frö). Fungerar toppenbra på min lilla dotter med trög mage! Massa torkade katrinplommon kan du ju också vräka i dig, både gott och nyttigt =)

Jag tror att det är viktigt att försöka se till så att man inte är hård i magen, för då river det ju upp såren och det får aldrig läka. Att smörja med någon mjukgörande salva (inotyol, silon eller annan salva som rekomenderas för analsprickor eller hemorojder) är nog också bra!

Hoppas att det snart blir bättre för dig!

//Julia

det kan absolut ha med amningen o göra.
jag hade med problem med magen när jag ammade, magen arbetade inte alls så bra som den brukar= mkt färre toabesök... jag slutade när han var strax över 4 månader ( ca 5-6veckor sedan) och sen dess har magen mått bra igen. hade inte så mkt problem som du beskriver att du har men tillräckligt för att jag skulle må sämre än jag behövde av dem..
det jag gjorde för o lindra då var mkt mkt vatten, en matsked olja i maten (om det var möjlighet) linfrön i filen till frukost. det gjorde stor skillnad för min del.
hoppas det går fort över!

Jag ammar och dricker ca en liter vatten innan Jag går och lägger mej för att klara nattens amningar. Freyas tips var bra. det finns hemorrojdkräm på apoteket och det är en jättevanlig åkomma efter förlossning.

Jag har fått samma.. :cool: Ammar med fullt. Tips på salva på apoteket är AC3 komfort till sprickorna och det fungerar väldigt bra :o

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 357
Senast: Blyger
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama