hård i handen...

Sv: hård i handen...

Att rida hästen på lång tygel kan ge skador på ryggen, varför? Jo när du ger hästen lång tygen så sänker den ryggen och att i det läget arbeta med sätet ger liksom ingenting. Ryttaren sitter rakt på hästens skelett, något man INTE bör sträva efter.
Att träna kommunikation kan man göra på många sätt, detta lär var ett av de sämre.

Nu förstår jag inte riktigt. Om jag släpper tygeln så kommer min häst upp med ryggen. Han följer bettet ut, sänker huvudet, träder in med bakbenen och lyfter med buk/rygg. Så brukar det väl funka?

OA

Nu förstår jag inte riktigt. Om jag släpper tygeln så kommer min häst upp med ryggen. Han följer bettet ut, sänker huvudet, träder in med bakbenen och lyfter med buk/rygg. Så brukar det väl funka?

OA

Ger du hästen en hellång tygel kommer överlinjen att följa med tygelns fulla längd ut, det medför att ryggen kommer att göra likadant med en sänkning som följd. Har du däremot en lös tygel men inte i full längd, kan en häst som är någorlunda skolad söka sig genom överlinjen. Har man däremot haft problem med en hård hand, så är hästens reaktion att spjärna emot genom hela ryggen och rakt ut mot bakbenen om den erbjuds den möjligheten och det erbjudandet får den defenetivt genom en hellång tygel.

Rolle nämnde western, och jag vet att du rider mycket akademiskt. Bägge disciplinerna använder skarpa bett, sådana som hästen inte gärna går emot och hänger i även om tygeln är lång.

Ger du hästen en hellång tygel kommer överlinjen att följa med tygelns fulla längd ut, det medför att ryggen kommer att göra likadant med en sänkning som följd. Har du däremot en lös tygel men inte i full längd, kan en häst som är någorlunda skolad söka sig genom överlinjen. Har man däremot haft problem med en hård hand, så är hästens reaktion att spjärna emot genom hela ryggen och rakt ut mot bakbenen om den erbjuds den möjligheten och det erbjudandet får den defenetivt genom en hellång tygel.

Rolle nämnde western, och jag vet att du rider mycket akademiskt. Bägge disciplinerna använder skarpa bett, sådana som hästen inte gärna går emot och hänger i även om tygeln är lång.

Men svarar den inte med att spjärna emot om tygeln är kort? Min unghäst rider jag på tredelat bett och min äldre beter sig exakt likadant om jag så rider honom i grimma. Jag har sett många hästar som spjärnat och då de fått en längre tygel sökt sig framåt och fått upp ryggen. Men vi kanske tänker samma men formulerar oss olika?

OA

Du får förklara mer hur du menar. Du syftar alltså på en häst som är van ridas med hård hand? Och denna sänker ryggen vid lång tygel?

Jag har tränat från marken för att få upp överlinjen och när jag rider och ger fri tygel söker den framåt-neråt och ryggen höjs.

Jag utgår ifrån TS eftersom det var TS som hade problem med en hård hand,

Lite tips från mig!
När man galopperar kan det vara så att man förlitar sig på tyglarna för att bibehålla balansen men även för kontrollen av hästen. För att bygga upp självförtroende för både hästen och ens balans kan man be någon longera hästen medans du själv sitter på hästen med fastknutna tyglar och då kan du utföra några olika balansövningar tex händerna på huvudet, klappa hästen på bakdelen även mellan öronen mm.
Testa även på lite smått westernövningar dv, skritta, trava, galoppera med långa tyglar(detta kan även förbättra ens sits)
Det finns även ett så kallade soft correction(finns bl.a att köpa på hööks för 79 kr) Detta är gummisnoddar som man knäpper fast mellan tyglarna och bettet och det känns då för hästen att man är mjukare i handen.
Lycka till!!!

Jag har sett att det finns "gummisnoddar" tex på Hööks - www.hooks.se. Skriv artikelnr uppe till höger på "sök produkt": Utdrag från deras hemsida:

SOFT CORRECTION
Kraftiga gummisnoddar som fästs på tygeln för att minska effekten av en för hård hand, eller till hästar med känslig mun. Artikel 310391

Vet dock inte om det är en permanent lösning eftersom det känns som ett problem som man som ryttare kanske behöver jobba bort istället..

Emummm, Jag kan oxå vara lite hård i handen. Lr i vanliga fall så äre ju bra! Men när min islandshäst börjar vända (när vi rider ut) blir jag lixom lite galen o börjar dra henne åt hållet vi ska åt.. Det brukar sluta med att vi hamnar i diket :o .. :d

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24