Sv: hård i handen...
Jag brukar föreställa mig att tyglarna är sytrådar, de ska vara sträckta, men inte gå av. Detta tänk återkommer jag till ofta
Också att armarna ska kännas som separerade från kroppen, axlar och armbåge ska slappna av och handen ska vara relativt stilla, lätt och buren. När man provar detta upptäcker man kanske till sin fasa hur mycket man balanserar sig med hjälp av handen
Jag vet ju inte riktigt vilken nivå du och din häst befinner er på, men jag beskriver här ganska grundläggande arbete:
Se till att sytråds tänket känns busenkelt i skritt, trav och tölt för att sedan föra över det till galopp... Beror också på hästens galopp lite, men är den het, ligger på? I så fall kan du pröva att ligga på en volt som är lagom storlek för er och bestäm dig för ett för er bra arbetstempo. Om hästen ökar tar du en snabb men tillräckligt skarp halvhalt, eller förhållning, sedan släpper du trycket-tillbaka till sytråden. I början kan du behöva ca 10 snabba halvhalter el förhållningar per varv tills hästen fattar poängen, sen behöver du bara andas halvhalt för att hästen ska fatta. Även om det verkar bakvänt så måste du driva också, bakbenen ska under hästen- inte paddla bakom.. Är det segt i handen beror det oftast på att det är segt i hästens bakdel. Försök helt enkelt behålla en bra tretakts galopp som går genom kroppen i ett tempo som DU bestämt, gärna ett ganska friskt tempo i en ganska låg form till en början.
Rid i båda varv, böj och ställ ordentligt och kör inte detta för länge om hästen inte är tränad för just detta, att galoppera relativt fritt i skogen är en helt annan femma, voltarbetet är lite som att träna bodybuildning! Om det efter ett tag blir toksegt i handen är det troligt att hästen blivit trött och kompenserar sina trötta bakben genom att försöka ta stöd i din hand. Du kan köra denna övning en stor del av ett ridpass om du läggen in många skrittpauser, lite intervall arbete helt enkelt. Kör dock inte varje dag, hästen kommer till en början få träningsvärk av detta.
Ta, det lugnt och andas djupt... Påminn dig om att är det trögt i handen är det för att det är för trögt i bakbenen
Och glöm inte att tänka sytråd- som ett mantra under hela arbetet!
Vet inte om detta hjälper dig något, men ibland kan det ju vara bra tycker jag att träna där problemet faktiskt uppstår.