Hård i handen

I

imse

Vad är egentligen skillnaden på att "hålla i" hästen och vara hård i handen? Är det samma sak bara att man måste hålla i väldigt mycket för att bli hård? Hur vet man när man är hård i handen? :confused:

Sv: Hård i handen

För mig är en hård hand en hand som inte är följsam, och inte ger eftergifter. Det jag strävar efter är en väldigt lätt kontakt, som hästen själv tar initiativet till, och att min hand ska följa med i hästens rörelser istället för tvärtom.

"Hålla i" hästen anser jag faktiskt är ett annat ord för en hård hand. I min värld håller man inte, man tar upprepade förhållningar, så lätta som möjligt, om så behövs. Inget statiskt hållande, det kan göra vilken häst som helst galen, eller hård i munnen.

imse skrev:
Vad är egentligen skillnaden på att "hålla i" hästen och vara hård i handen? :confused:

Hej!
Jag kom att tänka på en situation när (i alla fall vi) måste "HÅLLA I" hästen och det är när han själv försöker ta tyglarna (eller bettet egentligen) och komma undan våra hjälper. Det är enda gången jag verkligen håller hårt tills han slutar dra och då blir det eftergift direkt. Annars som sagt, små små förhållningar och om det inte hjälper större förhållningar men aldrig "hålla i".
Bra fråga! Klurigt att fundera på! :-)
/nocke

Hästen jag rider kan blir riktigt het på vägen hem och vill man göra något annat än skritta då så måste man hålla han ganska bra. Trots att han får en massa eftergifter blir han ju inte lugnare eller lättare för det...är det en hård hand då?

Att vara hård i handen är, som många redan sagt, att inte ha någon eftergift. Att vara stel och stum och inte rätta sig efter hästens rörelser. Man kan också vara hård i handen genom att låta tyglarna vara så långa att de hela tiden glappa lite, då får hästen hela tiden små ryck i munnen fast man tror att man är mjuk eftersom man har lite längre tygel.

Att hålla i tygeln säger jag i positiv bemärkelse, när man ger hsäten ett jämt och stadig stöd och följer med med handen. Tex när man skrittar och gungar med i handen i takt med hästen (men hela tiden med tygeln sträckt). Hästen trivs med att veta var handen är, en häst som är väldigt orolig i munnen blir (om den inte har ont nånstans) stadigare om vi ger hästen ett lugnt och jämt stöd.

lånar knapp.
hellre ta hårt och få en reaktion och sedan ge eftergift än att sitta och småhålla hela tiden utan reaktion.

eileme, med att hålla i hästen menar jag ungefär det här:
anne1 skrev:
Att hålla i tygeln säger jag i positiv bemärkelse, när man ger hsäten ett jämt och stadig stöd och följer med med handen. Tex när man skrittar och gungar med i handen i takt med hästen (men hela tiden med tygeln sträckt). Hästen trivs med att veta var handen är, en häst som är väldigt orolig i munnen blir (om den inte har ont nånstans) stadigare om vi ger hästen ett lugnt och jämt stöd.
Alltså håller man lite i hästen bara genom att ha tygeln sträckt. Jag brukar hålla i hästen lika mycket som jag driver (varierar iofs från häst till häst, men på ett ungefär), så länge jag inte vill att den ska springa fortare, för att få samling. Givetvis går jag tillbaka till för mig "normalläget" (den sträckta tygeln med en lätt kontakt med munnen) när jag fått samlingen. Vill gärna höra fler tankar och åsikter om det här! Lär mig mycket på att fundera över vad jag egentligen gör när jag sitter på hästen.
:p

Det jag eftersträvar är att det ska kännas som tygeln är ett gummiband att hålla i när jag rider. Mjukt o elastiskt.

Blir det stummt, ryckigt och tungt är jag för hård. Visst kan jag behöva ta hårdare, men det följs direkt av eftergift när hjälpen går igenom.

hej handen ska vara buren ,mjuk lätt och följsam och man ger
eftergifter genast och låter tyglarna löpa hela tiden bara genom att
kram om tyglarna ska man kunna ge hästen rätt signaler
och är med i hästens röresler i kroppen med ryttaren,och skänkeln
ska vara lodrätt ner med en rak linje mellan höften knäet och tån bredaste delen och axlarna med ett buret och vaket huvud,
avslappnade axlar och en djup sits, man sitter på rumpans bakdel
luta dig bakåt ej framåt,sitt emot hästen, var mjuk med skänklarna
och benen .trampa ner istigbyglarna bredaste delen av foten,
din sits och benen är din telefonlur till hästen,med mjuka armar
och en mjuk hand som är följsam,läät och buren..
ha det bra på häst ryggen. :banana: :bump: :love:

Men min häst som är väldigt lätt och känslig i munnen kan man ibland behöva hålla i mot hinder. Han suger tag och då får man bara hålla, gör jag halvhalter backar han av och om jag lättar så går det för fort och stämmer inte med avsprång så just då får man hålla.
Men en hård hand är för mig en hand som inte ger eftergifter och som har lätt för att ta för mycket/rycka och bråka med hästens mun.

Abslolut, jag vet vad du menar, det är mest språkligt tror jag, i min vokabulär är "hålla i" ungefär samma sak som att vara stum i handen. Givetvis kan en lite kraftigare kontakt behövas ibland.

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 267
Senast: hollypolly
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama