I
imse
Vad är egentligen skillnaden på att "hålla i" hästen och vara hård i handen? Är det samma sak bara att man måste hålla i väldigt mycket för att bli hård? Hur vet man när man är hård i handen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
imse skrev:Vad är egentligen skillnaden på att "hålla i" hästen och vara hård i handen?
Alltså håller man lite i hästen bara genom att ha tygeln sträckt. Jag brukar hålla i hästen lika mycket som jag driver (varierar iofs från häst till häst, men på ett ungefär), så länge jag inte vill att den ska springa fortare, för att få samling. Givetvis går jag tillbaka till för mig "normalläget" (den sträckta tygeln med en lätt kontakt med munnen) när jag fått samlingen. Vill gärna höra fler tankar och åsikter om det här! Lär mig mycket på att fundera över vad jag egentligen gör när jag sitter på hästen.anne1 skrev:Att hålla i tygeln säger jag i positiv bemärkelse, när man ger hsäten ett jämt och stadig stöd och följer med med handen. Tex när man skrittar och gungar med i handen i takt med hästen (men hela tiden med tygeln sträckt). Hästen trivs med att veta var handen är, en häst som är väldigt orolig i munnen blir (om den inte har ont nånstans) stadigare om vi ger hästen ett lugnt och jämt stöd.