Hård hand

K

karisma

Jag behöver tips på vad jag kan göra för att motverka att gripa tag i tyglarna och få en allt för hård hand. Detta problemet har uppkommit under den senaste tiden. Jag vet så väl att jag inte ska göra det, men ändå gör jag det "omedvetet". Det funkar bra i skritten, men så fort jag ger mig på högre gångarter börjar jag spänna mig. Om jag koncentrerar mig riktigt mycket kan jag under kortare perioder slappna av mer, men sedan är det nåt annat jag måste tänka på och då "glömmer" jag det. När jag börjar spänna mig och ta för mycket i tyglarna reagerar ju hästen med att hänga emot och det slutar med "dragkamp" och en häst som blir hård i munnen och inte lyssnar på mina hjälper. Tycker det känns svårt att "släppa efter" i tyglarna om hästen drar iväg alldeles för fort....Finns det nån som har några konkreta tips eller övningar?? Vill verkligen komma tillrätta med det här, då jag inte haft detta problem lika mycket tidigare.

Sv: Hård hand

blir du hängande i handen när hästen försöker öka tempot?

Det där är verkligen nåt att jobba med, får göra det själv jag med. Några grejjer som jag lärt mig som du kan tänka på är:
¤ att hålla ett stadigt tag i tyglen ger oftast en mjukare kontakt om du har mjuk i dina rörelser. Men ska alltså inte hålla i tygeln löst för då blir det mer glapp och ryckigt i tygeln.
¤ att när hästen hänger sig fast i bettet ska du våga släppa! (Kanske inte om det är krissituation och hästen dra iväg men du fattar?) Så fort hästen hänger sig fast eller gå emot så släpp efter så den inte får det jättestödet då. Sen plockar du mjukt upp tyglarna igen. Rid pass när du ENDAST tänker på din hand. Bry dig inte om formen, takten (så mycket) utan nästan bara att du ska få en mjuk kontakt med en häst som inte får hänga sig fast.

Försöker hästen springa så fort du släpper efter kan du prova prata lite lugnande eller håll dig till skritten om det fungerar bättre då!

Lycka till!! :banana:

Ta hjälp av en tränare och rid några lektioner där ni tränar på sitsen. Felet sitter sälan enbart i handen utan det brukar bli en följdefekt av att man spänner sig på andra ställen.

jobba på att få bättre balans och styrka i mellandelen så du orkar sitta ordentligt. det är vanligt att man "håller balansen i handen" när man inte orkar sitta . rid lätt i stället om du känner att det blir dragkamp och trava å galoppera bara korta bitar, så länge du orkar sitta

Hej igen!
Tack för tipsen!
Till "haringenfantasi": Ja, jag blir lätt hängande i handen när hästen försöker öka tempot.
Som ni poängterar tror inte heller jag att problemet sitter enbart i handen, har märkt att jag ofta spänner hela mig och inte kan slappna av ordentligt. Förr hade jag inte detta problemet, då red jag i och för sig oftare(varje dag) jämfört med nån gång i veckan nu, vet inte om det kanske har betydelse. Jag känner också ofta att jag vill "våga lita" på hästen innan jag kan släppa efter på tyglarna, men samtidigt skapar jag ju själv problemet då, eftersom hästen inte vågar slappna av och lita på mig förrän jag har en mjuk hand...det blir en ond cirkel som är svår att bryta...Jag märker av problemet mest när jag rider nya hästar, jag håller dem alldeles för kort och hårt för att jag inte känner dem och inte vet hur de reagerar i olika situationer. Det som känns så frustrerande är ju att jag VET att jag inte ska, och att det inte är bra, att hålla så där hårt i tyglarna, men ändå så kan det vara så svårt att släppa efter lite. Det fungerar i dagsläget lite som en reflex.
Vet att det är bra att ibland släppa efter (rida på nästan långa tyglar) även om hästen "pinnar på", så att den till en början i alla fall får ett fötroende för handen. men vad gör man i detta läge om hästen bara springer snabbare och snabbare (erkänner att jag tycker detta är lite obehagligt)? Då måste man ju nästan ta i tygeln i alla fall, och så är man där igen... Men tack för tipsen i alla fall, känner att jag verkligen måste jobba med det här.

känner precis igen hur du känner.....min häst e lite likadan.....de e inte så att ja inte litar på honom.....men de känns som om de går väldigt fort ibland.....har lärt mej å bara lätta å driva på då istället å bromsa för sätet....inte så lätt å väldigt jobbigt, men oj så bra de blir när man kommer på hur man gör!

så de e bara å kämpa på!!!

När du tar i tygeln, se till att förhållningen går igenom ordentligt, lyssnar inte hästen så sätt honom på rumpan istället för att hänga kvar utan reaktion. Men när han väl saktat in så våga lita på honom och släpp efter men bromsa in så fort han ökar igen. Men var noga med att våga ge eftergift när han tagit förhållningen, även om du är tvungen att ta en ny förhållning efter några steg.

Rider du i ridhus eller på ridbana med staket kan du använda dig av väggen/staketet där. Styr in i väggen om hästen blir för ivrig. Vänd mot nästa vägg. Då blir den ju tvungen att lugna sig lite.

hallå jag har ett jättebra tips. rid på en snäll och ålitlig häst utan stigbyglar och med ett rep om halsen på den och så longerar någon dig. då ska du försöka att inte hålla i repet igentligen men händer det nåt kan det vara bra att ha. annars träna på sitesn och att tänka på hur du sitter och följa med i hästens rörelser. tänk även på att såhär ska du kunna rida utan tyglar för det är inte dom du ska hålla dej i eller hålla balansen med. träna på det och återkom när du gjort det. om det funkade.

Se till att du är avslappnad hela vägen från nacke,axlar,armbågar och handled...
Du ska krama om tyglen som "om du hade en liten fågelunge i handen"...
Använd även ditt säte mera aktivt.

karisma skrev:
Vet att det är bra att ibland släppa efter (rida på nästan långa tyglar) även om hästen "pinnar på", så att den till en början i alla fall får ett fötroende för handen. men vad gör man i detta läge om hästen bara springer snabbare och snabbare (erkänner att jag tycker detta är lite obehagligt)? Då måste man ju nästan ta i tygeln i alla fall, och så är man där igen... Men tack för tipsen i alla fall, känner att jag verkligen måste jobba med det här.

Ja tycker nog att det största problemet för dig verkar vara att du är rädd.. Rid på ställen där du vet att det inte kan hända så mycket OM hästen pinnar på snabbt. För egentligen så kan det ju inte hända så mycket mer bara för att det går snabbt! ( De flesta allvarliga olyckor inträffar faktiskt i skritt på lång tygel). Vet att det är svårt att bota sånt här men en lugn häst är ju alltid bra sätt att få tillbaka förtroendet för hästarna.

En hård hand utan eftergifter gör oftast att hästen springer mer och mer så det blir ju (som du redan nämnt) en ond cirkel av det hela.

När hästen springer snabbare och snabbare finns det bara ett sätt att råda bot på det.. Ta och ge i handen!! Lyssnar inte hästen på dina små förhållningar och eftergifter så Ta tag ordentligt ( om du då rider på vanligt tränsbett såklart och inte rider på stång vilket jag inte tror du gör), men så fort du fått reaktionen så MÅSTE du ge efter och det ORDENTLIGT! Var tydlig mot både dig själv och hästen genom att sträcka fram händerna och ge mycket tygel. Då har du samtidigt "nödbromsen" kvar. Känn att du vågar låta hästen få hela tygeln men så fort den ökar får du göra om proceduren igen.

Börja öva i skritt med att göra halt- ge efter ordentligt-gå fram-göra halt-ge efter osv. Hästen får absolut INTE gå framåt ur halten bara för att du ger efter i tygeln utan den ska fortfarande stå still tills du ger signalen framåt. Står hästen inte still, gör om och ge efter. Träna på det tills det sitter för då får du en lyhörd häst som lyssnar på dina förhållningar, sen provar du samma sak i trav men då ska du bara göra tempominskningar och ge efter så fort hästen svarar. Gör denna eftergift till en rutin alltså! Tar tid men ha någon på backen som rättar dig när du gör fel!.

Svårt att förklara men jag tror att det är det enda sättet att få bukt med hårda händer, att alltså LÄRA sig VÅGA släppa efter. Tänk på att små förhållningar e bättre än inga alls så börja där om du känner det jobbigt att ge efter helt!

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag får offtast en välldigt mycket mjukare hand när jag blir stadig i sittsen. Jag har en tendens att ramla fram lite. Ridlärarens standars komentar "och så tänker alla på magen som vet att dom skall tänka på det" Att ha stöd i magen och när du använder handen använder du ryggen och inte sliter med armar.

lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar