hård "galla"

Gupello

Trådstartare
min treåring släppte jag på ett stort nytt bete i söndags, han har gått på bete sedan 1 maj men inte på så här mkt gräs.

idag när jag kollade benen så känner jag att han har en hård galla på ena bakbenet.. är det nåt jag ska vara orolig för eller kan det vara en rektion på att han går på stort bete??

Sv: hård "galla"

Jag hade kollat upp det närmare. Har fått höra att hårda gallor aldrig är bra. "Betesgallor" på mina hästar har alltid varit mjuka.

okej, det första som slog mig vara tt det kanske är lös benbit eller nåt sånt, då de ofta får gallor..

Desto större anledning att kolla. Lösa benbitar är ju aldrig bra men jag har hört teorier om griffelben och sådant. Men bara spekulationer från min sida. Någon mer hästsjukvårdskunnig i forumet eller din veterinär vet bättre. Andra frågor. Halt? Öm?

öm var han inte.. kunde klämma och känna massa, inte varm heller. halt var han inte heller vad jag kunde se..

Hårdaknölar, som gallor ungefär, fick min medryttarhäst också förut. De gick över av sig självt och han verkade inte bekymras av dem. Har inte haft några på länge, utan det var när han var ny och han ska ha hoppts alldeles för mycket hos förra ägaren så det kan ju röra sig om överansträngning av något slag...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka