Hård eller löspressat?

Sv: Hård eller löspressat?

hö menar du?

jag föredrar löspressat. det som är väldigt hårt pressat har enl min erfarenhet lättare för att mögla inifrån.

Föredrar löspressat. Har nästan alltid fått hem 300 kilos torrhö, som är lätt o fodra. Vad som är fördelen o nackdelen med hårt eller löspressat vet jag inte, men jag tycker att löspressat hö är lättare o fodra.

Saker som jag upptäckt med de olika balarna.
Fördelar med
hårdpressat:
- tar mindre lagringsplats än löst.
- håller ihop bättre vid hantering.
- går att hantera maskinellt
- enklare hantering om man har många djur
löspressat:
- håller sig lättare friskt
- väger mindre vid hantering.
Nackdelar
hårdpressat:
- kan lättare bli dåligt speciellt om det inte varit riktigt torrt vid pressning eller om man inte har tillgång till tork.

löspressat:
- balarna har ofta svårare att hålla ihop.
- tar större lagringsplats för samma mängd som hårdpressat
- blir mer spill vid hantering.
- kräver mer arbete om man har många djur, man får bära fler balar för att få samma mäng.

Jag har hårdpressat hö som är väldigt bra. andra i stallet har löspressat och det är också bra... tror inte det spelar sån stor roll, huvudsaken att höet är av god kavlitet.

Man kanske också ska fundera på vad som kommer att finnas framöver! De lös-/mediumpressar som finns kvar börjar bli myyycket gamla (har själv en Svecia mediumpress från yngre stenålder). Att köpa en ny småbalspress för över 100 000:- plus moms går knappast att räkna hem med dagens höpris. Hö i småbal är extremt arbetskrävande i hantering och energikostnaden för att köra torken ökar hela tiden vilket kommer att avspegla sig i priset.
Samtidigt innebär höskörden ofta att man måste anpassa skörden efter väder, inte efter eftersträvad foderkvalite (proteininnehåll). Det innebär att man oftare får ett sämre foder näringsmässigt med hö än med exempelvis ensilage.

Så länge det finns entusiaster kvar som gör hö så får nog hästägarna ta det som finns att köpa. De som köper ensilage i storbal har ett betydligt större urval av leverantörer.

ja jag har märkt det. ensilage/hösilage är mycket lättare att få tag på!!
men jag har inte tilräckligt med hästar för att ha en bal öppen till våren.
nån som säljer småbalar har jag tyvärr inte funnit i min närhet.
(Än....)

(Än....)

(Än....)

När det gäller ensilagebalen om man inte har många hästar så kan väl man ställa ut den i hagen, så kan dom äta ur hur mycket dom vill?
Jag gjorde så för ngt år sedan, men nu köper jag alltid hö/hösilage av samma bonde, då han har bra kvalité på sina grovfoder o man får alltid analys direkt i handen.

Nu får mina både torrhö i 300 kilos bal (det är löspressat, men ändå inte SÅ löst, lättare o fodra!!) och även 500 kilos silage. De små hästarna föredrar att äta båda torrhö o silage medan äldre märren helst äter bara silage. Fri tillgång dygnet runt. Dessa hö o silage är lika lätta o fodra, tycker jag. När det gäller torrhö kan det vara jäkla svårt o få tag på om man vill ha högt proteininnehåll!
Det är därför jag ger dem silage, som har bättre proteininnehåll men de får torrhö bara för att det kan vara lite gott o äta o sen så får även de halm som bädd o lite tuggbehov o om de är halvkassa i magen.

frågan är då vad som kan vara mest ekonomiskt till våren!
att köpa hem stobal med ensilage eller hösilage o ställa ut hela fult öppen i hagen till en stor häst, en shettis samt ett föl som inte lär äta av den då, o sedan skaffa ny efter ett par dagar då den andra är kass.
Behöver väl även ta bort resterna eftersom det inte kan vara så nyttigt för hästarna.
Eller att köpa hem ett lass höbalar, analysera och kompletra med kraftfoder efter det...

Fölet kan visst äta lite av höet ändå. Det är bara bra för dem o smaka lite. Jag personligen tycker att hösilage är billigare, men man måste ge lite extra beroende på torrsubstansen.
Min märr äter i princip hela tiden, nästan så jag har inga problem med det. Shettisen käkar endel, men annars är det märren som äter mest o unghästen käkar ungefär lika mycket som shettisen.
Märren äter runt 20-30 kilo hösilage per dygnet.

Men du får väl titta hur mycket din märr brukar äta, så vet du på ett ungefär. Men se då efter att ta storbal torrhö o om det är bra protein i detta så har du nog tur, annars så är hösilage bättre.
Brukar du låta din shettis äta hur mycket o när han vill?

men hösilage.... Hur länge kan en sådan bal hålla i vårvärmen?
har ju som sagt bara mitt sto shettisen o lillfölet sen.

Som sagt, det beror på torrsubstansen i hösilaget!
I normalt sett ska en sån bal hålla 3-5 dagar ibland 1 vecka, beroende på torrsubstansen. Jag har 70% TS i mitt hösilage. Det går åt ganska mycket. Jag ger det dubbla i foderhäckarna. Har tre st, o det funkar bra. Alla hästar håller sig i bra hullet på detta hösilaget, i synnerhet min shettis som varit överviktig som nu börjat få finare hull.

Fått mail från en bonde nu om att han har ett hökvalitets hö. O transport kan ordnas. Men de e ju långt åt tjotahejti. 013, var de nu kan vara. Själv bor ja i södra småland.
Om han har analys o denna verkar bra, hade ni satsat på de höet då?

Det hade jag gjort om det gick ihop ekonomiskt. Har gjort det flera gånger faktiskt när jag behövt riktigt hö. Finns nästan inte att få tag här där jag bor.

ja du.... ska nog inte ha mer än ett ton så de e frågan.
ska alltså bara ha nu innan betet o ev stödutfodra om de nu inte skulle räcka...
Har inte räknat än på hur mycket ja ev behöver. Börjar fora med hö slutet av marc början april fram till slutet av maj. DÅ är hon digivande. Nu får hon 16 kg ensilage. SKa ju dubblas vid digivning den första tiden.

Min bonde analyserar alla hans grovfoder både torrhö o ensilage för kossor och hösilage för hästar. Jag får analysrapporten direkt i handen när vi hämtar grovfoder hemma hos honom. Funkar väldigt bra, tycker jag. Han brukar ha väldigt bra kvalité på alla sina grovfoder, men just nu föredrar mina hästar hösilage för det är lättare o tugga, verkar det som. Så satsa gärna på en bonde, som analyserar sina grovfoder innan han säljer dom.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur