Håranalys

H

Helenaaa

En vän till mig gör då och då håranalys på sina hästar. Mannen som gör håranalysen säljer sedan på henne olika dyra medel (som han tilllverkat själv).

Finns det några vetenskapliga bevis för att sånt här fungerar?

Sv: Håranalys

Håranalysen visar ju hur hästen hade det för x antal månader sen. Inte hur statusen är just nu för det har inte växt ut än.

Ja, det har funnits som metod på människor i ganska många år. Man klipper då alldeles nära hårbotten. När jag själv gjorde denna analys fanns inte "analysmaskinen" i Sverige så proverna skickades till USA. Nu kan man avläsa dessa även i Sverige. Man kan då få svar på tex hur mycket bly man har i kroppen osv.. både brister och överskott av diverse ämnen.

Med tanke på detta undrar jag ... hur gör mannen den här analysen. Han kan ju knappast ha en sådan mätutrustning själv. Känner mig skeptisk då han även kränger diverse preparat själv. Vad är det för något han säljer egentligen? Jag skulle inte stoppa i vad som helst i mina hästar.

Nej det finns inga bevis på att man kan diagnostisera sjukdomar med håranalys.
Däremot kan man kolla en hel del olika ämnen tillbaka i tiden, dock lätt att få in föroreningar i provet.
PL

Var det inte Aschberg som "avslöjade" håranalysen på häst i "Insider" för några år sen.
De analyserade två hästar. Den ena påstods vara halt, men Stig H meddelade att Victory Tilly faktiskt mådde bra. Den andra, sa analysmannen, skulle må bra av vila och vitaminer. Problemet var väl att vila var det enda han hade gott om. Håret var taget från Gustav II Adolfs häst på Livrustkammaren. Den hade bara varit död i 350 år.

Jag har ingen aning om med vilka sorts instrument nämnda "Gubbe" har.
Men han har hjälp av någon sorts "sjätte sinne": Då min väns hästar är sjuka och hon ringer honom så säger han att han redan INNAN hon ringde visste att 1) hästen var sjuk, och 2) vilka sorts medel den behöver. Naturligtvis medel som han påpassligt säljer. Det har hänt att Gubben förkastat veterinärs diagnos och medicinering - och min vän tror fullt och fast på honom, dvs hon plockar bort medicin som veterinär skrivit ut.

Jag är, minst sagt, bekymrad över detta.

Nej det finns inga bevis på att man kan diagnostisera sjukdomar med håranalys.
Däremot kan man kolla en hel del olika ämnen tillbaka i tiden, dock lätt att få in föroreningar i provet.
PL

Exakt!

Mineralinnehållet i hår avspeglar möjligtvis de mineraler som tidigare har cirkulerat i blodet. Det säger m.a.o. ingenting om den aktuella situationen. Mineralinnehållet i blodet avspeglar dock inte nödvändigtvis mineralinnehållet i foderstaten eller mineralinnehållet i hästens vävnader. Kalciumnivån i blodet är t.ex. strängt reglerat. Vid behov, t.ex. när kalciuminnehållet i foderstaten är för låg, kommer kalcium att tas från skelettet för att bibehålla en jämn kalciumnivå i blodet. Kalciumbrist kan därför aldrig upptäckas genom håranalys. Samma sak med järn. Järnnivån i blodet är strängt reglerat ända tills man når en punkt då allvarlig järnförgiftning inträder. Vissa toxiska ämnen kan man däremot analysera med hygglig träffsäkerhet.

Andra saker kan också påverka analysresultatet såsom sjukdom, användning av läkemedel etc. Otvättade hårstrån kan innehålla svett, smuts/damm som förvränger resultatet. Hårstrån som tagits från olika delar av kroppen kan ge olika resultat osv.

Jag tror jag vet vilken person som åsyftas och i de analyser som jag har sett så påstås att hästen lider av järn och magnesiumbrist. Nu råkar det vara så att just järn- och magnesiumtillskott är precis vad denna person säljer! Vilket sammanträffande, att alla hästar som han analyserar råkar ha brist på precis de mineraler som han säljer! Järn är dessutom ett mineral som finns i överflöd i foderstaten. Endast hästar som har tappats på blod lär kunna uppvisa järnbrist.

Var och en får väl bedömma hur seriös personen i fråga är.

Det är inte bara järn- och mineraltillskott han säljer, han verkar ha "botemedel" för de mest skiftande åkommor, diagnos ställer han antingen "telepatiskt" eller via hårprov. Just nu äter en av min väns hästar åtta olika medel som "Gubben" har tillverkat.

Jag är rädd för att hästarna far illa då de inte får riktig medicin för sina åkommor, men att "nå" ägaren genom att försöka prata med henne fungerar inte.

Någon som känner till var man hittar eventuella vetenskapliga rön i ämnet? Svart på vitt hur en håranalys fungerar, dvs att man med hjälp av den endast kan se hur hästen mådde för x antal månader sedan - inte hur den mår idag?

Någon som känner till var man hittar eventuella vetenskapliga rön i ämnet? Svart på vitt hur en håranalys fungerar, dvs att man med hjälp av den endast kan se hur hästen mådde för x antal månader sedan - inte hur den mår idag?

Vad är det du vill veta? du har ju redan fått svar.

Utan att vara helt insatt så tror jag ändå att det är ganska klart att en håranalys bara kan ge en uppfattning om hur det varit tidigare,

Jag har sökt efter vetenskapliga dokument i ämnet, dvs aktuell forskning som jag kan visa för ägaren - men inte hittat något. De svar jag fått här på forumet är bra - men de hjälper nog föga för att övertyga nämnda ägare. Om någon har tips vore jag tacksam!

Exakt, "Man får inte utsätta djuren för onödigt lidande" osv. Utan att gå in på detaljer så har jag varit i kontakt med veterinärer - och hästarna skall nu undersökas och behandlas på hästklinik. En lång och tråkig historia, minst sagt.

Ja du kan ju upplysa ägaren om att denne bryter mot djurskyddslagen genom att inte ge hästarna adekvat vård och att den vård h*n anser sig ge inte är accepterad enligt djurskyddslagen.

Dessutom finns det väl en kvacksalveri lag?

Jag är absolut positiv till alternativa metoder i olika syften men skulle aldrig underlåta att kontakta veterinär och följa behandlingsråd och medicinering.

Konstigt att hon bara litar på vetenskapliga bevis när det gäller att det inte fungerar, då borde hon ju inte att det faktiskt är ruffel och båg och borde förbjudas kraftigt! Hon har ju inga vetenskapliga bevis för att det fungerar, eller hur!?

Jag läste om analys av tagel bara här om dagen. Det var en tjej som hade en websida. Hon skickade iväg tagel på analys och sen hade hon gjort egna blandningar till hästar för fång och eksem. Hon menade på att hästar som har eksem eller fång, att det utlöser av samma orsak. Tarmfloran. Hon skrev om flera hästar som haft både fång och eksem som blivit hjälpta av detta.

Var det inte Aschberg som "avslöjade" håranalysen på häst i "Insider" för några år sen.
De analyserade två hästar. Den ena påstods vara halt, men Stig H meddelade att Victory Tilly faktiskt mådde bra. Den andra, sa analysmannen, skulle må bra av vila och vitaminer. Problemet var väl att vila var det enda han hade gott om. Håret var taget från Gustav II Adolfs häst på Livrustkammaren. Den hade bara varit död i 350 år.

Jag har också för mig att hästen från Livrustkammaren var "pencillinförgiftad" enligt analysen. Och det känns ju rätt otroligt...

Jag läste om analys av tagel bara här om dagen. Det var en tjej som hade en websida. Hon skickade iväg tagel på analys och sen hade hon gjort egna blandningar till hästar för fång och eksem. Hon menade på att hästar som har eksem eller fång, att det utlöser av samma orsak. Tarmfloran. Hon skrev om flera hästar som haft både fång och eksem som blivit hjälpta av detta.

Att tarmfloran har betydelse för både fång och eksem är ju knappast någon nyhet iofs. Fast hur hon får ut något av tagelproven är ju frågan. Trots detta KAN det ju vara så att hon blandar en bra grej som stabiliserar oroliga magar, och det kan självklart både hjälpa fånghästar som eksemhästar. Söker man här på buke finns en hel del recept som verkar funka bra.

Det beror ju på vad man analyserar och hur man tolkar. Håranalys är jättebra för att kolla mineralvärden och om man har mkt giftiga metaller i kroppen som tex kvicksilver. Ett blodprov ger bara en ögonblicksbild, och är starkt beroende av vad man ätit etc precis innan provet. Håranalys ger en mer helhetlig bild.

Vilket man sedan kan rätta till med tillskott. Men att man kan se på håret hur personen/hästen mår utöver det, har jag svårt att se hur ska gå till. I så fall måste det vara genom telepati/synskhet, och inte taglet i sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Malva1978
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
396
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?