Hår-tråden

Jag börjar misstänka att mitt hår var mer slitet än jag trodde. Klippte av ca 15-20cm för att det var så slitet, nu verkar det som att jag egentligen borde tagit 5cm till, då topparna tovar sig, trots att det inte var längesen jag klippte mig.
Topparna blir torra, jag brukar lägga i lite fuktgivande i topparna, hjälper lite men ibland funderar jag på om jag måste raka av mig allt för att det ska återställa sig. :/

Hur vet man om hårtopparna är slitna? Är det när man känner med fingrarna att det blir mera "skrovligt" när man drar längsmed sitt hår? Eller till exempel när fingrarna fastnar när man drar dem genom håret?
Är det endast kluvna toppar som gör ett hår slitet eller är det även när topparna har en form som skiljer sig från resterande hår?

Detta är något jag funderat över, försöker själv spara till längre hår och det är så svårt att veta när det är slitet eller när ett hårstrå faktiskt blir slitet. Om ett hårstrå är slitet när det är böjt, kan det inte vara så att det blivit tillfälligt böjt just för att jag har haft flätor? :nailbiting:

Någon annan som brukar skoja om att raka av sig håret? :banghead: :D :up:

Hur vet man om hårtopparna är slitna? Är det när man känner med fingrarna att det blir mera "skrovligt" när man drar längsmed sitt hår? Eller till exempel när fingrarna fastnar när man drar dem genom håret?
Är det endast kluvna toppar som gör ett hår slitet eller är det även när topparna har en form som skiljer sig från resterande hår?

Detta är något jag funderat över, försöker själv spara till längre hår och det är så svårt att veta när det är slitet eller när ett hårstrå faktiskt blir slitet. Om ett hårstrå är slitet när det är böjt, kan det inte vara så att det blivit tillfälligt böjt just för att jag har haft flätor? :nailbiting:

Någon annan som brukar skoja om att raka av sig håret? :banghead: :D :up:
Jag känner direkt när mitt hår är slitet, vilket oftast är 5 min efter jag lämnat frisören då jag har världens sämsta hår, typ. Men det blir frissigt, risigt, och som en frisör en gång beskrev det som, man kan ha det som kvast :meh: jag kan oxå se oftast att det blir typ vitt på topparna, där de är kluvna, fast det syntes mer när jag var mörkhårig :)

En färgfråga, jag velar som tusan om jag ska färga svart/blått eller ljusa upp det lite till. Är inte alls nöjd med den färgs jag har nu, nån slags orange/brun ombre. Är jag blond vill jag bli mörk och är jag mörk så vill jag bli blond :meh::meh:

Men, jag har supertunt och känsligt hår, färg åker ur nästan direkt(därför jag vill ha det svart, den färgen har suttit bäst), och det slits ganska mycket när jag färgar. Därför undrar jag inte om blekning med olaplex skulle vara bättre just hårkvalitetmässigt i det långa loppet? Hade en jättefin blond färg innan jag klippte av mitt midjelänga hår till axlarna och färgade det lila, något jag kan ånga supermycket idag även om jag älskade att ha det lila :love::angel: men vad tror ni? ska pallra mig ner till en frisör nån dag oxå och rådfråga.

Edit: fick en känsla av att jag redan frågat nått liknande, men men :angel:

Jag känner direkt när mitt hår är slitet, vilket oftast är 5 min efter jag lämnat frisören då jag har världens sämsta hår, typ. Men det blir frissigt, risigt, och som en frisör en gång beskrev det som, man kan ha det som kvast :meh: jag kan oxå se oftast att det blir typ vitt på topparna, där de är kluvna, fast det syntes mer när jag var mörkhårig :)
Tack, vad jobbigt det måste vara. :/ Jag tycker själv mitt hår är rätt så livlöst och tråkig i färgen men tror det mår bättre nu än vad det brukar vid den här längden då jag använder betydligt mindre shampo iallafall och fönar/plattar det aldrig.

Har precis klippt av närmare tre dm hår. Känns lite... naket. Men det behövdes verkligen, det var slitet och kändes inte särskilt kul. Behövdes mycket vård för att det inte skulle se risigt ut.

Nu gäller det att hitta frisyrer till det växt ut (det är nu en form av längre page).

Har precis klippt av närmare tre dm hår. Känns lite... naket. Men det behövdes verkligen, det var slitet och kändes inte särskilt kul. Behövdes mycket vård för att det inte skulle se risigt ut.

Nu gäller det att hitta frisyrer till det växt ut (det är nu en form av längre page).
Oj vad lätt ditt hår måste kännas då. :D Det där med frisyrer är den främsta nackdelen med kortare hår i mitt huvud, att det blir svårt att sätta upp håret i en tofs, fläta, bulle eller vad man nu önskar sig ha- att det bara blir som en liten stump. Annars är det ju jättevackert med lite mjuka lockar eller vad det kallas, eller enkelt rakt hår. :up:

Det är snart dags att köpa ny hårolja eller dylikt för min del, någon som har tips om vilken jag ska välja den här gången? Just nu använder jag det sista i flaskan från Orofluido som jag inte riktigt gillar, föredragit Loreals Mythic Oil - men jag vill testa något nytt!

Det är snart dags att köpa ny hårolja eller dylikt för min del, någon som har tips om vilken jag ska välja den här gången? Just nu använder jag det sista i flaskan från Orofluido som jag inte riktigt gillar, föredragit Loreals Mythic Oil - men jag vill testa något nytt!

John Masters gillar jag. Lavendeldoft. Det finns även en arganolja i deras utbud

John Masters Organics Dry Hair Nourishment & Defrizzer.

Jag ger Kevin Murphys - young again olja en stor tumme upp :love:

Även jag bara ÄLSKAR Kevin Murphys Young Again! :love:
Jag har testat lite olika oljor och denna slår alla! Näst bäst är annars Moroccanoil, men Kevin Murphys är bättre.

Snart så är det långt och svart igen. :love: Det börjar bli tjock, friskt och lättskött! Det mesta av mitt förstörda hår är bortklippt. :up:

zfz9LC1.jpg

Idag har jag gått från den vänstra bilden till den högra och jag är så fantastiskt nöjd. Äntligen har jag en frisyr :banana: På ca ett år har jag gått från att ha hår ner till rumpan till frisyren idag, jag har klippt i etapper och jag är otroligt nöjd att jag klippte av mig håret som jag ändå aldrig gjorde något med :bump:
Jag passade också på att unna mig fudge silverschampoo och schampoo + balsam från eleven australia :)

15726243_10206385583273293_4202409687036926924_n.jpg

...och jag är otroligt nöjd att jag klippte av mig håret som jag ändå aldrig gjorde något med ...

Känner samma sak här, även om jag längtar till det växt ut lite mer så jag kan sätta upp det. Det var bara en massa hår som jag höll på att irritera ihjäl mig på när jag hade det nere. Fem minuter pallade jag, sedan åkte det upp igen.

Klippte askort lugg, från att ha väldigt lång, för några veckor sedan: ÅNGESTEN.
Nu när den har blitt nån cm längre, :love::love::love: Funderar t.om på att behålla den.
Känner mig liksom som Sandy i Grease.

00a2a1df46383e4e56591bf5bb689bd9.jpg

Erkänner, jag har inte läst igenom tråden innan jag ställer frågan men jag undrar om kokosolja skulle kunna fungera som balsammetod?

Läste någonstans att en kunde använda kokosolja som hårinpackning så det testade jag inatt. Smörjde in mina torra testar med oljan, sov med detta, sköljde ur med ljummet vatten och tvättade håret två gånger som det stod att jag skulle göra. Använde sedan leave-in-balsam som vanligt, lite gele och lät det lufttorka. Håret känns ok men lite strävare än vanligt. Inte lika lockigt utan mer frissigt men tänker att jag kanske får använda olja oftare för att få bättre resultat.

När jag försökte mig på balsammetoden stöp det på att jag inte hittade rätt balsam direkt och tyckte det var en djungel med råd. Kände också att jag inte kunde köpa balsam på balsam som sedan inte användes. Vill ju på något sätt använda så snälla metoder till håret som möjligt och är det vänligt mot naturen så är det ett plus :)

Erkänner, jag har inte läst igenom tråden innan jag ställer frågan men jag undrar om kokosolja skulle kunna fungera som balsammetod?

Läste någonstans att en kunde använda kokosolja som hårinpackning så det testade jag inatt. Smörjde in mina torra testar med oljan, sov med detta, sköljde ur med ljummet vatten och tvättade håret två gånger som det stod att jag skulle göra. Använde sedan leave-in-balsam som vanligt, lite gele och lät det lufttorka. Håret känns ok men lite strävare än vanligt. Inte lika lockigt utan mer frissigt men tänker att jag kanske får använda olja oftare för att få bättre resultat.

När jag försökte mig på balsammetoden stöp det på att jag inte hittade rätt balsam direkt och tyckte det var en djungel med råd. Kände också att jag inte kunde köpa balsam på balsam som sedan inte användes. Vill ju på något sätt använda så snälla metoder till håret som möjligt och är det vänligt mot naturen så är det ett plus :)

Många säger att olja är bra men mitt hår avskyr verkligen kokosolja. Den absorberas ej och håret känns som halm. Jättesvårt att tvätta ur också.

Jag har långt naturligt blondt hår med några få färgade slingor, mjukt fint hår med många strån.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
877
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 895
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka